اخبار داغ

دانا گزاش می‌دهد؛

افزایش بیکاران زیر سایه بی‌تعهدی دولت/ آمارهایی که با واقعیت فاصله دارد

افزایش بیکاران زیر سایه بی‌تعهدی دولت/ آمارهایی که با واقعیت فاصله دارد
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٧و براساس بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر مشخص شده که که ١٢ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیکاری یکی از اصلی‌ترین دغدغه جوانان امروز کشور است. آنهایی که درس خوانده‌اند و فارغ‌التحصیل شده‌اند اما نمی‌توانند شغلی متناسب با رشته‌ تحصیلی‌شان پیدا کنند یا آنقدر حقوق‌شان کم است که با محاسبه هزینه رفت و آمدشان، رفتن سر آن کار برایشان به‌صرفه نیست و در نتیجه با توجه به سطح تحصیلات‌ خود منتظر یک شغل مناسب‌ با درآمد نسبتا خوبی مانده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از سوی دیگر اما بسیاری از افراد که شاغل بودند و کاری برای خودشان داشتند به دلیل ورشکست شدن چند کارخانه یا تعطیلی چند شرکت کارشان را از دست داده‌اند و به همین دلیل به‌دنبال شغل مناسبی می‌گردند. این افراد در این بازه زمانی به آمار بیکاران در کشور افزوده‌اند و مشخص نیست چه زمانی می‌توانند کار مناسبی برای خودشان بیابند؟

,

 

,

3 میلیون و 221 هزار بیکارند

, 3 میلیون و 221 هزار بیکارند,

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٧و براساس بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر مشخص شده که که ١٢ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٦، یک‌دهم درصد افزایش یافته است.

, .,

از سوی دیگر اما نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 25.5 درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان 1397 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1396) 0.2 درصد افزایش یافته و  جمعیت بیکار کشور با 68 هزار نفر را به 3میلیون و 221هزار نفر رسانده است.

,

جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایران بالا رفته و جایگاه این کشور در میان کشورهای مورد بررسی با 4 پله نزول به 13 رسیده است.

, .,

 صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش از سری گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان میزان بیکاری در ایران در سال 2018 را 13.78 درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که نرخ بیکاری کشور در سال 2019 یعنی سال جاری میلادی به 15.4 درصد افزایش یابد.

, .,

بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال 2018 نشان می‌دهد، رتبه ایران در میان کشورهای مورد بررسی 4 پله بدتر شده است؛ ایران در سال 2017 رتبه 17 را به خود اختصاص داده بود که در سال 2018 به جایگاه 13 رسیده است.

, .,

 

,

وقتی آمار بیکاری اعلام شده با واقعیت فاصله دارد

, وقتی آمار بیکاری اعلام شده با واقعیت فاصله دارد,

هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی سال گذشته و در پیام نوروزی 97 به مردم وعده افزایش اشتغال را داده بود. همچنین در طول سال گذشته بارها وعده ایجاد یک میلیون شغل از سوی محمدباقر نوبخت داده شد. اما با وجود وعده‌های مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه، بررسی آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که این وعده محقق نشد و متاسفانه به تعداد بیکاران نیز افزوده شده است.

,

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در تشریح وضعیت بیکاری در کشور گفت: «آمار رسمی که مرکز آمار در خصوص نرخ بیکاری اعلام می‌کند با واقعیت فاصله زیادی دارد.»

,

این کارشناس بازار کار ادامه داد: «در چند سال گذشته روند مناسبی برای ایجاد ظرفیت‌سازی در حوزه اشتغال از سوی مسئولان دولتی مشاهده نشد و در عین حال برنامه‌های مدون و دقیقی هم اجرا نشده است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که رشد بیکاری در کشور آرام باشد! برآورد ما این است که در حال حاضر بیش از 6 و نیم میلیون بیکار در کشور وجود دارد.»

,

 

,

باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت شود

, باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت شود,

حاج اسماعیلی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و رشد قیمت‌ها اظهار داشت: «در سال گذشته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلات شده‌اند. این در حالی است که حدود 20 درصد بنگاه‌های کوچک در این شرایط نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و تعطیل شدند. طبیعی است که با تعطیلی این بنگاه‌های اقتصادی افراد زیادی شغل‌شان را از دست دادند و به جمعیت بیکاران اضافه شدند.»

,

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه متاسفانه برخلاف تمهیدات رهبری در مسائل اقتصادی و بازار کار، روند اجرایی کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال پیشرفت خوبی نداشته است، گفت: ««باید دولت در مرحله اول از بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های اقتصادی کوچک حمایت کند. زیرا اگر مشکلات آنها حل شود از بیکار شدن بسیاری از افراد شاغل جلوگیری خواهد شد.»

,

 

,

کسی به داد بیکاران نمی‌رسد؟

, کسی به داد بیکاران نمی‌رسد؟,

حاج اسماعیلی با بیان اینکه هر ساله حداقل یک میلیون کارجو به تعداد بیکاران اضافه می‌شود، اظهار کرد: «علاوه بر تعداد بیکاران اعلام شده که باید برای ایجاد اشتغال آنها تلاش کنیم، یک میلیون فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شوند و نیاز به شغل دارند، بنابراین باید برای آنها نیز فکری شود.»

,

این کارشناس بازار کار افزود: «بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم ناشی از سیاست‌ها و کارنامه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی است. آقای ربیعی، وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی عملکرد خوبی نداشت و در خصوص اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی در کشور سو‌ءمدیریت داشت، به همین دلیل استیضاح شد. متاسفانه وزیر کار جدید نیز دنباله‌روی همان سیاست‌های قبلی این وزارتخانه است و کاری از پیش نبرده است. بنابراین اگر برنامه مناسبی برای اشتغال تعیین و اجرا نشود طبیعی است که یک جمعیت بسیار زیادی به بیکاران کشور اضافه خواهد شد و به دنبالش مشکلات اقتصادی دیگری رخ می‌دهد.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه