اخبار داغ

نگاهی به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در خراسان‌جنوبی؛

از اجرای مراسم رمضان‌خوانی در 4 شهرستان تا طبل‌زنی در طبس

از اجرای مراسم رمضان‌خوانی در 4 شهرستان تا طبل‌زنی در طبس
زیبایی ماه میهمانی خدا به آداب و رسومی است که از قدیمی‌ها برایمان به جا مانده، رسومی که همدلی، قناعت و با هم بودن را بیشتر به یادمان می‌آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از خاورستان، ماه مبارک رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و عزیزترین ماه سال در باور مسلمانان است چرا که رمضان ماه میهمانی خدا، بهار قرآن، ماه عبادت، ماه رحمت و برکت، ماه دوری جستن از گناه و ماه پذیرش توبه و تقرب به درگاه معبود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، ماه مبارک رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و عزیزترین ماه سال در باور مسلمانان است چرا که رمضان ماه میهمانی خدا، بهار قرآن، ماه عبادت، ماه رحمت و برکت، ماه دوری جستن از گناه و ماه پذیرش توبه و تقرب به درگاه معبود است.,
 
,
مردم هر گوشه‌ای از این هستی پهناور، گذشته از انجام فرائض مذهبی ویژه رمضان، آداب و سنن خاصی را در این ماه انجام می‌دهند که برپایی این آداب و رسوم ویژه در استان‌ها و مناطق مختلف کشور به نوعی وابسته به تاریخ، فرهنگ و سنت مردمان آن منطقه است.
,

 

,

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که در ایام ماه مبارک رمضان دارای آداب و سنن خاصی است و این آداب و رسوم در برخی از شهرستان‌های استان به طور خاص اجرا می‌شود.

,

 

,

سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: در شب‌های ماه رمضان پس از نماز و افطار عده‌ای از پسران نوجوان در دسته های چند نفری به در خانه‌های مردم به ویژه توانگران رفته و به امید گرفتن انعام (تنقلات و یا وجه نقد) اشعاری خاص می‌خواندند که در اصطلاح محلی به آن رمضانی می‌گفتند.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی افزود: این افراد به جلوی درب هر خانه که می‌رسیدند برای اینکه مطمئن شوند کسی در خانه است یا نه یک نفر از بچه‌ها که او را با عنوان استاد برگزیده‌اند با صدای بلند می‌گفت رَمِزُاْنی مارْ وَاْ مِدِیْ یا وَرْ خُانِمْدِ ـه "رمضانی ما را می‌دهید یا بخوانیمش ".

,

 

,

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر در خانه کسی بود و چیزی به آنها می‌داد به درب خانه دیگر می‌رفتند وگرنه اگر احساس می‌کردند کسی در خانه است و جوابی نمی‌دهند خواندن رمضانی را آغاز می‌کردند.

,

 

,

برآبادی گفت: ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می‌خواند و شاگردان بعد از هر جمله او می‌گفتند آمین و یادی از حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) می‌کردند و رباعی‌هایی در مرثیه ائمه اطهار می‌خواند. 

,

 

,
وی اظهار کرد: این مراسم در شهرها و روستاهای بیرجند، قاین ، نهبندان ، سربیشه برگزار می‌شود. در شهرستان درمیان نیز سابق این مراسم اجرا می‌شده اما در حال حاضر انجام نمی‌شود.
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: مراسم رمضان خوانی به شماره 811 در تاریخ 4 بهمن سال 1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان مراسم طبل‌زنی در دو نوبت سحر و افطار در شهرستان طبس اجرا می‌شود، افزود: هر بار اجرای مراسم طبل زنی، به مدت ده دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود.
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کرد و در پایان یک بخش کوتاه داشت که ریتم آن به هم ریخته بود و مردم با شنیدن آن متوجه می‌شدند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.
,
 
,
 
,
برآبادی بیان کرد: پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا در می‌آمد.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: به برگزار کنندگان این عمل زنبورک‌زن و نقاره‌زن می‌گفتند و تمامی این کارها در اکثر مناطق به طور موروثی صورت می‌پذیرفت و به ندرت غریبه‌ای وارد این کار می‌شد. 
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: زمان اجرای طبل زنی، به کمک ساعت های آبی (شامل تشتی بزرگ و فنجان مسی متوسطی که ته آن سوراخ ریزی داشت ) مشخص می‌شد.
,
 
,
 
,
برآبادی بیان کرد: صدای پر طنین این طبل‌ها با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره‌ی نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم (ع) را در یادها زنده می‌کند.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: این سنت حسنه بیش از 100سال است که رواج دارد. لازم به ذکر است که طبل نوازان طبق وقفنامه، مقرری دریافت می‌کنند که وقف نامه آن در اداره کل اوقاف شهرستان طبس موجود است.
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: آئین و مراسم طبل‌زنی در شهرستان طبس به شماره 189 در تاریخ  17 بهمن سال 1389 در فهرست آثار میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است .
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه