اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

واکنش ضد نقض برجام باید زود تر انجام می‌گرفت/ برای دستیابی به موفقیت ها باید با دشمن وارد گود شد

واکنش ضد نقض برجام باید زود تر انجام می‌گرفت/ برای دستیابی به موفقیت ها باید با دشمن وارد گود شد
کارشناس سیاسی گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران دیر انجام شد و باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد و امیدواریم با این اقدام اتحادیه اروپا را متقاعد کنیم تا بر سر تعهدات خود بمانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی مزگی‌نژاد کارشناس سیاسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بنا به موضوعاتی که در برجام آمده بود قرار بود کشورهای 1+5 به همراه ایران تلاش کنند تعهداتی مبنی بر این‌که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و محدودیت خاصی بر ایران تحمیل نشود عمل کنند و از طرفی گروه 1+5 خود را ملزم کرده ‌بود در این شرایط تبعیض قائل نشود و طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
وی با اشاره به این‌که متاسفانه آمریکایی‌ها 18 اردیبهشت ماه سال گذشته یک جانبه از برجام خارج شدند، افزود: آمریکایی‌ها با این کار برجام را نقض کردند که با تعهدات 1+5 مغایرت داشت.
,
 
,
کارشناس سیاسی گفت: اتحادیه اروپا نیز تعهد کرده بود که از تحمیل مجدد تحریم‌ها و یا تحریم جدید خودداری کند که متاسفانه نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه شاهد این هستیم که خواهان برخورد با موضوع موشکی و حضور جمهوری اسلامی در منطقه هستند.
,
 
,
مزگی‌نژاد یادآور شد: در بندهای این تعهد آمده که اگر آنها به تعهد خود عمل نکنند ایران اجازه دارد اقدام متقابل را انجام دهد و در حال حاضر یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که سازمان انرژی اتمی 14 مرتبه اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، افزود: اما در عوض طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند.
,
 
,
کارشناس سیاسی گفت: شورای عالی امنیت ملی کشور ما تصمیم گرفت به نوعی واکنش نشان دهد و این واکنش را در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد و 60 روز به طرف مقابل مهلت داد.
,
 
,
مزگی‌نژاد با اشاره به این‌که در تعهدی که ایران داده بود قرار شده بود اگر اورانیومی را غنی می‌کنیم بیش از 300 کیلوگرم آن را و همچنین بیش از 120 تن آب سنگین را در کشور نگه نداریم و بقیه را بفروشیم، تصریح کرد: اما در تصمیم جدیدی که گرفتیم قرار بر این است که اورانیم را نفروشیم و آب سنگین را نیز در کشور نگه داریم و به آنها مهلت 60 روزه دادیم تا تصمیم بگیرند که حاضر به همکاری هستند یا خیر.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که ایران از انجام این اقدام دو موضوع برقراری ارتباطات بانکی و خرید و فروش نفت را دنبال می‌کند، افزود: اگر طرف‌های مقابل این درخواست‌ها را انجام دهند ایران به تعهد خود باز خواهد گشت و اگر اقدامی انجام ندهند اول این‌که ایران سطح غنی سازی اورانیوم از 3.67 درصد بالاتر خواهد برد و دوم این‌که راکتور آب سنگین اراک را دوباره ادامه خواهد داد.
,
 
,
کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور وظیفه بررسی اقدامات طرف‌های مقابل را دارد، گفت: رئیس جمهور در نامه‌ای که به اتحادیه اروپا و کشورهای 1+ 5 نوشت موضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.
,
 
,
مزگی‌نژاد تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران دیر انجام شد و باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد و امیدواریم با این اقدام اتحادیه اروپا را متقاعد کنیم تا بر سر تعهدات خود بمانند.
,
 
,
وی افزود: اتحادیه اروپا باید این درخواست را بررسی کند و یک فرصتی 60 روزه داده شده تا آنها یک تصمیم درستی بگیرند که برای هر دو طرف مفید باشد.
,
 
,
مزگی‌نژاد با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در مرحله اول مذاکرات فرمودند" دشمن قابل اطمینان نیست"، افزود: تیم سیاسی کشور در مذاکراتی که بر سر برجام نیز با اروپا انجام دادند در این مورد نیز مقام معظم رهبری فرمودند" من به اروپا مانند آمریکا اطمینان ندارم" اما با این حال آقایان سیاست خارجی رفتند و مذاکره کردند و نتیجه‌ای که مد نظر بود از آن بیرون نیامد.
,
 
,
کارشناس سیاسی گفت: با اقدامی که جمهوری اسلامی انجام داده است حاکی از  این است که باید بر علیه دشمن وارد گود شویم و واکنش نشان دهیم.
,
 
,
مزگی‌نژاد یادآور شد: نباید به امیدواری‌ها و اعتمادهایی که از سوی دشمن داده خواهد شد اطمینان کنیم و باید روی پای خودمان بایستیم چون ثابت شده هر جایی که حرف رهبری را گوش کردیم موفق بودیم و هر جایی که به حرف رهبری گوش ندادیم دچار مشکل شدیم.
,
 
,
وی افزود: امیدواریم با گوش دادن و عمل به سفارشات مقام معظم رهبری نقش مهمی را در آینده انقلاب اسلامی ایران ایفا کنیم و رسالت خود را نسبت به خون شهدا و آرمان‌های انقلاب انجام دهیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه