اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

برای دست یابی به رونق تولید باید نظام مالیاتی کشور اصلاح شود

برای دست یابی به رونق تولید باید نظام مالیاتی کشور اصلاح شود
کارشناس مسائل اقتصادی می گوید تا زمانی که نظام مالیاتی کشور اصلاح نشود و بخش های غیر مولد از پرداخت مالیات معاف باشند، نمی توانیم به رونق تولید دست پیدا کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رعنایی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرآت، مهمترین اقدام برای رسیدن به رونق تولید را تغییر در نظام مالیاتی کشور دانست و اظهار کرد: باید به بحث توسعه مالیات های تنظیمی« LVT» یا «CGT» توجه جدی شود تا به رونق تولید دست پیدا کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه انواع و اقسام مالیات ها برای دارایی های غیر مولد در دنیا بسته می شود، تصریح کرد: این امر باعث می شود به جای اینکه دارایی های افراد به سمت کارهای غیر مولد و سفته بازار که هیچ مزیتی برای اقتصاد کشورندارد، برود، خود به خود مسیر پول ها به سمت فعالیت های مولد هدایت شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: به خاطر نداشتن این نوع مالیات ها در اقتصاد کشورمان همیشه مزیت بخش های غیر مولد از بخش تولید بیشتر بوده است.  

,

رعنایی افزود: این امر باعث شده که افراد به جای اینکه به سمت سرمایه گذاری در بخش های مولد بروند به سمت سرمایه گذاری در سفته بازار و کارهای موقت و بدون عملیات تولیدی بروند که بدون پرداخت مالیات سودهای بالایی می توانند کسب کنند.  

,

وی اذعان کرد: هر کسی که می خواهد در تولید سرمایه گذاری کند، همیشه سود تولید را با سود فعالیت های غیر مولد مقایسه می کند لذا تا زمانی که مالیات بر فعالیت های غیر مولد و سفته بازار در کشور به سرانجامی نرسد، نمی توان انتظار داشت که تولید در کشور رونق بگیرد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کشورهایی که در توسعه اقتصادی موفق بودند معمولا مالیات هایی که بر ارز، سکه، زمین و معاملات غیر مولد بسته می شود در اقتصاد آنها تعریف شده است، گفت: راهکار رفع چنین مشکلی این است که دولت و مجلس باید قانون این نوع مالیات ها را تصویب کنند ولی اقدام نمی کنند.

,

رعنایی اضافه کرد: البته بخشی از مشکل تصویب نشدن چنین قانونی به این مسئله برمی گردد که عده ای از مسئولیت تصویب قانون را دارند، خود مانع کار هستند چرا که منافع آنها در خطر می افتد یعنی برخی مسئولین صاحب ملک و دارایی و زمین هستند و حاضر نیستند در مجلس مالیات های « LVT» یا «CGT»  تصویب شود.

,

وی با بیان اینکه خلا های قانونی که در کشور وجود دارد باعث می شود نتوانیم به رونق تولید دست پیدا کنیم، تاکید کرد: یکی از دلایل عدم تغییر و اصلاح نظام اقتصادی کشور، خود مسئولین ذی نفعی هستند که اجازه نمی دهند این کار انجام شود.

,

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: نظام بانکی ما که غیر مولد است نیز باید کنترل شود، الآن بسیاری از شرکت های حتی تجاری می آیند مبالغ زیادی را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و سود زیادی از این سپرده گذاریشان از بانک ها می گیرند.

,

رعنایی افزود: وقتی از این سپرده گذاری بانکی سود بالایی به دست می آورند و این سود نیز معاف از مالیات است، دیگر انگیزه ای نمی ماند که سرمایه گذار، سرمایه را به تولید بیاورد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه