اخبار داغ

واشنگتن‌پست:موضوع ایران باعث کاهش اعتبار سیاست خارجی ترامپ شده است

واشنگتن‌پست:موضوع ایران باعث کاهش اعتبار سیاست خارجی ترامپ شده است
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بررسی سیاست‌های کاخ سفید در خصوص ایران نوشت که سیاست‌های آمریکا باعث کاهش اعتبار سیاست خارجی ترامپ و کاهش گزینه‌ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از زمانی که به قدرت رسیده بارها از تهدید به کارگیری نیروی نظامی علیه کشورها عقب نشینی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

واشنگتن پست در گزارشی به بررسی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران و سیاست‌های کاخ سفید در این زمینه پرداخته است.

,

در حالی که ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های آمریکایی عازم خلیج فارس شدند و برخی گزارش‌ها حاکی از استقرار 120 هزار نیروی آمریکایی در خاورمیانه است اما ترامپ به سرعت به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و تاکید کرد که وی تنها به دنبال گفت‌وگو با ایران است.

,

ترامپ تاکید کرد که هیچگونه ناهماهنگی در دولت وی در قبال ایران وجود ندارد اما تصویر ناهماهنگی بوجود آمده از دولت وی می‌تواند مفید باشد.

,

وی روز جمعه در توئیتی نوشته بود: دست کم ایران نمی‌داند چه فکری بکند که در برهه کنونی ممکن است چیز خوبی باشد.

,

اما ترامپ در حالی نیمه دوم ریاست جمهوری خود را می‌گذراند که موضوعات اصلی سیاست خارجی آمریکا همچنان بدون حل باقی مانده و اعتبار ترامپ خدشه دار شده و گزینه‌هایی که برای وی باقی مانده کاهش یافته‌اند.

,

«جان آلترمن» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک معتقد است: اعتبار چیز سختی است که یک رئیس جمهور آن را نگه می‌دارد. اگر شما تهدیدی می‌کنید و پس از آن مردم به این نتیجه می‌رسند که شما قصد ندارید این تهدید را پیگیری کند و اگر به دنبال انجام واکنشی باشید اما هیچ واکنشی نشان ندهید، گزینه‌هایی که برای شما می‌ماند این است که یا تهدید بزرگتری کنید یا آنکه حرکت در این مسیر را متوقف کنید.

,

ایران که گفته به دنبال جنگ نیست اما برای هرگونه جنگ نیز آماده است به شیوه خود به  آمریکایی‌ها پاسخ می‌دهد.

,

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران  روز جمعه در پیامی در توئیتر و در واکنش به ترامپ نوشت: در حالی که تیم ب کاری انجام می‌دهد دونالد ترامپ چیز دیگری می‌گوید، به نظر می‌رسد که آمریکا نمی‌داند چه فکری بکند.

,

 

,

, ,

 

,

ظریف بارها به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به عنوان راس تیم ب یا به زبان ساده «سبیل» اشاره کرده است.

,

ظریف در ادامه توئیت خود نوشت: ما در ایران واقعا می‌دانیم چندین هزار سال است که می‌دانیم چه فکری کنیم و درباره آمریکا از سال 1953 این را می‌دانیم. در برهه کنونی قطعا این چیز خوبی است. (جزئیات بیشتر)

, جزئیات بیشتر,

ظریف در این پیام به کودتای سیا علیه «محمد مصدق» نخست وزیر منتخب مردم ایران در دوران پهلوی اشاره کرده است.

,

دولت آمریکا معتقد است که ایران در حال حاضر درگیر تحریم‌های ویرانگر بوده و درآمدهای نفتی این کشور به صورت موثری کاهش یافته و به سقوط سیاسی و اقتصادی نزدیک شده است اما ایران موفقیت خود را در توسعه قدرت خود از طریق عراق، سوریه و لبنان استحکام بخشیده است.

,

ترامپ به تعهدات خود در کارزار انتخاباتی خود عمل کرده و چندین توافق بین‌المللی را لغو کرده و آن چیزی را که توافق‌های بین‌المللی ناعادلانه توصیف می‌کرد ویران کرد و رفتار تضعیف شده آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی را بهبود بخشید.

,

اما به نظر می‌رسد تمایل و خواسته وی برای عقب نشینی از جنگ‌های پر هزینه و جلوگیری از وارد شدن به جنگ جدید در تضاد با اظهارات تندی است که از سوی وی و معاونانش به خصوص بولتون و پامپئو مطرح می‌شود.

,

این موضوع به خصوص در مورد ایران چالش‌بر انگیز است. دولت آمریکا هفته پیش یک ناو هواپیما برد و چندین بمب‌افکن را به خلیج فارس اعزام کردند. این اقدام در واکنش به برآورد سازمان‌های اطلاعاتی بود که ایران و متحدان آن در منطقه در حال آماده شدن برای حمله به نیروهای آمریکایی و متحدان آن است.

,

متحدان اروپایی که با برآوردهای دولت درباره اهداف توسعه طلبانه موافق هستند اما هنوز درباره اقدام ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای هوشمندانه عمل کردند.

,

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: من شخصا معتقدم که رئیس جمهور آمریکا خواستار جنگ دیگری نیست اما مشکل این نیست. مشکل این است که اوضاع ممکن است در برخی نقاط بسیار شکننده و بی ثبات باشد که این موضوع اجتناب ناپذیر است.

,

نمایندگان جمهوری‌خواه معترض هستند که دولت گزارشی به آنها برای توجیه استقرار نیروهای آمریکایی ارائه نداده این در حالی است که دموکرا‌ت‌ها معتقدند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ممکن است به اغراق درباره تهدید آمریکا پرداخته تا به توجیه حمله به ایران که مورد حمایت بولتون است بپردازند.

,

«الیوت انگل» نماینده دموکرات نیویورک روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: در حالی که ما تلاش می‌کنیم به احساسی درباره افزایش تنش‌ها در خلیج فارس برسیم، ما نباید فراموش کنیم که 16 سال پیش، آمریکا بر اساس اطلاعات تحریف شده و نادرست وارد جنگ عراق شد. این اتفاق هرگز نباید دوباره اتفاق نیفتد.

,

مقامات ارشد دولتی روز پنجشنبه در گزارشی به گروه کوچکی از روزنامه نگاران گفتند که هدف دولت آمریکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ایران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشدید فشار تحریم‌های آمریکا است.

,

ترامپ ناامیدی خود از بولتون را ابراز داشته و در پیام طنزی گفته بود که اگر وابسته به این فرد بود ما الان همه جا در جنگ بودیم.

,

ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که نمی‌خواهد حتی یک نظامی بیشتر به جایی اعزام کند.

,

البته وی به بولتون این اجازه را داد که بیانیه کاخ سفید را صادر کرده و اعلام کرد که ناو آمریکایی در مسیر خاورمیانه قرار دارد تا نقش پیشرو در تهدید تهران را ایفا کند.

,

 

,

, ,

 

,

وی پس از آن همانند کره‌شمالی گفت که رهبران ایران باید با وی تماس بگیرند و ایران و آمریکا می‌توانند به توافقی برسند.

,

خبرنگاران نیز روز پنجشنبه از ترامپ پرسیدند که آیا دو کشور به سوی جنگ می‌روند، گفت: من امیدوارم که این اتفاق نیفتد.

,

در حالی که نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌ها با ایران در حال افزایش است، رئیس جمهور به شدت هرگونه اختلاف وی با بولتون را رد کرده و انتشار گزارش‌ها در این باره را ساخته رسانه‌های جعلی توصیف کرد.

,

ترامپ گفته است: نظرات مختلف ابراز می‌شود و من تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنم. این یک رونده بسیار ساده است.

,

ترامپ به صورت خصوصی به مقامات کاخ سفید و مشاوران غیررسمی خود هرگونه آشفتگی در خاورمیانه را رد کرده و گفته که هیچ چیز خوبی از درگیر شدن در آنجا عاید آمریکا نمی‌شود.

,

وی بارها گفته که هدف وی داشتن ارتش قوی و مستحکم بوده که نیاز نباشد هیچ چیزی انجام دهد و فقط حرف زدن از آن باعث ترس شود.

,

وی در سخنرانی 70 دقیقه‌ای چهارشنبه گذشته که از تلویزیون پخش شد تنها به موضوع چین و مهاجرت پرداخت و هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران نداشت.

,

«پیتر کینگ» نماینده جمهوری‌خواه نیویورک و از متحدان ترامپ معتقد است که درباره ایران طرحی وجود دارد که به نظر می‌رسد گیج‌کننده است.

,

کینگ اضافه کرد: ترامپ در حال بازی استراتژی پلیس خوب و پلیس بد است و باید ببینیم که آیا این استراتژی کارآمد خواهد بود یا خیر. اما من فکر نمی‌کنم که این روند سرانجام به جنگ منتهی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه