اخبار داغ

سنتی به جا مانده از گذشتگان؛

«الله رمضونی» پسران کرمانی در ماه رمضان/هدایایی که بین مستمندان تقسیم می شود

«الله رمضونی» پسران کرمانی در ماه رمضان/هدایایی که بین مستمندان تقسیم می شود
سنت «الله رمضونی» سرگرمی بچه ها و جوانان پسر در شب های ماه رمضان در کرمان می باشد که تازه به سن تکلیف و ادای فریضه روزه نائل شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ قدمت تاریخی و فرهنگ غنی استان کرمان سبب شده تا آداب و رسوم مختلفی در ایام های مختلف سال داشته باشند که یکی از این آداب و رسوم سنت «الله رمضونی» در ماه مبارک رمضان است که همان سرگرمی های بچه ها و جوانان پسر در شب های ماه رمضان می باشد که تازه به سن تکلیف و ادای فریضه روزه نائل شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

«الله رمضونی» سنتی است که از شب سوم تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و عده‌ای از جوانان هر محله با تشکیل گروه های پنج تا ده نفره در محلات پس از افطار به در خانه ها می روند و اشعار الله رمضانی می خوانند .

,

در هر گروه یک سرگروه یا انباردار وجود دارد که با خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد از صاحبخانه ها کمک طلب می‌کند.

,

 صندوقدار هدایای صاحبخانه را که معمولا پول یا خوردنی همچون گردو، خرما، بادام، قیسی، هلو و قیسی زردآلو را دریافت می کند .

,

در برخی مواردی نیز صاحبخانه برای شیرینی بیشتر روی کودکان آب می‌ریزد و اگر از طرف صاحبخانه به آن ها چیزی داده شود در وصف او قطعه شعری می‌سرایند:

,

«الله‌الله رمضون/ شیخ شیده‌الله باس خزون/ رمضون اومده خوش نومش کنید/ گو و گوساله بقربونش کنید/ گو و گوساله که دستت نرسید/ خروس یکساله قربونش کنید/ تو که خیر دادی با ناز و نیاز/ پیش پیغمبر باشی سرفراز/ این در خانه رو ور (به) روزه/ صاحب این خونه مخمل دوزه/ این در خونه که رو ور مشهده/ صاحب این خونه داماد نشده بله بله بله بله...

,

در ادامه نیز با تکرار هر بیت از این سروده بقیه می گویند: "صل علی محمد صلوات برمحمد" و در آخر این هدایا بین مستمندان و نیازمندان هر محله تقسیم می شود.

,

حال امید است با توجه به گسترش و توسعه شهر نشینی آداب و رسوم گذشتگان همچنان باقی بماند تا نسل های آینده نیز با چنین آداب و رسومی آشنا شوند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه