اخبار داغ

گزارشی از بررسی علل خسارت های ناشی از سیل؛

چالش ساخت و سازهای فرسوده در حریم رودخانه/ استحکام بخشی مناطق مستعد سیل اولویتی اساسی است + تصاویر

چالش ساخت و سازهای فرسوده در حریم رودخانه/ استحکام بخشی مناطق مستعد سیل اولویتی اساسی است + تصاویر
در جریان سفر مسئولان ارشد استانی و کشوری به مناطق سیل زده بر روی این نکته تأکید زیادی شد که اگر از ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در نزدیکی رودخانه ها گرفته می شد اکنون هیچ کدام از این مشکلات گریبانگیر نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، بدون شک یکی از مهمترین اخبارهای سال 98 مربوط به سیل بوده است، خبری که شدت وقوع آن به تناسب روزها به خصوص در اولین ماه از سال تحت تأثیر زیادی قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

مناطق مختلف و گسترده ای از کشور را سیل گرفت و باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل و مشکلات برای مردم در اقصی نقاط مختلف کشور شد.

,

بررسی آمارنشان می دهد که خسارات سیالب در 5 دهه اخیر بیش از نیمی از کل خسارات ناشی از بالیـای طبیعـی در دنیا را به خود اختصاص داده است.

,

شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران نیز به گونه ای است که هر ساله شاهد رخـداد پدیـده سیلاب همراه با خسارات فراوان آن می باشیم رخداد سیلاب در ایرن مختص به منطقه خاصی نبوده و تمام کشور از این پدیـده متأثراسـت.

,

البتـه نـوع و مشخصـات سیلاب بسته به هر منطقه متفاوت می باشد. به طورمثال درمناطق شمالی کشور که دارای رودخانه های بـا شـیت تنـد و طول کوتاه است،سیلاب های سالیانه علاوه بر خسارات زیاد منجر به تلفات جانی هموطنان می شود.

,

درحالیکه در منـاطق جنوبی ایران، رخداد سیلاب های تدریجی و ناشی از بارش های سنگین درمناطق بالادست و ذوب برف با ویژگی تلفـات کم ولی خسارات بسیار بالا به اراضی کشاورزی، مسکونی و صنعتی می باشد.

,

نکته حائز اهمیت آن است که در دوره های کم آبی و خشکسالی نیز رخداد این پدیده متوقف نشـده و بعضا بـا شـدت بزرگتر و حجم خسارات بالاتر رخ می دهد.

,

بنابراین می توان اذعان داشت که دیگـر نبایـد سیلاب را بـه عنـوان یـک حادثه غیرمترقبه در کشور دانست و مـی بایـد ضـمن ایجـاد آمـادگی لازم و تـدوین راههـای پیشـگیری و مـدیریت بهینه سیلاب، بروز خسارات ناشی از سیلاب را در کشور تا حد زیادی کاهش داد.

,

در استان ایلام تاکنون فعالیت های مختلف پیشگیری و کاهش خسارات سیلاب چـه در زمینـه هـای سـازه ای و چـه غیرسازه ای صورت پذیرفته است لیکن آنچه به عنوان معضل در این خصوص مشهود مـی باشـد، پراکنـده بـودن ایـن فعالیتها و انجام طرح های مطالعاتی و اجرایی توسط دستگاههای مختلف دولتی و نیمه دولتـی در بخشـهایی خـاص از مبحث و عمدتا بدون هماهنگی با هم می باشد.

,

از طرفی با توجه به فرابخشی بودن موضوع سیلاب و درگیری هر کـدام از نهادهای ملی در قسمتی از چرخه مدیریت سیلاب به هنگام بروز بلیه سیل نیز عـدم شـفاف سـازی مسـیولیت هـا و وظایف آنها و نحوه تعامل و هماهنگی آنها منجر به بـروز اشکالاتی در زمینـه کمـک رسـانی و انجـام اقـدامات لازم درمرحله پاسخ و احیاء علاوه بر مرحله پیشگیری نیز می گردد.

,

, ,

واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز

, واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز, واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز,

یکی از مهمترین خساراتی که در جریان سیل اخیر به استان ایلام وارد شد خسارت به منازل به خصوص در روستاهای مجاور رودخانه سیمره بود بطوریکه ورود آب به این منازل باعث به وجود آمدن و رها کردن صاحبان آنها از خانه های خود شد.

,

حتی در جریان سفر مسئولان ارشد استانی و کشوری به مناطق سیل زده بر روی این نکته تأکید زیادی شد که اگر از ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در نزدیکی رودخانه ها گرفته می شد اکنون هیچ کدام از این مشکلات گریبانگیر نبود.

,

این موضوع مسئولان را بر آن وا داشت که در همین ایام سیل تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرند، استاندار ایلام نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

,

سلیمانی دشتکی گفت: بارندگی یک نعمت بزرگ بود که یک راهکار قوی به ما داد و آن اینکه در حاشیه رودخانه ها  کسی ساخت و ساز نکند.

,

وی اظهار کرد: ساختمان هایی که مجوزهای لازم ندارند و غیر قانونی ساخته شده اند قلع و قم می شوند.

,

استاندار ایلام همچنین تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی جایی که امکان سیل و رانش وجود دارد مجوز ساخت و ساز نباید داده شود.

,

, ,

راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال 

, راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال , راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال ,

حال مطلب قابل توجه این است که در زمینه مسکن چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و با توجه به نیازمندی هایی که در سطح استان در زمینه مسکن وجود دارد برنامه‌ریزی برای امسال و سال‌های آینده چیست؟

,

موضوع مهمتری که باید اشاره کرد این است که برخی منازل که دارای مجوز قانونی و رعایت فاصله مناسب از رودخانه هستند اما نیاز به بازسازی و مقاوم سازی نیز دارند که باید برای رفع این مهم نیز گام های اساسی برداشت.

,

هدف مدیریت بهم پیوسته وجامع سیل تعریف راهکارهای توانمند و جامع در زمینه مدیریت سیل با هدف حداکثر نمودن استفاده کارامد از جنبه های مثبت سیل و سیالبدشتها و به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی می باشد.

,

 به همین دلیل، ارتباطات بین بخشهای مختلف و مرتبط از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، مهمترین مسئله همکاری و هماهنگی بین حوزه های سازمانی است که از اهمیت بالایی در رفع این مشکلات برخوردار است.

,

سیل پدیده ای آنچنان خطرناک نیست بلکه ساختمان های ناایمن و مساکنی که بدور ازضوابط مهندسی ساخته می شوند می تواند خطر آفرین باشد، که لزوم دوری از ساخت و ساز های ناپایدار و بافت های فرسوده توصیه می گردد.

,

در انتها، با توجه وجود رودخانه های مهمی در استان همچون سیمره، لزوم استحکام بخشی و مقاوم سازی مساکن استان از ضروریات می باشد و کمکهای دولتی و اعطای وام های تسهیلاتی در بخش  مسکن می تواند تا حدی در آینده مشکلات را مرتفع گرداند.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه