اخبار داغ

روستاها، حلقه گمشده تحول در اقتصاد فارس

روستاها، حلقه گمشده تحول در اقتصاد فارس
امیدواریم مسئولین نسبت به روستا و فرصت های آن را بیش از پیش اهتمام داشته و در آینده ای نزدیک شاهد توسعه روستاهای فارس باشیم. چیزی که هم استعداد و پتانسیل آن و جود دارد و هم شایستگی و لیاقت لازم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، بر کسی پوشیده نیست روستاهای فارس از استعداد بالایی برخوردارند و فرصتی خدادادی که کمتر استانی صاحب حجم زیادی از تنوع پتانسیل های منحصر به فرد روستایی است.  برای توسعه پایدار این استعدادها باید مورد توجه قرار گیرد تا با تخصیص اعتبار، مشکلات برطرف و استعدادهای پنهان شکوفا شود و در این راستا دهیاران به عنوان بازوان اجرایی دولت در روستاها باید با بررسی دقیق مشکلات روستاها و با اولویت‌بندی، نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
توسعه روستاهای ایران
, توسعه روستاهای ایران,
روستاهای ایران طی نیم قرن گذشته از نظر شیوه زندگی دستخوش تغییرات مهمی شده است تفاوت در جمعیت و توسعه شهر نشینی ، تفاوت  در کارکردها و عملکرد ها، تفاوت در فرهنگ  یا شیوه زندگی از جمله این تغییرات است که قطعا روستاهای فارس نیز از آن بی نصیب نبوده اند.
,
امروز با شیوع مدرنیته این نگرش که روستا به عنوان محیطی محروم ، فقیر و فاقد امکانات مانند خدمات بهداشتی و برق ، آب ، مخابرات و نهاد های تفریحی جدید بوده و امکان شکل گیری قوه خلاقه و شکوفایی استعداد ها و استقرار افراد فرهیخته یا نخبه و هنرمند وجود ندارد اما روستاها و روستانشینان نقش بی بدیلی در توسعه کشور دارند و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد ملی و مقاومتی تلقی می شوند.
,
 
,
فارس، سرآمد فرهنگی روستاهای ایران
, فارس، سرآمد فرهنگی روستاهای ایران,
شهیدآباد ایران
, شهیدآباد ایران,
شهیدآباد اسم روستایی در شهرستان خرم‌بید است که قبلا نام "چمیان" داشته اما به یاد رشادت‌های رزمندگان و ایثارگرانشان به این نام تغییر یافته است.
,
در این روستا  که اکنون نزدیک به 700  نفر جمعیت دارد. تمام افرادی که در این آن زندگی می‌کنند به نوعی انتساب فامیلی نزدیکی با شهدا دارند و یکی از دو خانواده 4 شهیدی استان فارس در آن قرار دارد.
,
 
,
قرآن آباد ایران
, قرآن آباد ایران,
محمد آباد روستایی کوچک در استان فارس که منبع حفظ و تفسیر قرآن کریم در کشور شده است. در این روستا که دارای 63 حافظ کل قرآن کریم است سالانه 40حافظ قرآن کریم در سراسر کشور پرورش می یابد. مسئولان قرآنی این روستا توانسته اند با راه اندازی موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه زهرا (س) و پرورش یک هزار و 300حافظ کل قرآن ،محمد آباد فارس را به قرآن آباد ایران تبدیل کنند.
,
همین دو نمونه کافی است تا مخاطب به تاثیرگذاری فرهنگی روستاهای فارس پی ببرد. 
,
 
,
اقتصاد روستایی
, اقتصاد روستایی,
شاید بتوان بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به دلیل عدم توجه به تولیدات کشاورزی و دیگر تولیدات روستاییان دانست، بسیاری معتقدند توجه به روستاها علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی و کمک در عرصه اقتصاد در زمینه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی موثر است بر همین اساس اقتصاد روستایی از جمله عوامل مهمی است که می تواند در رشد و توسعه اقتصاد یک کشور از جمله ایران موثر باشد.
,
در چند  سال‌ گذشته همواره موضوع اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها مورد توجه و تاکید قرار گرفته، اما تاکنون آن طور که باید و شاید در شیراز و استان فارس رنگ و بوی اجرا به خود نگرفته و تنها در قالب جلسه‌های مختلف خلاصه شده است.
,
امروز هر شهرستانی به طور معمول در تولید محصولات کشاورزی،دامی، صنعتی و صنایع دستی زبانزد است و می‌تواند  طرح‌های اقتصاد مقاومتی خود را در این زمینه‌ها اجرایی کند.
,
در استان فارس، انار نی ریز و ارسنجان، خرما و لیموشیرین جهرم، صنایع دستی کازرون، انجیر و زعفران استهبان، گلاب میمند، پرتقال داراب، زیتون سروستان و فسا، گردوی بوانات، منبت آباده،مسقطی لار و بسیاری از محصولات دیگر را در شهرستان‌ها داریم و باید با توجه به ظرفیت آن شهرستان‌ها به دنبال ارتقاء اقتصادی باشیم که با انتقال خط تولید به روستاها میتوان هم بار هزینه های تولید را کم کرد و هم بجای طی مسیر و انتقال محصول از روستا به شهر و بعد ورود به صنایع تبدیلی این اتفاق در روستا و به روش کشت و صنعت رخ بدهد.
,
برای نمونه بانوان روستای بزمیان مرودشت با تلاش شبانه روزی ۱۲میلیون نشا گوجه فرنگی تولید و روانه مزارع کردند، این بانوان عضو صندوق خرد زنان روستایی با تاسیس ۶ هزار متر مربع گلخانه مدرن موفق به تولید این مقدار نشا شده  و علاوه بر فارس به ۵ استان دیگر نیز نشا صادر کرده اند. 
,
با اجرای این طرح نرخ بیکاری زنان در این روستا بسیار کاهش پیدا کرده  و  ۱۴۰ نفر از بانوان مشغول به کار شده اند.نشا‌های تولیدی بسیار سالم ، ارزان و با صرف کمترین آب تولید شده است .
,
میتوان با بررسی کارشناسی بسیاری موارد اینچنینی را در بستر روستا به تولید انبوه رساند. برای مثال یا  گیاه کاملینا جایگزینی مناسب برای کشت دیم و زمین‌های با حاصلخیزی کمتر است، نیاز آبی کمتر، مقاومت زیاد و فوق العاده به خشکی و سرمای بهاره، عدم حساسیت این گیاه به ریزش در زمان برداشت، حساسیت کمتر به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده خوار دیگر مزایای کشت این گیاه است .
,
اگر هدایت بخش کشاورزی به سمت افزایش تولید این گیاه در روستا ها برود کشت آن باعث تغییر الگوی کشت در جهت اقتصادی کردن کشاورزی و ایجاد اشتغال جدید و پایدار موثر خواهد شد. که نیازمند حمایت  مسئولان مربوطه است .
,
 علاوه بر موارد عنوان شده طرح ها و تولیدات زیادی در روستاها قابل راه اندازی و حمایت است که هم باعت گسترش طرح اقتصاد مقاومتی در استان میشود و هم باعث کاهش بیکاری و بهبود اقتصاد کشور .
,
 
,
گردشگری روستایی
, گردشگری روستایی,
گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخشهای مهم فعالیتهای اقتصادی محسوب می گردد. این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاههای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بعضی آن رابه عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیز آن راسیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند. 
,
با توجه به طرح اشتغال فراگیر روستایی و پایدار، در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ طرح روستایی در فارس به ثبت رسیده و اکثر روستاهای  فارس از نظر گردشگری دارای پتانسیل بالایی می باشند. 
,
یکی از راه های رونق گردشگری روستایی راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی است که کمترین آسیب را برای محیط زیست و محیط‌های طبیعی و بافت تاریخی در بر دارد.
,
 تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی با هدف توسعه پایدار، احیاء ارزش‌های بومی و سنتی، حفظ محیط زیست و کمک به اقتصاد جامعه محلی، امکان یافت و این مهم از ارکان تاثیرگذار در تاسیس و فعالیت در این حوزه به شمار می‌رود.
,
  اقامتگاه‌های بوم‌گردی برخلاف هتل‌های چند ستاره نیاز به صرف هزینه هنگفت برای ساخت ندارد چرا که همان محل زندگی افراد است و اعضای خانواده در اداره آن سهیم هستند و یکی از مقرون به صرفه‌ترین نوع گردشگری است که رونق آن اشتغال و سودآوری را به استان به همراه دارد.
,
  تنوع در اقامت، ارزان قیمت بودن و تجربه یک زندگی در روستا از جمله جاذبه‌هایی است که سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی به سکونت در این اقامتگاه‌ها می‌شود.
,
 
,
 پتانسیل سنجی بهره برداری از انرژی خورشیدی در روستاهای 
,  پتانسیل سنجی بهره برداری از انرژی خورشیدی در روستاهای ,
انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر منابع انرژی یکی از مهمترین، قابل دسترس ترین و پاک ترین منابع کره زمین است که برای بهره برداری از آن نیاز به تکنولوژی پیشرفته و پرخرج نیست. این انرژی به عنوان یک منبع مفید که فاقد خطر و اثرات نامطلوب زیست محیطی است می تواند در مناطق دارای محدودیت به منظور تامین برق روستا های دوردست و آبادی های پراکنده همچنین برای تامین انرژی پایه و ارزان مورد نیاز در مزارع، صنایع روستایی، صنعت و کشاورزی و خدمات روستایی مورد استفاده قرار گیرد. 
,
روستاهای ایران خصوصا استان فارس به دلیل گرم و خشک بودن توانایی بالایی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارند.
,
 
,
بیشترین گندم تولیدی کشور و بیشترین تولید گل محممدی دیم جهان در روستاهای فارس صورت میگیرد . موارد بسیاری را میتوان به فهرست پتانسیل های فارس اضافه کرد که در این مجال فرصت آن نیست اما با توجه به عناوین و سرفصل های گفته شده امیدواریم مسئولین نسبت به روستا و فرصت های آن را بیش از پیش اهتمام داشته و در آینده ای نزدیک شاهد توسعه روستاهای فارس باشیم. چیزی که هم استعداد و پتانسیل آن و جود دارد و هم شایستگی و لیاقت لازم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه