اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی باید اتفاق بیفتد/ سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود

تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی باید اتفاق بیفتد/ سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت امکان‌پذیر است گفت: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی باید در استان زنجان اتفاق بیفتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در الگوی کشت برای هر منطقه چند پارامتر مطرح است که یکی از این پارامتر‌ها شرایط آب هوایی است اظهار کرد: کشت ارقام برخی از محصولات با شرایط آب هوایی انجام می‌شود و برخی از محصولات را نمی‌توان در زنجان تولید کرد مانند محصولات گرمسیری امکان کاشت آنها در زنجان وجود ندارد چون امکان و شرایط آب هوایی اجازه کشت آن محصول را در استان نمی‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

گلچین تصریح کرد: باید تحقیقات لازم از سوی جهادکشاورزی انجام شود که چه محصولاتی را کشاورزان می‌توانند در زنجان با توجه به شرایط آب هوایی بکارند.

,

وی با اشاره به اینکه کشت سیب زمینی یکی از محصولات مناسب برای استان زنجان که با شرایط آب هوایی استان همخوانی دارد و گندم نیز جزو محصولات استراتژیک استان است بیان کرد: باید در زمین‌های کشاورزی استان هر چند گاهی گیاهان چند ساله مانند یونجه کشت شود تا منجر به فرسودگی خاک مزارع نشود و این کار برای خاک فرصت می‌دهد تا خاک خودش را ترمیم کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه متاسفانه کشت گیاهان چند ساله کمتر در برنامه کشت استان گذاشته شده است افزود: در الگوهای کشت قرار دادن کشت گیاهان چند ساله که زیاد به هم زدن خاک نیاز ندارد. چون شخم زدن باعث از بین رفتن موادآلی خاک می‌شود.

,

وی در مورد کشت برخی از محصولات کشاورزی نامناسب در استان زنجان بیان کرد: کشت برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج مناسب استان نیست.

,

گلچین افزود: باید کشت برخی از محصولات مانند برنج و هندوانه را در استان زنجان که آببر بوده در سطح استان کاهش داده شود.

,

وی با اشاره به اینکه رفتن به سمت استفاده از سیستم‌های نوین در بخش کشاورزی که اتلاف آب کمتری نیز دارد باید در اولویت قرار گیرد بیان کرد: توسعه این روش میتواند از مصرف آب و اتلاف آن در بخش کشاورزی جلوگیری کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تاکید بر استفاده از محصولات مقام به کم آبی در سطح استان گفت: برخی از این محصولات مانند مو، زرد آلو و بادام هستند ولی متاسفانه هر سال با خطر سرمازدگی مواجه هستند ولی استفاده از محصولات دیر گلده در مقابله با سرمازدگی از روش‌های بسیار خوب در بخش کشاورزی استان است.

,

وی در خصوص توسعه کشت زعفران عنوان کرد: آب هوای زنجان همانند آب هوای استان خراسان مستعد برای کشت زعفران ولی در این استان نیز کشت می‌شود و یکی از افق‌های روشن برای زعفران کشت هیدروپونیک بهترین روش بوده و امکان پذیر است و می‌تواند برای کشاورزان هم سودآور باشد.

,

گلچین با اشاره به شرایط امروز بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که کشاورز زحمت می‌کشد و سود حاصل از آن را دلالان می‌برند.

,

وی بیان کرد: در این شرایط محصولات کشاورزی آنقدر دست به دست می‌شود که تا به بازار می‌رسد قیمت آن چند برابر افزایش می‌یابد و دولت باید برای حذف واسطه‌ها اقدام کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه