اخبار داغ

به بهانه روز جوان؛

ازدواج آسان و چالشی به نام سنت های نامتعارف در بهمئی

ازدواج آسان و چالشی به نام سنت های نامتعارف در بهمئی
اگر مسئولان با ترویج سبک زندگی اسلامی و اهدای بسته های تشویقی به ازدواج های آسان تدابیر لازمی نیندیشند، آسیب های اجتماعی ناشی از این کم لطفی ها همچنان دامنگیر جوانان می ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای ماغر ؛به بهانه سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان در این گزارش به مبحث چالش های پیش روی جوانان در مقوله ازدواج آسان می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای ماغر,

جوانان بخش فعال و موتور محرکه جامعه هستند و جایگاه جوانی باید در جامعه ویژه باشد تا بتوان در کنار آرامش خاطر جوانان، به سمت سلامت نسبی اجتماعی حرکت کرد.

,

جوان درخت تنومندی است که به مرحله شکوفایی زندگی خود رسیده و برای به بار نشستن ثمره خود نیازمند آرامش جسمی و روحی است بخش زیادی از این نیاز در سایه ازدواج به موقع رفع می شود.

,

از طرفی دیگر هر خانواده آرزوی قلبی دارد که فرزندان خود را در لباس عروس و دامادی ببینند و با ازدواجی کم هزینه و موفق زندگی شیرینی را به جوانان هدیه کنند.

,

این روزها که همه بر طبل فشار اقتصادی می کوبند و مهمترین مشکل جامعه را مشکلات اقتصادی می دانند، همچنان شاهد تداوم آداب و رسوم غلط و دست پاگیر فراروی ازدواج جوانان در شهرستان بهمئی هستیم.

,

هر چند می بینیم که برخی از خانوارها در مقام شعار دم از لزوم ترویج ازدواج آسان می زنند اما در مقام عمل هیچگاه تصمیمی برای شروع از خود ندارند و آرمان برگزاری ازدواج آسان پشت سخت گیری های کمرشکن خانواده ها بر جوانان، گم می شود.

,

گاهی زوج های جوان ساعت ها با هم می نشینند و نتایج نشست های خود را در قالب توافق های منطقی برای برگزاری ازدواج آسان به مرحله اجرا می رسانند اما خانواده ها با تصمیم های نامعقول تمام رشته های جوانان را پنبه می کنند و جوانان هم در بیشتر موارد به دلیل علاقه و عشق زیاد به هم و ترس از جدایی، از خواسته های معقول خود کوتاه می آیند.

,

خرید های غیرضروری قبل از مراسم عقد به عنوان نمونه خرید سرکالا(کادو) برای بستگان عروس و داماد، خرید مبالغ هنگفت طلا و جواهرات و هزینه های فیلمبرداری،غذا،آرایشگاه،شیرینی،ارکستر و راه انداختن کارناوال خانوادگی در مراسم عقد، جوانان را به تعویق انداختن ازدواج کرده تا در سالهای آینده و تامین هزینه های کافی بتوانند خانواده خود را مقابل فامیل سربلند کنند اما در بیشتر مواقع بالارفتن سن ازدواج و افزایش آسیب های اجتماعی، نتیجه ترویج همین هم چشم و هم چشمی،سخت گیری و مانع تراشی خانواده هاست.

,

خان دیگری که جوانان امروزی باید از آن بگذرند، تعیین مهریه نامعقولی است که با وجود عند المطالبه بودن این حق شرعی، حتی خانواده های ثروتمند بهمئی هم توان پرداخت آن را ندارند، در صورتی که اگر در مرحله خواستگاری خانواده ها و جوانان اعتماد سازی و انتخاب صحیح داشته باشند، می توان با تعیین مهریه معقول و در حد توان جوانان و قابل پرداخت به عروس، زندگی شیرینی را به زوج های جوان هدیه داد.

,

جبران هزینه های غیر ضروری مراسم خواستگاری و عقد و تجدید قوای مالی داماد برای مراسم اصلی عروسی، منجر به درازا کشاندن دوران نامزدی، تحمیل هزینه های جانبی دیگر، ایجاد کینه و کدورت و در نهایت بالا رفتن احتمال طلاق های قبل از ازدواج می شود.

,

با وجود باز بودن مسیر ازدواج آسان با تدارک یک سفر زیارتی ساده و کم هزینه به عنوان ماه عسل اما غرور و تعصب بی اساس خانواده های ما به طور کلی این فرصت طلایی را از زوج های جوانی که در شرایط کنونی بیشتر آنها شغل ثابتی ندارند، گرفته است.

,

تامین جهیزیه چشمگیر برای عروس، سنت غلط دیگری است که بیشتر خانواده ها به دلیل نداشتن توان مالی، در مواجهه با آن دو تصمیم اشتباه می گیرند ؛گاهی به خواستگار دختر جوان و دم بخت خود جواب رد می دهند و در موارد دیگر که بیشتر رخ می دهد خانواده زیر فشار شدید اقتصادی قرار می گیرد تا مبادا در این رقابت کاذب و سنت غلط جهیزیه دخترشان از دیگر دختران همسایه و فامیل کمتر باشد.

,

برخلاف سنت دینی و شرعی و تاکید ائمه بر ازدواج آسان، دیدگاه سوداگرانه به این امر مقدس و راه انداختن رقابت های کاذب منجر به کاهش آمار ازدواج و افزایش آسیب های اجتماعی شده است، در صورتی که مسئولان با ترویج سبک زندگی اسلامی و اهدای بسته های تشویقی به ازدواج های آسان تدابیر لازمی نیندیشند، آسیب های اجتماعی ناشی از این کم لطفی ها همچنان دامنگیر جوانان می ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه