اخبار داغ

کارشناس مذهبی عنوان کرد؛

تقوا و ایجاد قابلیت هدایت قرآنی در انسان، ثمره‌ی ماه مبارک رمضان/سازمان‌های مسئول نباید به‌راحتی از کنار شعائر دینی عبور کنند

تقوا و ایجاد قابلیت هدایت قرآنی در انسان، ثمره‌ی ماه مبارک رمضان/سازمان‌های مسئول نباید به‌راحتی از کنار شعائر دینی عبور کنند
کارشناس مذهبی گفت: بیش‌ترین استفاده‌ای که می‌توانیم از ماه رمضان بکنیم این است که به تقوا برسیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی فعال و کارشناس فرهنگی و مذهبی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص ویژگی‌های ماه رمضان و مبارک خواندن آن گفت: بیش‌ترین استفاده‌ای که می‌توانیم از ماه رمضان بکنیم این است که به تقوا برسیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

تاج‌آبادی افزود: تقوا حالتی است که در انسان ایجاد پرهیز و ترمز می‌کند و انسان نسبت به امر خدا و  ولی خدا، احساس تعهد، ترس و مسئولیت پیدا می‌کند و تلاش می‌کند که درنهایت قدرت، مأموریت و مسئولیت خود را انجام دهد.

,

وی ضمن بیان اینکه انسان باتقوا نسبت به اجرای مأموریت دیگران هم نمی‌تواند بی‌مسئولیت باشد عنوان کرد: این مسئله یعنی امربه‌معروف و نهی از منکر جلوه می‌کند و جامعه یکپارچه، سلول سلولش و نفر نفرش مطیع امر خدا و ولی خدا می‌شوند و این‌ها همه برآمده از تقواست.

,

این فعال فرهنگی با تکیه‌بر آیه «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» ثمره ماه رمضان را تقوا دانست و ادامه داد: اگر تقوا  باشد چه اتفاقی می افتد؟ «و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» اگر مردم شهرها و روستاها به خدا و رسول خدا و ولی خدا ایمان داشتند و تقوا پیشه می‌کردند من هم درهای برکات را از آسمان و زمین به روی این‌ها باز می‌کنم. به جهت همین برکات برآمده از تقواست که این ماه را ماه مبارک می‌نامند.

,

وی یکی دیگر از برکات اصلی این ماه مبارک را ایجاد قابلیت هدایت قرآنی در انسان برشمرد و بیان کرد: در قرآن آمده است که «هدی للمتقین» این قرآن متقین را هدایت می‌کند و هرکسی را هدایت نمی‌کند. حداقل شرط لازم برای اینکه قرآن ما را دستگیری و هدایت کند همین تقواست که در ماه مبارک ان شاءالله خداوند به همه ما مرحمت کند.

,

سازمان‌ها باید در فضاسازی برای شعائر دینی حس تکلیف داشته باشند

, سازمان‌ها باید در فضاسازی برای شعائر دینی حس تکلیف داشته باشند, سازمان‌ها باید در فضاسازی برای شعائر دینی حس تکلیف داشته باشند,

تاج‌آبادی در خصوص اهمیت توجه به شعائر دینی و ترویج و فضاسازی این مهم در جامعه توسط نهادهای مسئول گفت: دو جور انجام مأموریت داریم. یک‌بار می‌توان گفت که خدا می‌فرماید «لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» و خدا به‌اندازه وسعت می‌پذیرد و می‌پسندد که رهبر معظم انقلاب روی این آیه اشاره دارند و می‌فرمایند این‌یک جور برداشت است و یک‌شکل از برداشت هم این است که خداوند متعال وقتی تکلیف کرده است شما باید با حس تکلیف این بار را بلند کنید، طوری نباشد که کار به‌صورت رفع تکلیفی انجام شود.

,

وی افزود: به‌عنوان‌مثال من که در شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی هستم و یا روحانی هستم و هرکسی در حوزه مسئولیتی که دارد اگر بخواهد بگوید من این مقدار در وسعم بود و باید همه بخواهند و همه خودشان را مسئول بدانند وقتی همه نمی‌خواهند من هم نمی‌توانم. خیر این‌طور نمی‌توان با مسئله برخورد کرد باید پرسید پس امربه‌معروف چه می‌شود. پس نهی از منکر چه می‌شود. من که در حال حاضر در این قسمت کار می‌کنم و می‌بینم همکارم در همین راستا به تکلیفش عمل نمی‌کند به کار من لطمه می‌زند پس باید اینجا امربه‌معروف کنم.

,

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نهی از منکر فقط تذکر دادن به روزه‌خوار نیست. اینجا یک امربه‌معروف و نهی از منکر سازمانی ایجاد کنیم که مسئولین سازمان‌ها به خاطر اینکه کارشان به نحو احسن اجرا شود باید به هم تذکر بدهند. فکر می‌کنم اگر بخواهیم در حد رفع تکلیف حساب کنیم که ان شاءالله خدا از همه ما بپذیرد اما اگر به حس تکلیف بپردازیم مسئله طور دیگری خواهد بود.

,

وی بیان کرد:  فضاسازی در امر روزه‌داری آن‌قدر مهم است که اگر کسی روزه‌خواری در ملا عام کند حکمش ۲۰ ضربه شلاق است، حکم دوم در صورت تکرار  ۲۰ ضربه شلاق و سومین بار اگر تکرار شود حکمش قتل است. این حکم میزان اهمیت موضوع را نشان می‌دهد. یعنی یک نفر فضای جامعه را به هم می‌زند و جو روزه‌داری را به هم می‌ریزد و اگر دو بار تکرار کند بار سوم حکمش قتل است. حالا با توجه به این سطح از اهمیت علی‌رغم تمامی زحماتی که شهرداری و دیگر سازمان‌ها و نهادها می‌کشند ولیکن باید پرسید چه قدر توانسته‌اند به فضاسازی شهری در رابطه با ماه مبارک رمضان دامن بزنند.

,

سازمان‌های مسئول نباید به‌راحتی از کنار شعائر دینی عبور کنند

, سازمان‌های مسئول نباید به‌راحتی از کنار شعائر دینی عبور کنند, سازمان‌های مسئول نباید به‌راحتی از کنار شعائر دینی عبور کنند,

تاج‌آبادی تصریح کرد: این تعظیم شعائر باید اهمیت داشته باشد و نمی‌توانیم به‌راحتی از کنار شعائر عبور کنیم. قطعاً همه سازمان‌ها، چه شهرداری چه تبلیغات اسلامی، چه اوقاف و حتی مردم اگر با حس تکلیف وارد میدان شوند خیلی وضع ما بهتر از این خواهد بود که هست.

,

وی در خصوص فعالیت‌های منفی علیه شعائر دینی و شبهه افکنی بسیار در مورد ماه مبارک رمضان در فضای مجازی گفت: فضای مجازی علی‌رغم خیلی از منفعت‌ها آفت بزرگی هم دارد. وقتی‌که در فضای مجازی با بی‌حیایی تمام حمله به شعائر می‌کنند، حالا اینکه مسئولان انتظامی و قضایی چه مسئولیتی دارند سر جای خودش، اما جوابی که می‌شود داد این است که ماه رمضان این شهر الله آن‌قدر در نزد خداوند تبارک‌وتعالی اهمیت دارد که برای اثبات اول ماهش حاکم شرع به اعزام گروه و تیم استهلال هلال ماه به نقاط مختلف کشور دستور می‌دهد تا تعیین وقت کنند و حکم شده است که اگر کسی روز آخر شعبان را به نیت ماه رمضان روزه بگیرد روزه حرام گرفته است و اگر روز اول شوال را روزه بگیرد روزه حرام گرفته است و این وقت‌شناسی را ثابت می‌کند که حکم خدا باید به هنگام اجرا شود.

,

شبهه افکنان در فضای مجازی بی‌سوادانی هستند که ایجاد تردید را دنبال می‌کنند

, شبهه افکنان در فضای مجازی بی‌سوادانی هستند که ایجاد تردید را دنبال می‌کنند, شبهه افکنان در فضای مجازی بی‌سوادانی هستند که ایجاد تردید را دنبال می‌کنند,

این فعال فرهنگی ادامه داد: یک‌شب قدر که اوج ماه مبارک رمضان است «خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» از هزار ماه ثوابش بیشتر است و این‌ها در قرآن ما آمده است و قرآنی که کتاب واحد الهی و کلام‌الله است و موردقبول تمام فرق و مذاهب اسلامی است. پس کسانی که شبهه می‌اندازند معلوم است که حرف بی‌اساس و بی‌پایه‌ای می‌زنند و بی‌سوادانی هستند که هدفشان فقط ایجاد شک و تردید برای کسانی است که می‌خواهند تسلیم شوند. اهل ایمان که دچار شک نمی‌شوند «ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیه هدی للمتقین».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه