اخبار داغ

ماه رمضان در کرمان؛

کلیدزنی آیینی کهن برای کمک به مستمندان

کلیدزنی آیینی کهن برای کمک به مستمندان
کلیدزنی در کرمان، سنتی است که از گذشتگان برای مردمان این دیار به یادگار مانده است و هدایا و غذاهای جمع آوری شده را صرف امر خیر می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ استان کرمان در کنار فرهنگ غنی تاریخی خود و دارا بودن 7 هزار بنای تاریخی آداب و رسوم خاصی نیز در ایام مختلف سال دارد که برخی مربوط به ماه مبارک رمضان هستند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کلیدزنی در کرمان، سنتی است که از گذشتگان برای مردمان این دیار به یادگار مانده است و خوشبختانه با وجود ماشینی شدن جامعه هنوز این آیین در کرمان در حال انجام و به بوته فراموشی سپرده نشده است.

,

برای بیشتر آشنا شدن با این سنت با دو تن از کارشناسان کرمانی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید :

,

 کلیدزنی سنتی به جامانده از گذشتگان در کرمان

,  کلیدزنی سنتی به جامانده از گذشتگان در کرمان,

محمدعلی گلاب زاده رییس مرکز کرمان شناسی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که مردم کرمان در طول تاریخ همواره پایبندی خود را به اصول اسلامی ثابت کرده اند؛اظهار داشت: کرمانی ها در ماه رمضان آداب و رسوم خاص خود را دارند .

,

,

, ,


وی گفت : سنت کلیدزنی توسط زنان و دختران انجام می شود و فرد با پوشاندن خود با چادر به طوری که دیده نشود یک سینی یا کمو به دست می گیرد و درب خانه همسایه ها را می زند .

,
,

این پژوهشگر کرمانی خاطر نشان کرد : در کلید زنی اجرا کننده باید از قبل نیت کرده باشد که هدایا و غذاهای جمع آوری شده را صرف امری خیر کند. 
 

,
,

گلاب زاده تشریح کرد : وقتی فرد درب خانه همسایه ها و اهالی محله را می زند صاحب خانه با گفتن جمله هایی همچون" چراغ بیاور "و یا "قند و شیرینی بیاور "نشان می دهد که می خواهد کمک کند .

,

کلیدزنی آیینی کهن برای کمک به مستمندان

, کلیدزنی آیینی کهن برای کمک به مستمندان,

فاطمه رضاپور کارشناس مردم شناسی با بیان این که کلید زنی یکی از آداب و رسوم مردم کرمان است،اظهار داشت: این سنت در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

,

وی گفت : در این مراسم کلید زن داخل یک سینی، آینه، سرمه‌دان و یک جلد کلام‌الله مجید قرار داده و به منازل اهل محله می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به سینی می‌زند.

,
, ,


کارشناس مردم شناس با  اشاره به این که کلید زن به خاطر این که شناخته نشود تا آخر برنامه حرف نمی‌زند، خاطر نشان کرد :اگر از سوی صاحبخانه، پاسخ‌هایی چون "چراغ بیاور" و یا "قند و شیرینی بیاور " داده شود در این صورت زن کلید زن، می فهمد که کمک‌هایی را دریافت می‌کند و در غیر این صورت محل را ترک می‌کند.

,
,

رضاپور ابراز داشت : زن صاحبخانه با شنیدن این صدا، در را باز می‌کرد و به نیت روشنایی و باز شدن گره از کار کلیدزن‌ها آینه را بر می‌دارد خود را در آن می‌ بیند و مقدار کمی از نبات داخل کمو را در دهان می‌ گذارد و سپس سرمه‌دان را باز می‌کند و به چشم خود سرمه می‌کشد.


وی در پایان گفت: صاحب خانه نیز به کلیدزن می‌گوید "ان‌شاءالله حاجت روا شوید" و در آخر خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان و نیازمندان می‌دهند.

,
,
,
,

حال امیدواریم برای تداوم و زنده نگه داشتن آداب و رسوم؛ گذشتگان سنن مربوط به اتفاقات مهم در طول سال را اعم از ماه رمضان و عید سعید فطر و ماه محرم را به جوانان و آیندگان منتقل کنند تا همواره سخنی از گذشته برای گفتن به کسانی که ساکن دیار کریمان نیستند داشته باشیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه