اخبار داغ

آمارهای مشکوکِ کاهش نرخ بیکاری در استان شرقی کشور/ اداره کار با چه شاخصه‌ای نرخ بیکاری تعیین می‌کند؟

آمارهای مشکوکِ کاهش نرخ بیکاری در استان شرقی کشور/ اداره کار با چه شاخصه‌ای نرخ بیکاری تعیین می‌کند؟
با جست‌جو در برخی آمارهای ارائه شده مسئولان در مورد نرخ بیکاری به نتایج جالبی می‌رسیم که به صحت آمارهای ارائه شده شک می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هرکدام از ادارات و نهادها در حوزه وظایف خود آماری جمع‌آوری کرده تا در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

در خراسان جنوبی مانند دیگر نقاط کشور آمارهایی ارائه می‌شود که روند کاری سال گذشته دستگاه‌ها و برنامه آینده آن را مشخص می‌کند. در همین راستا چندی پیش عباس رکنی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در نشست خبری عنوان کرد: نرخ بیکاری در سال 1397 در کشور 12 درصد و در خراسان جنوبی به میزان 8.5 درصد بوده است.

, در نشست خبری عنوان کرد:,

 

,

رکنی تصریح کرد: تخصیص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، ایجاد آرامش در محل کار و رسیدگی به مسائل کار و کارگری از جمله عوامل کاهش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی است.

,

 

,

آمار نرخ بیکاری در خراسان‌جنوبی که از سوی مدیرکل ارائه شد و کاهش نرخ بیکاری را نسبت به سال‌های گذشته بیان می‌کند، مشکوک به نظر می‌رسد.

,
 
,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی در همان نشست خبری گفت: در سال 96، 940 نفر در خراسان جنوبی مقرری‌بگیر بیمه بیکاری شدند که این تعداد در سال 1397 به یک‌هزار و 93 نفر رسیده است که رشد 16 درصدی به همراه داشته است.

, نشست خبری,

 

,

رکنی تصریح کرد: سال 97 از نظر اقتصادی سالی پرتلاطم و قیمت‌ها نیز دچار تنش شده بود که همین موضوع باعث تعطیلی بعضی از کارگاه‌ها شد که تعداد 22 واحد دارای حقوق معوقه در استان وجود دارد.

,

 

,

وی گفت: در سال 1397، 6 واحد تولیدی تعطیل شده که گرانی مواد اولیه، نبود نقدینگی، مشکلات صادراتی و عدم‌دریافت تسهیلات از علل تعطیلی این واحدها بوده است که 2 واحد با دریافت تسهیلات دوباره راه‌اندازی شدند.

,

 

,

با بررسی افزایش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و وضعیت اقتصادی جامعه، کاهش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی مشکوک به نظر می‌رسد.

,

 

,

98 درصد صنعت خراسان جنوبی تعطیل است

,

علی‌اکبر فلاحی مدیرعامل کارخانه کاشی فرزاد بیرجند در نشست هم اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی که 11 اردیبهشت برگزار شد، گفت: 98 درصد صنعت خراسان جنوبی تعطیل است و این‌که می‌گویند ما صنعت داریم، دروغ است و تا این‌که چراغ یک کارخانه یا تولیدی روشن می‌شود، ادارات مالیات و بهداشت و ... بر سر تولیدکننده حاضر می‌شوند و بروکراسی‌های اداری سختی سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.

, ر نشست هم اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی,

 

,

بررسی تعداد افراد شرکت‌کننده در آزمون‌های استخدامی در استان خراسان جنوبی نیز، آمار بالای بیکاری را نشان می‌دهد. در اواخر سال گذشته آزمون استخدامی برگزار شد که چهار هزار و 95 نفر از شرکت‌کنندگان از خراسان جنوبی بوده‌اند.

,

 

,

علیرضا معصومی مدیر اجرایی آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در خراسان جنوبی در جریان برگزاری این آزمون در گفت‌وگویی از برگزاری ششمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی توسط جهاد دانشگاهی در پنج حوزه امتحانی استان خبر داد و اظهار کرد: ۴۰۹۵ نفر در استان به منظور استخدام در ۹۶ شغل دولتی در دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

, در گفت‌وگویی ,

 

,

محمد سنجری مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در سال 1396 نرخ بیکاری استان را این گونه بیان کرده بود: نرخ مشارکت استان در حوزه اقتصاد 35 درصد و نرخ بیکاری 10.7 درصد اعلام شده است و این درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 39.4 درصد و نرخ بیکاری 12.4 درصد است.

,  را این گونه بیان کرده بود:,

 

,

کمی بیشتر که در مورد آمار نرخ بیکاری جست‌وجو می‌کنیم، به سخن امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران برمی‌خوریم که در نشست خبری در بیرجند نرخ بیکاری را در تابستان 1397 در سطح کشوری 11.7 درصد دانست و گفت: نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی 11.9 درصد بوده است. وی افزود: در بهار 1396 نرخ بیکاری در سطح کشوری 12.6 درصد و در خراسان جنوبی 11.5 درصد بوده است.

, در نشست خبری در بیرجند ,

 

,

وضعیت بیکاری و اشتغال در استان با آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان، متفاوت است. امروزه تقریبا در هر خانه‌ای، یک جوان بیکار را مشاهده می‌کنید آمار بالای داوطلبان آزمون‌های استخدامی و همچنین اخباری از تعدیل نیروها در برخی واحدهای تولیدی و نیمه‌فعال یا تعطیل‌شده برخی واحدهای تولیدی به گوش می‌رسد که با این وجود، می‌توان به آمار کاهش نرخ بیکاری شک کرد.

,

 

,

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی مردادماه سال 1396 درکارگروه تخصصی اشتغال استان نسبت به آمارهای ارائه شده، واکنش نشان داد و گفت: در این جلسه اعلام شد نرخ بیکاری استان ما ۱۲ درصد است که درست نبوده و نرخ بیکاری خراسان جنوبی از ۱۶ درصد هم بیشتر است.

, درکارگروه تخصصی اشتغال استان نسبت به آمارهای ارائه شده، واکنش نشان داد,

 

,

امیرحسنخانی همچنین هفته‌گذشته در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: آمار ارائه شده بیکاری در سال‌جاری بسیار بیشتر از سال گذشته و سال‌های گذشته است و آمارهای ارائه شده، درست و منطقی نیست.

, خاورستان,

 

,

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد آمار بیکاری در خراسان‌جنوبی بیش از آن است که توسط مسئولان بیان می‌شود چراکه همچنان، اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان است. نیاز است مسئولان آمارهای درست ارائه کنند و همچنین اقداماتی اساسی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال انجام دهند. حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و توجه به ظرفیت‌های منطقه ازجمله اقداماتی است که جهت افزایش اشتغال باید انجام شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه