اخبار داغ

مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد:

مشاغل ایجادشده در استان برای زنان مناسب نیست/ ضرورت آگاهی بخشی حقوق بانوان کارگر

مشاغل ایجادشده در استان برای زنان مناسب نیست/ ضرورت آگاهی بخشی حقوق بانوان کارگر
مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با اشاره به نرخ بیکاری 70 درصدی بانوان استان، گفت: مشاغل ایجادشده در سطح استان برای زنان مناسب نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، در جامعه امروز، زنان نقش مهم و در حال گسترشی درزمینهٔ کسب‌وکاردارند. در سال‌های اخیر، سهم زنان در کسب‌وکارهای خصوصی به‌اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است؛ زنان در زمان کوتاهی توانستند با ورود به عرصه کسب‌وکار تحولات عظیمی در توسعه اقتصادی کشورها ایجاد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

فعالیت‌های اقتصادی زنان در جهان و جهت‌گیری آنان به سمت فعالیت‌های کارآفرینانه به دلایل متعددی ازجمله بیکاری، استقلال، کسب ‌درآمد، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت از شغل قبلی است.

,

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد مهم‌ترین انگیزه‌ها و اهداف زنان در کسب‌وکار، رضایت شغلی و کسب اعتبار و قدرت در جامعه و مهم‌ترین ویژگی آنان توفیق طلبی و خلاقیت است.

,

«فریبا آیت‌اللهی» مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در رابطه با وضعیت اشتغال بانوان استان یزد اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران در سال 95 جمعیت استان یزد 1 میلیون و 138 هزار و 533 نفر بوده است که 552 هزار و 520 نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند.

, یزدرسا ,

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری یادشده جمعیت شاغل استان 325 هزار و 577 نفر است، خاطرنشان کرد: جمعیت شاغل مرد استان 278 هزار و 550 نفر و جمعیت شاغل زن استان 47 هزار و 27 نفر است.

,

آیت‌اللهی جمعیت بیکار استان را 44 هزار و 813 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 23 هزار و 57 نفر مرد و 21 هزار و 756 نفر زن هستند.

,

***70درصد بیکاران استان زن هستند

, ***70درصد بیکاران استان زن هستند,

این مقام مسئول تصریح کرد: از بین 21 هزار و 756 بیکار زن یزدی، 13 هزار و 891 نفر فارغ‌‌التحصیل دانشگاهی هستند؛ این در حالی است که از کل بیکاران مرد که 23 هزار و 057 نفر هستند، 6 هزار و 650 نفرشان فارغ‌التحصیل دانشگاهی‌اند؛ ازاین‌رو 70 بیکاران زن و 26 درصد بیکاران مرد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

,

مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مشاغل ایجادشده در سطح استان عمدتاً برای زنان مناسب نیست.

,

وی با بیان اینکه مشاغل ایجاد‌شده بیشتر برای افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی مناسب است، اذعان کرد: با بررسی روند بیکاری زنان فارغ‌التحصیل از سال 92 به این نتیجه می‌رسیم که سال 92 نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل 46 درصد بوده و در سال 95 به حدود 70 درصد رسیده است.

,

آیت‌اللهی ادامه داد: بیکاری مردان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 92 به میزان 6/29 درصد در سال 95 به 26 درصد رسیده است؛ درواقع نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌های مرد کم شده و به نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان زن اضافه‌شده است؛ آمار زنان تحصیل‌کرده در سال 92، 3 هزار و 722 نفر بوده‌اند و سال 95 به 13 هزار و 891 نفر رسیده است.

,

***گارگران اجحاف در حقشان را اطلاع دهند

, ***گارگران اجحاف در حقشان را اطلاع دهند,

وی در پاسخ به این سؤال که برای حمایت از حقوق بانوان شاغل به‌ویژه بانوان کارگر چه برنامه‌هایی دارید، تصریح کرد: در وهله نخست آگاهی بخشی به بانوان در خصوص حقوق و وظایف قانونی می‌تواند بخش زیادی از مشکل معنونه را رفع نماید؛ این مهم می‌تواند از طریق مطبوعات، اصحاب رسانه و نیز شرکت بانوان کارگر در کلاس‌های آموزشی که به همین منظور توسط مراکز آموزشی برگزار می‌شود، انجام پذیرد.

,

مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: گارگرانی که بدون بیمه فعال هستند،  می‌توانند طی تماس و یا مکاتبه بدون ذکر نام مراتب را به شعبه تأمین اجتماعی محل کارگاه اعلام نمایند تا با تعامل با بازرسان مزبور آن‌ها به وظایف ذاتی خود عمل نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه