اخبار داغ

نگاهی به رسومات هرمزگانی در ماه رمضان/ از طبل زنی در سحرگاه تا خواندن روزانه یک جزء قرآن

نگاهی به رسومات هرمزگانی در ماه رمضان/ از طبل زنی در سحرگاه تا خواندن روزانه یک جزء قرآن
جامعه شناس هرمزگانی با بیان اینکه ماه رمضان در فرهنگ وآداب و رسوم هرمزگان عزیز شناخته می شود، گفت: طبل زنی در سحرگاه رمضان سنت دیرینه هرمزگانی ها در ماه مهمانی خداوند است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوطالب فخری، کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه ماه رمضان یکی از ماه های عزیز خدا بوده که در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارای احترام بسیار زیاد است،  اظهار کرد: فریضه ها و عبادت ها در ماه میهمانی خدا، اصول و قاعده خاصی دارد، اما نحوه اجرای مراسم افطاری، سحری و دیگر سنت ها در مناطق مختلف دنیا با یکدیگر تفاوت هایی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز ,

جامعه شناس هرمزگانی با بیان اینکه ماه رمضان در فرهنگ وآداب و رسوم هرمزگان خیلی عزیز شناخته می شود، گفت: رمضان، ماه شکوه، عظمت و برکات مادی و معنوی برای اهل ایمان و بندگان خوب خدا است که در این استان قبل از ماه رمضان، عین و پایان این ماه مبارک دارای آداب و رسوم خاصی است.

,

فخری تصریح کرد:  مردمان دبار هرمزگان در گذشته آداب و رسوم خاصی در این ماه داشتند که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی این فرهنگ ها کم رنگ شده  و تنها در برخی از مناطق استان در حال برگزاری است.

,

وی با بیان اینکه در گذشته ساکنان هرمزگان حتما می بایستی هلال ماه را می دیدند تا این ماه را آغاز کنند و در حقیقت شرط کافی این بوده است، عنوان کرد: بعد از رویت هلال ماه رمضان  عده ای از مردم شهرها و روستاهای استان با نوعی ساز و دهل های مخصوص در شب اول ماه رمضان در کوچه ها حرکت  می کردند و با صدا درآمدن نوای دهل آنها بیانگر شروع ماه رمضان بود و این رسم هر روزه تا پایان ماه رمضان هنگام سحر اجرا می شود.

,

, ,

جامعه شناس هرمزگانی افزود: مردمان ساحل نشین خود را از دو  ماه قبل یعنی از  رجب و شعبان باگرفتن روزه های مستحبی خودشان را برای ورود به ضیافت الهی آماده می کنند.

,

فخری با بیان اینکه مراسمات مختلفی در مساجد هرمزگان برگزار می شود که مردمان این دیار خودشان را موظف به انجام آن می دانند، گفت: در اکثر مساجد استان مراسم جز خوانی برگزا می شود که  مردمان این منطقه خود را ملزم به قرائت یک جز قران را هرشب می کنند همچنین مناجات خوانی یکی از سنت های دیرینه ایست که تکایا، حسینیه و مساجد استان برگزار می شود.

,

وی با بیان اینکه مردمان دریا دل هرمزگانی روزه خود را با دسرها و غذاهای محلی آغاز می کنند، اظهار کرد: رنگینک ،فرنی، شیربرنج، شیرینی و نان‌های محلی از جمله نان توموشی ،نان مهیاوه و نان رحته از غذا‌هایی است که مردم هرمزگان با آن افطار می‌کنند.

,

, ,

جامعه شناس هرمزگانی با بیان اینکه  روز های پایانی ماه رمضان برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام علی(ع) و شب های قدر و تعزیه خوانی بخشی از آدب ورسوم مردم هرمزگان است، گفت:  در گذشته  شب‌های احیاء قاریان قرآن به خانه‌ها دعوت می‌شدند و میهمان‌ها پس از قرائت قرآن و فاتحه باشیرینی محلی پذیرایی می‌شدند.

,

فخری با اشاره به اینکه مردمان هرمزگان با پرداخت زکات فطریه به پیشوار عید سعید فطر می روند، عنوان کرد: یکی از سنت های مهم که  از گذشته تا به امروز نیز حفظ شده است دید و بازدید از بزرگان فامیل در عید فطر است.

,

وی خاطر نشان کرد: ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن دراین ماه که ریشه اعتقادی دارد با یک سری سنت ها و باورهای محلی و بومی هرمنطقه عجین شده که این امر منشوری از زیبایی را به تصویر کشیده و همین موضوع باعث شده ماه رمضان نسبت به ماه دیگر خیلی زیباتر جلوه می دهد.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه