اخبار داغ

مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی:

رعایت تدابیر طب ایرانی - اسلامی در ماه مبارک رمضان ضروری است

رعایت تدابیر طب ایرانی - اسلامی در ماه مبارک رمضان ضروری است
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: طب ایرانی - اسلامی برای ماه مبارک رمضان تدابیر مهمی در نظر گرفته که اگر رعایت شود روزه داری در روزهای گرم و بلند را راحت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تدابیر ماه مبارک رمضان در فصل گرما از نگاه طب ایرانی- اسلامی بسیار زیاد است و اگر بتوانیم در این ماه این تدابیر را رعایت کنیم به راحتی در این روزهای گرم و بلند می‌توان بدون مشکل روزه‌داری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
دکتر محسن عالی سیف‌الدین مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: روزه گرفتن در روزهای فصل گرم و بلند کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد.
, خاورستان،,
 
,
وی با بیان اینکه اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبرو می‌شوید، افزود: روزه عبادت و تمرینی برای تحمل سختی‌هاست و  اگر نکات روزه‌داری را خوب به کار نبرید روزهای سختی را پشت سر خواهد گذاشت پس اگر می‌خواهید ماه رمضان را با سلامت کامل پشت سر بگذارید راه‌های مفیدی را برای سلامت شما در این باره پیشنهاد می‌کنیم.
,
 
,
نخوردن سحری ممنوع
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند.
,
 
,
عالی عنوان کرد: نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان به خصوص در سحر به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود.
,
 
,
وی اظهار کرد: اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارشتان مخصوصا معده و روده‌ها می‌شوید.
,
 
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: در سحر باید یک وعده غذای کامل خورده شود البته به شرطی که بین یک تا یک ساعت و نیم پس از آن نخوابیم .
,
 
,
زیاده‌روی نکنید 
,
عالی با بیان اینکه نباید در خوردن زیاده روی شود، افزود: زیاد خوردن در روزهای معمولی سال خوب نیست چه برسد به ماه رمضان که سیستم گوارشی ساعت‌هایی را بدون مواد غذایی می‌گذراند. اگر فکر می‌کنید هرچه بیشتر بخورید دیرتر گرسنه می‌شود اشتباه می‌کنید.
,
 
,
وی اظهار کرد: در خوردن وعده سحری و افطاری باید حد اعتدال رعایت شود. غذا و آب را به اندازه بخورید که بدنتان نیاز دارد. با رعایت نکاتی مانند رعایت قدرت هضم، رعایت عادت‌های غذایی و داشتن نشاط پس از غذا خوردن و خوردن وعده‌های سحری و افطاری باعث سلامت معده و بدن، رشد بیشتر عقل و سبکی بیشتر جسم‌تان می‌شوید.
,
 
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با اشاره به مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار، گفت: زولبیا و بامیه با مکانیسمی شبیه خرما برای بالا بردن سریع قند خون مصرف می‌شود اما به دلیل شیرینی به چربی زیادی که دارد اصلا قابل مقایسه با خرما نیست و بروز تشنگی را نیز در فرد افزایش می‌دهد.
,
 
,
متناسب با مزاج بخورید
,
عالی عنوان کرد: غذای مناسب برای ماه رمضان و درست آشامیدن در همه حال توصیه می‌شود. در ماه مبارک رمضان به ویژه در روزهای بلند و گرم سال اهمیت بیشتری دارد. دقت کنید از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج‌تان متناسب است.
,
 
,
وی افزود: برای آغاز نخست سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید. هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید. غذای‌تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید و همه‌چیز هم نخورید.
,
 
,
افزایش رطوبت بدن
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: برای کاهش عطش و مقابله با خشکی بدن در ساعات روزه‌داری می‌توانید از ماءالشعیر طبیعی استفاده کنید. اگر بر اثر گرمی مفرط مزاج قلب،معده، کبد یا تولید حرارت مفرط در بدن و بر اثر تعب جسمی یا روانی طی ساعات روزه‌داری، دچار تشنگی شدید و کاهش رطوبت بدن می‌شوید، می‌توانید با مصرف ماءالشعیر طبیعی به جای آب و چای در سحر و ساعت پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالی را کاهش دهید.
,
 
,
گیاهی برای تقویت بنیه
,
عالی با اشاره به خوردن گیاهان مفید برای تقویت بنیه در ماه مبارک رمضان، گفت: در روزهای گرم سال به ویژه روزهایی که روزه می‌گیرید از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه پرهیز کنید چرا که زیاده‌روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می‌شود. گلاب نیز برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.
,
 
,
غذای مناسب برای ماه رمضان
,
وی بیان کرد: بهتر است در وعده افطار از خوردن غذاهای غلیظ و لزج خودداری شود. غذاهای غلیظ و لزج که خارج از ظرفیت هضمی معده و هضم‌شان برای معده سخت است، اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاهدانه بریزید.
,
 
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با اشاره به غذای مناسب برای رفع عطش، گفت: برای کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان می‌توانید شربت های سرکه شیره، سکنجبین یا شربت آبلمیو در وعده سحری یا افطاری استفاده کنید.
,
 
,
عالی با بیان اینکه باز کردن روزه نیز شرایط خاص خود را دارد که بهتر است رعایت شود، بیان کرد: از نیم ساعت قبل افطار کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید و آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید. و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.
,
 
,
کاهش عطش در ماه رمضان 
,
وی افزود: نوشیدن ماءالشعیر بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن شما را حفظ کند معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید.
,
 
,
تدابیر سنتی را آویزه گوش کنید
,
 مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با اشاره به تدابیر سنتی اظهار کرد: غذا باید بر اساس فصل و ماه انتخاب شود. در فصل گرم سال دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود و به همین دلیل است که ایرانیان از دیرباز در تابستان روزهای گرم سال غذاهای با مزاج معتدل مایل به خنک مانند آب دوغ خیار می‌خوردند. روزه‌های بلند گرم دستگاه گوارش را ضعیف‌تر می‌کند پس رعایت خوردن و آشامیدن در روزه داری بسیار مهم و لازم است.
,
 
,
تشنگی در ماه رمضان
,
عالی خاطرنشان کرد: اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان تان را می‌برد.
,
 
,
وی افزود: کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب،بوها، فکر و خیال، استرس و احساساتی که موجب افزایش گرما ما در مغز، قلب،معده و کبد می‌شود همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند.
,
 
,
پرخوری و شیرینی ممنوع
,
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید. در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید.
,
 
,
کی شام بخوریم؟
,
عالی اظهار کرد: باز کردن روزه و آغاز یک‌باره افطار با خوراک‌های سنگین به ویژه در افراد گرم مزاج و کسانی که معده‌های گرمی دارند به بدن آسیب می‌رساند هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود.
,
 
,
آداب ورزش کردن در ماه رمضان
,
وی بیان کرد: ورزش کردن با دفع رطوبات همراه است و ایجاد تشنگی می‌کند و به همین دلیل نباید در ساعت گرم روز یا در محل‌های گرم ورزش کرد. یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری، زمان مناسبی بر پرداختن به ورزش است ورزش کردن در اوج گرسنگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه