اخبار داغ

انفجار بندر الفجیره به اختلافات داخلی در امارات مربوط می‌شود

انفجار بندر الفجیره به اختلافات داخلی در امارات مربوط می‌شود
بعد از وقوع انفجار بندر الفجیره به عنوان یکی از مهمترین بنادر امارات و آتش گرفتن چند کشتی عربستانی و اماراتی فرضیات مختلفی در مورد عوامل این انفجار مطرح شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ بعد از وقوع انفجار بندر الفجیره به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر امارات و آتش گرفتن چند کشتی عربستانی و اماراتی فرضیات مختلفی در مورد عوامل این انفجار مطرح شد که بخشی از آن به توطئه از پیش طراحی شده برای متهم کردن ایران اشاره داشت. به گفته برخی از کارشناسان این انفجارها در جهت طراحی سناریوی آمریکایی برای متهم کردن ایران به ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز است اما برخی دیگر از کارشناسان این احتمال را رد و از اختلافات درونی در محور سعودی، اماراتی اشاره داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

 

,

مصیب نعیمی، مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به نقش اختلافات داخلی در مورد انفجار بندر الفجیره اظهار داشت: همان‌طورکه می‌دانید، انفجارهایی که در کشتی‌ها و نفتکش‌های الفجیره رخ داد با یک نوع ابهام و پیچیدگی همراه شد چراکه اولاٌ امارات از انعکاس خبر خودداری کرد و در مرحله بعد با اشاره به این‌که اتفاق خاصی رخ نداده است و رویداد خیلی پایین بوده واکنش نشان داد و در نهایت گفته شده که از بازرسان آمریکایی خواستند موضوع را بررسی کنند. تمام این اظهارات ضد و نقیض شائبه‌های زیادی را به وجود آورده است. برخی گمانه‌زنی‌ها از اختلاف درون در محور سعودی و اماراتی صحبت می‌کند. بنابراین نه امارات جرأت دارد که موضوعات را صراحتاً بیان کند و نه افکار عمومی به آن‌ها اجازه می‌دهد که آن را پنهان نگه دارد و از این روی کاملاً انگشت اتهام به سمت اختلافات داخلی بین آن‌ها است.

, شبکه خبری تهران نیوز,

اختلافات زیادی بین حکام اماراتی شکل گرفته است

, اختلافات زیادی بین حکام اماراتی شکل گرفته است,

وی گفت: در امارات اختلافات شدیدی بین محمد بن زائد و بقیه حکام امارات وجود دارد و این موضوع از بعد از جنگ یمن و افزایش تلفات آن‌ها در این جنگ که عمدتاً از شیخ نشین‌های فقیرنشین هستند تشدید شده است.

,

مدیر مسئول روزنامه الوفاق افزود: از طرف دیگر عدم کارایی جنگ در یمن و تبعات منفی آن برای اقتصاد این کشور، امارات را  با یک چالش اقتصادی بزرگ مواجه کرده و بنابراین همه این‌ها با هم دست به دست هم دادند تا یک همچین اتفاقی قابل مدیریت نباشد.

,

وی عنوان کرد: انفجارها در بندرگاه استراتژیک الفجیره که جز خودی‌ها کسی حق تردد در آن را ندارد چطور ممکن است؟ ، به همین دلیل احتمال وقوع این سناریو توسط سیستم داخلی امارات و یا هم‌پیمانان آن‌ها تقویت می‌شود.

,

این کارشناس مسائل خاورمیانه درمورد احتمال توطئه چینی علیه ایران گفت: در مورد اسرائیلی، آمریکایی بودن این سناریو باید گفت که همه این اتفاقات ممکن است. این جریان سالیان سال است که هر جنایتی را که دلشان بخواهد در فلسطین و یمن انجام می‌دهند و بعد ایران را متهم می‌کنند در حالی که بمب‌ها آمریکایی است، بمب افکن‌ها آمریکایی و خلبانها سعودی هستند اما ایران را متهم می‌کنند.

,

سردرگمی اماراتی‌ها از داخلی بودن انفجار بندر الفجیره حکایت دارد

, سردرگمی اماراتی‌ها از داخلی بودن انفجار بندر الفجیره حکایت دارد,

اماراتی‌ها از بازرسان آمریکایی برای بررسی موضوع دعوت کرده‌اند که ورود بازرسهای آمریکایی‌ بیشتر برای فرار از حقیقت چیده شده و آن‌ها نیز سناریویی را علیه ایران و محور مقاومت خواهند داشت که قبل از تحقیق نیز زمزمه‌های آن را شروع کردند.

,

این جریان طوری از ایران هراس دارد که اتفاقات داخلی خود را نیز به ایران مربوط می‌کنند مثل اتفاقی که در بحرین در جریان است و آن‌ها برای فرار از مسئولیت به آن روی می‌آورند. اختلافات درونی در محور سعودی و اماراتی به شدت بالا گرفته و آن‌ها نیز به متهم کردن ایران پناه آورده‌اند.

,

افکار عمومی این کشورها با این که در فضای بسته‌ای به سر می‌رند اما به شدت نسبت به این اقدامات مقامات کشورشان متأثر و ناراحت هستند زیرا زندگی، آینده و امنیت آن‌ها به دست حکام ماجراجویشان در حال تخریب است و بنابراین این یک امر طبیعی است که به فرافکنی روی بیاورند.

,

آن‌ها مدعی‌اند که در حال ایجاد امنیت در یمن هستند اما در عمل حتی نمی‌توانند، امنیت یک بندر خود را تأمین کنند و این موضوع افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

,

در مجموعه فرافکنی یکی از برنامه‌ای اصلی آن‌ها به حساب می‌آید که گیرایی ندارد چون از ابتدای امر با نوعی سردرگمی و نگرانی عمل کردند که بیشتر گواه بر یک اقدام داخلی در انفجار بندر الفجیره است.

,

روندی که این کشورها پیش گرفتند آشوب درامنیت منطقه است تا شاید بتوانند در لابلای این موضوع از یکسری بحران‌های منطقه خارج شوند.

, روندی که این کشورها پیش گرفتند آشوب درامنیت منطقه است تا شاید بتوانند در لابلای این موضوع از یکسری بحران‌های منطقه خارج شوند.,

نعیمی با اشاره به اقدامات لازم برای خنثی کردن توطئه احتمال ادامه داد: اقدامات ایران برای خنثی کردن توطئه احتمالی دقیق بود و از ابتدای وقوع این حادثه بر بررسی آن تأکید داشت زیرا این بندر در نزدیکی آبهای بین المللی، تنگه هرمز و دریای عمان قرار دارد و امنیت این آب راه بر عهده ایران است که به خطر افتاده است. آن زمانی که آنها در ابهام بودند ایران خواستار بررسی موضوع بود و از پیشگامان این مسئله به حساب می‌آید.

,

البته بررسی دقیق این موضوع  همانند موضوع حرم مکه، زندان‌های مخفی در یمن و نقاط دیگر و قتل خاشقچی اصلاٌ به نفع محور سعودی، اماراتی نیست و آن‌ها سعی خواهند کرد که مسئله را به فراموشی بسپارند.

,

مدیرمسئول روزنامه الوفاق در مورد آینده این تنش‌ها نیز تصریح کرد: روندی که سیاستمداران جدید عربستانی و اماراتی در پیش گرفتند و دنبال می‌کنند، گام به گام آن‌ها را به سمت پرتگاه اقتصادی و مشکلات امنیتی پیش برده و وضعیت هم در عربستان و هم در امارات به شدت بحرانی است. روند خروج سرمایه از این کشورها شدت گرفته و بسیاری از طرح‌های آن‌ها رو به شکست است و بودجه آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است. با این شرایط اگر قرار باشد که آن‌ها به بحران نفت دامن بزنند بیش از بقیه ضرر خواهند کرد. روندی که این کشورها پیش گرفتند آشوب درامنیت منطقه است تا شاید بتوانند در لابلای این موضوع از یکسری بحران‌های منطقه خارج شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه