اخبار داغ

اعتیاد شوهران، دامن زنان را می‌گیرد/ ۶ درصد بانوان کُردستانی معتاد هستند

اعتیاد شوهران، دامن زنان را می‌گیرد/ ۶ درصد بانوان کُردستانی معتاد هستند
چه تصویر تلخی است که، زن باشی اما خماری، زنانگی کردن را از یادت ببرد. وقتی به جای مهر و ناز زنانه، صدایی خش دار پیدا کنی و در لابلای شادی های زنانه دیگران، چشمانت جز دود سفید چیزی را دنبال نکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، چه تصویر تلخی است که، زن باشی اما خماری، زنانگی کردن را از یادت ببرد. وقتی به جای مهر و ناز زنانه، صدایی خش دار پیدا کنی و در لابلای شادی های زنانه دیگران، چشمانت جز دود سفید چیزی را دنبال نکند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,
 
,
 
,
مسیر خانه به منزل را هر روز طی می کنم، نگاهم به دیده های زنانگی زنانی می خورد که از روی ناآگاهی در مسیر دام اعتیاد افتاده اند، کت های آبی و روسری نامرتبی که موهای مشکی و پریشانش را بیرون آمده است نشان از آشفتگی درونی دارد، نمی دانم به فکر که فرو می روم از دید خود یا خانواده را مقصر می دانم و یا جامعه را ، اما بیشتر که فکر می کنم هر کسی مسئول اعمال خویش است شاید اگر خودش هم به گذشته اش فکر کند دقیقا خودش را مسئول این چنین وضعیتی بداند.
,
 
,
 
,
 
,
شاید هم در نگاه خود همسرانشان را دلیل اعتیاد بدانند چرا که به گفته ی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان 60 درصد اعتیاد در زنان به پیشنهاد همسرانشان است چرا که که مرد معتاد برای اینکه مورد اعتراض همسر واقع نشود با روش های گوناگون از جمله مصرف قرص، زن را معتاد و به مواد مخدر آلوده می کند.
,
 
,
 
,
وی می گوید: 10 درصد زنان در کشور و 6 درصد در کردستان اعتیاد دارند و افسردگی و نبود نشاط اجتماعی را یکی از دلایل اصلی اعتیاد در میان زنان است.
,
 
,
 
,
 
,
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه در آیتم اعتیاد فردی، اولین عامل برای آلوده شدن کنجکاوی، دوم کسب لذت و تفریح و در نهایت مشکلات روحی و روانی است، افزود: سیستم آموزشی کشورمان نیز استرس و اضطراب زیادی به دانش آموز و دانشجو وارد می کند و این هم در اعتیاد تاثیر زیادی دارد.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
حریری شکست های عاطفی را موجب استرس، افسردگی و روی آوردن به مصرف مواد مخدر دانست و اظهار داشت: از آنجایی که مصرف شیشه لذت کاذبی به فرد می دهد تمایل زنان افسرده به مصرف آن افزایش یافته است.
,
 
,
 
,
چند قبرستان موجود در داخل شهر سنندج از جمله تایله که قدیمی است امروز به محل سکونت، مصرف و حتی فروش مواد مخدر تبدیل شده اند و این موضوع مردم را نگران کرده است.
,
 
,
 
,
راهم را به سمت قبرستان تایله سنندج کج می کنم، جایی که معتادین زیادی در آنجا شب را به روز می رسانند ، همکلام‌شدن با معتادان سکنی گزیده در قبرستان تایله سنندج تنها می‌تواند بخشی از رنج و مشقت‌های خانماسوز این قشر را بازنمایی کند، وگرنه همیشه در فرآیند تولید گزارش‌های اجتماعی پرده از کشف و شهود حقیقت‌ها برنمی‌افتد.
,
 
,
 
,
درگوشه‌ای از این قبرستان ، زنی با هویت «مریم» سر درگریبان تنهایی فرو برده و هنگام نزدیک‌شدن  افراد، اورکت کِرِمی چرکین را برسر می‌کشد و چهره نهان می‌کند و هرچه می‌گوییم را عامدانه نمی‌شنود و لب به سخن با ما نمی‌گشاید؛ اما یکی از دوستانش می‌گوید که مریم به دلیل آلودگی شوهرش معتاد شده و او ٥‌سال است که شب‌ها همراه با ما در این گورستان سر بر بالین سنگ‌مزارهای ناشناخته می‌گذارد و از دوری دو فرزند چهره‌اش هر روز فرتوت‌تر می‌شود.
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
گورهای این قبرستان بسیار قدیمی هستند و اکثر آنها نام و نشان متوفی را هم ندارند؛ کمی که جلوتر می‌رویم آلونکی از دور مشخص است که محل زندگی چندین کارتن خواب است.
,
 
,
 
,
با زن کارتن خوابی که به گفته خودش از سه ماه پیش در این قبرستان روزگار خود را سپری می‌کند، هم کلام می‌شوم...
,
 
,
 
,
 
,
زن بابایش را دلیل افتادن خودش در این وادی می‌داند و می‌گوید: دو سال ترک کردم اما متاسفانه دوباره به سمت آن رفتم و حالا هیچ‌کس حتی خانواده‌ام هیچ سراغی از من نمی‌گیرند و من را طرد کرده‌اند.
,
 
,
 
,
 
,
او که به گفته خودش دوا(هروئین) و شیشه مصرف می‌کند، اضافه می‌کند: تصمیم به ترک دارم، اما کمپ را دوست ندارم، می‌ترسم، اذیت می‌شوم، دوست دارم که من را در بیمارستان قدس بستری کنند و در آنجا ترک کنم.
,
 
,
 
,

 

,

 

,

, ,
 
,
 
,
براساس نتایج این شیوع شناسی شیوع مصرف سیگار در طول عمر در استان کردستان 24 درصد بود ضمن اینکه در هفته گذشته 18 درصد اعلام شده  این را باقر کرمی معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان می گوید.    
,
 
,
 
,
وی میانگین سن شروع مصرف سیگار در استان براساس این شیوع شناسی را 19 سالگی اعلام کرد و افزود: شیوع مصرف قلیان در طول عمر در استان 20 درصد و در هفته گذشته 4.8 درصد اعلام شده است.
,
 
,
 
,
وی تاکید کرد: در این شیوع شناسی تعداد زنان مصرف کننده در استان کردستان 1.1 دهم درصد بوده است.
,
 
,
 
,
وی با اشاره به وجود یک کمپ ترک اعتیاد مخصوص بانوان در استان اظهار داشت: سال گذشته 93 نفر از زنان معتاد در این کمپ پذیرش شدند که 54 نفر از این تعداد در ردیف سنی 18 تا 35 سال و 39 نفر نیز در ردیف سنی 35 تا 55 سال بودند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه