اخبار داغ

خطر نابودی گیاهان دارویی بهمئی با برداشت بی رویه و غیر اصولی

خطر نابودی گیاهان دارویی بهمئی با برداشت بی رویه و غیر اصولی
برداشت بی رویه گیاهان داروئی بهاره در شهرستان بهمئی،خطر انقراض و نابودی کامل آنها را در پی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآوای ماغر؛شهرستان بهمئی در زمینه رویش گیاهان دارویی ظرفیت‌های فراوانی دارد که بخش کوهستانی شهرستان در حوزه ممبی و سرآسیاب محل رویش گیاهانی نادر است که ارزش دارویی بالایی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای ماغر,

بُن سرخ، کاسنی،تره وحشی،قارچ خوراکی، آویشن، بیلهر،کارده، اَندَش،درمنه،برنجاسف،جاشیر،چویل،بادیان،پونه کوهی و ده ها گونه گیاه دارویی با ارزش دیگر همزمان با آغاز فصل بهار به صورت خودرو در مناطق سردسیری شهرستان بهمئی سر از خاک بیرون می آورند.

,

, ,

قله و دامنه های کوه سفید، تنگه های ماغر، الغر،دوراک، دورق، سولک و دشت موربید، ریزک و سایر نقاط خوش آب و هوای شهرستان بهمئی این گیاهان با ارزش دارویی را در دامن پرمهر خود پرورش می دهند اما سالهاست که مردم به دلیل مصرف بی رویه و برداشت غیر اصولی، بلای جان این نعمت های بی منت الهی شدند.

,

, ,

این روزها با وجود گل بودن بیشتر مناطق سردسیری، تیم هایی را در این مناطق می مشاهده می کنیم که خطرات جانی ناشی از احتمال بارش باران و برف و حمله حیوانات وحشی را به جان می خرند تا کیسه هایی از گیاهان دارویی را به هر قیمتی که شده ، جمع آوری کنند.

,

, ,

هر چند کارشناسان منابع طبیعی بارها اعلام کردند که خارج کردن گونه‌های گیاهی از ریشه، بدون توجه به اصول بهره‌برداری آنها ،منجر به نابودی این گیاهان می‌شود که در این میان اطلاع رسانی بیشتر می‌تواند در راستای برداشت اصولی و صحیح گونه‌های گیاهی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد اما گوش بیشتر افراد بدهکار این هشدارها نیست و اگر شرایط برداشت بی رویه و غیر اصولی گیاهان داروئی به همین منوال به پیش رود، در آینده نزدیک جز نامی از این گیاهان چیزی برای مردم ما باقی نمی ماند.

,

, ,

اگر این روزها به کوچه و بازار شهر لیکک سر بزنیم، جوانان و نوجوانانی را می بینیم که کیسه های کوچک و بزرگی از گیاهان دارویی بسته بندی شده برای فروش به همراه دارند و بیشتر این گیاهان با ریشه و پیاز برداشت غیر اصولی شدند؛این درحالی است که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به دلیل فصل گلدهی و تخم ریزی، حساس ترین فصل برای چرخه حیات گیاهان است و با تداوم این رویه غیر معقول و سوداگرانه، انقراض این گونه های نادر را شاهد هستیم.

,

, ,

بهترین راهکار مشارکت مردم، به خصوص ورود سازمان های مردم نهاد دوستدار طبیعت به همیاری اداره منابع طبیعی، برگزاری همایش و دوره های تخصصی آموزش برداشت اصولی با تاکید بر منع برداشت گونه های در خطر انقراض و مرتع کاری با بذر گیاهان بومی شهرستان به جای منع مطلق مردم از این کار است.

,

, ,
 
 
 
 
انتهای پیام/
,
 
 
 
 
,
 
 
 
 
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه