اخبار داغ

بررسی آماری افزایش نیروهای شهرداری سمنان در ادوار مختلف؛

اظهارات رئیس شورای شهر؛ بی‌اطلاعی یا دروغ‌پراکنی؟/ منافع چه کسانی از شفافیت در شهرداری به خطر می‌افتد؟

اظهارات رئیس شورای شهر؛ بی‌اطلاعی یا دروغ‌پراکنی؟/ منافع چه کسانی از شفافیت در شهرداری به خطر می‌افتد؟
از رئیس شورای اسلامی شهر انتظار می‌رود چنان‌چه همچنان بر موضع کذب خود پافشاری دارد، مستندات سخن خود را بیان کند و در غیراینصورت از افکار عمومی به سبب بیان اظهارات کذب، پوزش بطلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت، چندی قبل و پس از آن که بودجه 98 شهرداری سمنان به تصویب رسید، شماری از کارشناسان و مسئولان، انتقاداتی را نسبت به بودجه مذکور مطرح کردند. این امر واکنش‌های دنباله‌داری را به همراه داشت و سبب شد که باب طرح موضوعات دیگری نیز در ارتباط با شورای شهر و شهرداری سمنان باز شود. مجموعه شورای شهر و شهرداری سمنان البته در آزمون پاسخگویی نمره قبولی نگرفتند و نه تنها حاضر نشدند در یک نشست رسانه‌ایِ گفتگومحور و به دور از تک‌گویی به پرسش‌ها در ارتباط با بودجه پاسخ دهند بلکه به 33 سوال مرآت در خصوص عملکرد شورا و شهرداری که در قالب دو گزارش مجزا به انتشار رسید نیز پاسخ نگفتند تا پازل عدم پاسخگویی‌شان تکمیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اما نکته جالب توجه این بود که برخی کوشیدند با طرح مسائلی جز آن‌چه که در گزارش‌های مرآت منتشر شده بود، از پرداختن به مسائل مطروحه در گزارش‌ها بپرهیزند. مرآت البته از طرح مسائل جدید در خصوص شهرداری و شورای شهر سمنان کاملا استقبال می‌کند اما این به معنای فراموش کردن سوالات پیش‌گفته و نیز فراموشی موضع منفعلانه شورای شهر و شهرداری سمنان در قبال طرح رسانه‌ای برخی اقدامات غیرقانونی این دو نهاد شهری نیست.

,

باری شبکه اطلاع‌رسانی مرآت قصد دارد در این مجال به یکی از مطالبی که برخی برای پرهیز از پاسخگویی مطرح کرده‌اند بپردازد:«نیروهای مازاد شهرداری» این موضوع به ویژه از آن جنبه اهمیت می‌یابد که بدانیم رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در یک خلاف‌گویی آشکار مدعی شده است که در یک دوره خاص شمار کارکنان شهرداری از 430 به 1100 نفر(یعنی 670 نفر!) افزایش یافته است!

,

بررسی تحلیلی شمار نیروهای واردشده به شهرداری سمنان البته کار دشواری نیست. برای این منظور لازم است ضمن آن که شمار نیروهای واردشده در دوره هریک از شهرداران مورد بررسی قرار بگیرد، برخی از دلایل افزایش نیروها نیز تبیین شود. مرآت این موضوع را از سال 1375 تا کنون مورد بررسی قرار داده است.

,

بر این اساس مابین آبان 1374 تا مهرماه 1376 یعنی در زمان شهرداری «غلام سریزدی» مجموعا 58 نیرو به نیروهای شهرداری سمنان اضافه شده است. پس از سریزدی، برای مدتی شهرداری سمنان توسط سرپرست اداره شد و در نهایت با انتخاب «یوسفعلی درون‌پرور» در خردادماه سال 1378، دوره‌ای جدید در شهرداری سمنان آغاز شد. درون‌پرور تا مردادماه سال 1383 سکان شهرداری را در دست داشت و در مدت فعالیتش، 265 نفر به مجموعه نیروهای شهرداری سمنان افزوده شدند.

,

هم‌ارز با افزایش این تعداد نیرو البته ناحیه یک، دو و سه و سازمان‌های عمران و پارک‌ها و فضای سبز طی سال‌های مدیریت درون‌پرور تشکیل شدند و فعالیت‌های عمرانی نیز گسترش یافت.

,

با پایان یافتن دوره «درون‌پرور»، نام «رمضانعلی باقری» در مهرماه سال 1383 در فهرست شهرداران سمنان قرار گرفت. باقری تا اردیبهشت‌ماه سال 1386 مدیریت شهرداری را بر عهده داشت. در دوران مدیریت وی 104 نفر به مجموع نیروهای شهرداری سمنان اضافه شدند. این دوره نیز البته با تأسیس سازمان‌های مدیریت پسماند و اتوبوسرانی همراه بوده است.

,

پس از باقری، «علیرضا خسروی» برای حدود 4 سال سکان شهرداری سمنان را در دست گرفت. در زمان مسئولیت وی، 149 نیرو به مجموعه نیروهای شهرداری سمنان افزوده شدند. در این دوره، تأسیس شهرداری‌های منطقه یک و دو و نیز تأسیس سازمان‌های فرهنگی، میادین میوه و تره‌بار و بافت فرسوده اتفاق افتاد و رشد فعالیت‌های عمرانی نیز قابل توجه بود؛ چنان‌که احداث شماری از تقاطع‌های غیرهمسطح مربوط به همین دوره است.

,

با رفتن خسروی از شهرداری، شورای شهر، «مهدی خراسانیان» را به عنوان شهرداری بعدی سمنان انتخاب کرد. او در یک دوره حدودا 3 ساله مدیریت شهرداری سمنان را بر عهده داشت. در دوره وی 299 نیرو به شهرداری سمنان افزوده شد. در بازه زمانی مرتبط با این افزایش‌ها البته آزمون استخدامی سازمان شهرداری‌های کشور برگزار شد که در پی آن 40 آتش‌نشان به استخدام شهرداری درآمدند.

,

در سال‌های 1391 و 1392 نیز 170 نیروی شرکتی سنواتی بر اساس مصوبه هیأت وزیران به شماره 28298/200 به قراردادی تبدیل وضعیت شدند. بر این اساس در مجموع اضافه شدن 210 نفر از این نیروها الزامی و خارج از اختیار شهردار و بکارگیری 89 نیرو در اختیار شهردار بوده است.

,

پس از خراسانیان، «محمدکاظم شربتدار» در دوره‌ای تقریبا دو ساله به عنوان شهردار سمنان انتخاب شد. شربتدار در آبان‌ماه سال 1394 در حالی استعفا داد که در دوره مسئولیتش، 71 نیرو به شهرداری سمنان اضافه شده بود. پس از این استعفا، حسین موسوی دلازیانی شهردار سمنان شد و وزیر کشور در هفته سوم اسفندماه سال 1394، حکم انتصاب وی را صادر کرد. شهرداری در دوره موسوی البته کم‌ترین میزان افزایش نیرو را شاهد بود و در این دوره تنها 8 نفر به مجموعه نیروهای شهرداری سمنان افزوده شدند.

,

بر این اساس، سخن رئیس شورای اسلامی شهر سمنان مبنی بر اضافه شدن 670 نیرو طی یک دوره خاص به شهرداری سمنان اساسا بی‌وجه است و با هیچ‌یک از داده‌های آماری فوق‌الاشاره همخوانی ندارد؛ بنابراین از رئیس شورای اسلامی شهر انتظار می‌رود چنان‌چه همچنان بر موضع کذب خود پافشاری دارند، مستندات سخن خود را بیان کنند و در غیراینصورت از افکار عمومی به سبب بیان اظهارات کذب، پوزش بطلبند.

,

نکته جالب توجه دیگر آن است که مطابق آن‌چه گفته شد، بیش‌ترین افزایش نیروی غیرالزامی در شهرداری سمنان مربوط به دوره یوسفعلی درون‌پرور است که رئیس کنونی شورای شهر در آن زمان هم در شورا مسئولیت داشته و از قضا از حامیان اصلی درون‌پرور بوده است؛ در دوره جدید نیز هنگامی که نام ناظم‌رضوی به عنوان شهردار سمنان مطرح شد، همزمان از «درون‌پرور» نیز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی یاد می‌شد که باز هم رئیس شورای شهر از حامیان وی محسوب می‌شد؛ لذا نیکوست اگر رئیس شورا درباره سکوت خود در قبال افزایش نیروی شهرداری در آن زمان به افکار عمومی پاسخگو باشد.

,

اکنون مجال چند مطالبه اساسی است.

,

نخست آن که از شهرداری و شورای شهر سمنان انتظار می‌رود اطلاعات تمامی نیروهای شاغل در شهرداری را با جزئیات در سامانه‌ای منتشر کنند تا تمامی شهروندان امکان رویت اطلاعات کارکنان را داشته باشند. چنان‌که در سامانه شفافیت شهرداری تهران، نام، نام خانوادگی، نام پدر، محل خدمت و شغل دقیق تمامی کارکنان شهرداری در دسترس عموم قرار دارد.

,

دوم؛ شهرداری سمنان نام و سمت افرادی که در دوره حاضر به مجموعه شهرداری پیوسته‌اند را منتشر کند. این افراد می‌توانند در مجموعه روابط عمومی، معاونت‌ها یا سایر بخش‌های شهرداری مشغول بکار باشند. نوع قرارداد منعقدشده با افراد جدیدالورود را نیز جهت تنویر افکار عمومی منتشر کنند.

,

سوم؛ اگر بهانه‌ها برای پاسخگویی پایان یافته است، فهرست سفرهای خارجی اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداران و کارکنان شهرداری سمنان طی 10 سال اخیر منتشر شود. در سامانه شفافیت شهرداری تهران، مقصد سفر، تاریخ دقیق شروع و پایان مأموریت، مشخصات مسافر شامل نام و سمت وی و محل تأمین هزینه‌های سفر و علت و ضرورت سفر ذکر شده است. ثمره این سفرها نیز باید به اطلاع عموم مردم برسند. افزون بر این فهرست سفر مدیران و مجموعه روابط عمومی شهرداری به استان‌های کشور نیز منتشر شود.

,

چهارم؛ شهرداری سمنان لوایح پیشنهادی بودجه 2 سال اخیر و متن بودجه مصوب و نیز گزارش‌های شش‌ماهه عملکرد مالی را(که البته ظاهرا وجود ندارد!) منتشر کند.

,

پنجم؛ شهرداری سمنان اطلاعات قراردادهای بالای 100 میلیون تومان منعقدشده طی 2 سال اخیر را منتشر کند. این اطلاعات طبعا شامل موضوع قرارداد نام پیمانکار، مبلغ قرارداد، تاریخ انعقاد قرارداد، امضاءکننده قرارداد، روش انتخاب پیمانکار، کد اقتصادی و... خواهد بود.

,

ششم؛ هرچند سکوت معنادار و رویکرد منفعلانه روابط عمومی شهرداری و شورای شهر سمنان در قبال گزارش‌های پایان سال گذشته از جمله در قبال 33 سوال مطرح‌شده، نمره پاسخگویی این نهادها را آن‌قدر کم کرده است که حتی با رجوع به گزارش‌های پیشین و جبران مافات، این نمره چندان ارتقاء نخواهد یافت اما نیکوست که مدیران شهری دست‌کم قدری به افکار عمومی احترام بگذارند و مشق پاسخگویی کنند!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه