اخبار داغ

سهم مطالب غیراخلاقی تلگرام تنها ۰.۳۵ درصد است!

سهم مطالب غیراخلاقی تلگرام تنها ۰.۳۵ درصد است!
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و ‏رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حساب توییتری خود با انتشار نمودار زیر نوشت:
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنافع، بر اساس گزارش آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید تلگرام سهم هر دسته به تفکیک زیرآمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,
, ,

بر اساس این نمودار سهم مطالب خبری 57 درصد، سهم مطالب سرگرمی 21 درصد، ورزشی 12 درصد، سیاسی 9 درصد و مذهبی 1 درصد است.
سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱ درصد است و در میان آن‌ها نیز تنها ۱.۳ درصد ماهیت براندازانه دارند. حدود ۹۹.۶ درصد پست‌ها غیراخلاقی نیستند و سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۰.۳۵ درصد است.
 در طبقه بندی موضوعی محتواهای پربازدید در تلگرام سهم مطالب غیر اخلاقی تنها 0.35 درصد عنوان شده است. دقت کردید فقط ۰.۳۵ درصد!
 در خصوص این آمار سوالی که مطرح می شود این است که بررسی موضوعی محتواهای پربازدید تلگرام به معنای کم بودن مطالب غیر اخلاقی است؟ آیا معیار و خط کش برای بررسی محتوای اخلاقی و یا غیر اخلاقی تلگرام باید محتوای پربازدید باشد؟ چه تعریفی از محتوای غیر اخلاقی در بررسی شبکه های اجتماعی شده است ؟ آیا انتشار مطالب غیر اخلاقی در گروه های تلگرامی را نیز دربرمی گیرد یا فقط کانال های رسمی را شامل می شود؟ آیا برای بررسی های بیشتر در خصوص اعتماد و اعتبار  گزارش آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران می توان به کلیت آن دسترسی داشت؟
آقای معاون! واضح و فاضح است که بازدید مطالب خبری و اطلاع رسانی سایت های خبری و خبرگزاری ها و مطالب سرگرمی بیش از سایر مطالب است و پر بازدید بودن مطالب را نمی تواند دلیل و توجیهی برای سالم بودن تلگرامی که «اپلیکشن انتشار دهنده» است، دانست.
کانال های خبری با مخاطبان میلیونی قطعا پر بازدیدترین ها هستند و برای بررسی مطالب غیر اخلاقی در تلگرام باید گزارشی جامع، مستقل و قابل اتکا انجام گیرد و تولید و انتشار محتوای غیر اخلاقی در تلگرام را نباید با خط کش کمی بسنجیم و تعداد بازدید آن را ملاک قرار دهیم چرا که همین تعداد بازید های مطالب غیر اخلاقی نیز اصلا قابل قبول نبوده و نخواهد بود سلامت مردم بطور اعم و سلامت جوانان و نوجوانان اولی تر و مهمتر از آمارهای کمی است.
تهدیدات امنیتی تلگرام که در اغتشاشات 96 بر همگان روشن و متعاقب آن فیلتر این اپلیکشن پیام رسان انجام شد یکی از مهمترین دلایل فیلتر کردن آن بود و محتوای غیر اخلاقی در فیلتر کردن تلگرام دخالت آنچنانی در این موضوع نداشته است لذا بحث امنیت ملی در مدیرت و نظارت بر شبکه های اجتماعی اهمیت مضاعفی دارد.
وجود محتوای غیر اخلاقی غیر قابل انکار در تلگرام از یک سو و تهدیدات امنیتی آن از سوی دیگر، ضرورت رصد و نظارت بیشتر مسئولان و متولیان را می طلبد چرا که در کانال های خبری و سرگرمی با مخاطبان میلیونی محتوای غیر اخلاقی ظهور و بروز نخواهد داشت و دلخوش کردن به آمارها که بازی با انها سهل تر است راه چاره و درمان نیست.
معاون محترم وزیر! هیچ کس نافی کارکرد های مثبت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و بطور اخص تلگرام نیست و نگاه صاحب نظران حوزه های مختلف به این شبکه ها و فضای مجازی فیلتر کردن و رها سازی آن نیست بلکه نظارت و مدیریت تنها راه و راهکار این فضای مجازی است.
 مدیریت، کنترل و نظارت اصل اساسی فضای مجازی و اپلیکشن های مورد استفاده مردم است لذا آمار های کمی و معیار ها برای نمایش سلامت روحی و اخلاقی در تلگرام نمی تواند برای این فضا و شبکه های اجتماعی و سالم سازی آن ها چاره ای بیاندیشد.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه