اخبار داغ

قیمت بنزین در ایران واقعی نیست

قیمت بنزین در ایران واقعی نیست
روند افزایش تولید و واردات بنزین طی ۴ دهه در کنار افزایش یارانه پرداختی دولت به مصرف‌کنندگان بنزین، و البته رشد جمعیت طی این سال ها منجر به افزایش مصرف از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، بلومبرگ فارسی درگزارشی سهم قیمت بنزین در درآمد مردم چند کشور جهان را بررسی کرده است. این گزارش بر مبنای داده های سال ۲۰۱۸ بوده و متوسط قیمت دلار را در ایران ۷۲۰۰ تومان در نظر گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

آمار های ارائه شده در ذیل بر مبنای داده های سال ۲۰۱۸ بوده و متوسط قیمت دلار را در ایران ۷۲۰۰ تومان در نظر گرفته است. گفتنی است در کشورهای مورد نظر دولت هیچ یارانه ای برای سوخت به مردم پرداخت نکرده و قیمت بنزین به تناسب تورم افزایش پیدا می کند. اما در کشور ما قیمت بنزین هنوز به نرخ واقعی نرسیده و هرگونه افزایش قیمت با مخالفت های فراوان روبرو می شود.

, قیمت بنزین,
  • ایران (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار

,
  • ایران (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار

  • ,

    ایران (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار

    , ایران (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۷.۹۳ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۷۸ درصد

    ,
    • امریکا (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار

    ,
  • امریکا (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار

  • ,

    امریکا (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار

    , امریکا (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۷۱.۲۸ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۴۰ درصد

    ,
    • کانادا (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار

    ,
  • کانادا (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار

  • ,

    کانادا (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار

    , کانادا (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۱.۱۹ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۷۵ درصد

    ,
    • نروژ (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۸۲ دلار

    ,
  • نروژ (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۸۲ دلار

  • ,

    نروژ (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۸۲ دلار

    , نروژ (تولیدکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۸۲ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۲۱۱.۱۰ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۸۶ درصد

    ,
    • آلمان (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۵۷ دلار

    ,
  • آلمان (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۵۷ دلار

  • ,

    آلمان (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۵۷ دلار

    , آلمان (واردکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۱.۵۷ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۸.۹۰ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۲۲ درصد

    ,
    • امارت (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۵۹ دلار

    ,
  • امارت (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۵۹ دلار

  • ,

    امارت (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۵۹ دلار

    , امارت (صادرکننده نفت): قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۵۹ دلار,

    متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۱۳.۶۳ دلار

    ,

    سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۵۲ درصد

    ,

     

    ,

    قاچاق روزافزون بنزین

    , قاچاق روزافزون بنزین,

    این در حالی است که یارانه پرداختی دولت به مصرف کنندگان بنزین طی سال های گذشته منجر به کاهش منابع شده و از سوی دیگر آثار مخرب پایین بودن نرخ بنزین نسبت به دیگر کشورها باعث آلودگی هوا، مصرف بی رویه، عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی، ترافیک و بدتر ازهمه قاچاق روزافزون این محصول گرانقیمت به کشورهای همسایه شده است.

    ,

    اگرچه قیمت بنزین با ثابت ماندن از سال ۹۴ تا امروز، موجب افزایش یارانه دولتی به مصرف این فرآورده نفتی شده و هر کس بیشتر بنزین مصرف کند، بیشتر از یارانه پنهان دولتی آن بهره مند می شود، اما روند افزایش نرخ بنزین و کاهش یارانه آن قطعا باید با روند افزایش دستمزد و سایر شاخص های معیشت تناسب داشته باشد.

    ,

    از سوی دیگر تورم ناشی از افزایش نرخ بنزین در کنار سایر شاخص هایی که این روزها قیمت کالاها و خدمات را چندین برابر افزایش داده است، موضوعی است که به سادگی نمی توان از آن گذشت. از این رو تغییر در نرخ بنزین نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد.

    ,

     

    ,

    مصرف بنزین ایرانیان در طول زمان

    , مصرف بنزین ایرانیان در طول زمان,

    با توجه به جدول بالا متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز و واردات آن طی ۴ سال نخست انقلاب اسلامی صفر بود.

    ,

    تا سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که مصرف بنزین با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شد. این کاهش، مصرف ۱۵ میلیون لیتر را به مرز ۱۲ میلیون لیتر رساند.

    ,

    دهه ۶۰

    , دهه ۶۰,

    اما با آغاز واردات بنزین در سال ۱۳۶۱ و عدم‌تغییر قیمت بنزین طی ۱۰ سال مصرف آن دوباره رو به افزایش گذاشت. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۶۲ و هم‌زمان با آغاز مهاجرت از شهرهای جنگی و افزایش سفرهای بین‌شهری از ۱۲ میلیون لیتر به حدود ۶۱ میلیون لیتر و ثبت بیش از ۳۱ درصد افزایش رسید.

    ,

    دهه ۷۰ و ۸۰

    , دهه ۷۰ و ۸۰,

    طی دهه ۷۰ اما روند رشد مصرف به شیب و سرعت متوسط ادامه داشت اما با افزایش قیمت آن طی سال‌های ۱۳۷۶ از لیتری ۱۰ تومان به لیتری ۱۶ تومان با کاهش مصرف مقطعی مواجه شد. این کاهش مصرف به دلیل گران شدن بنزین در سال ۱۳۸۳ نیز تکرار شد اما مصرف همچنان روند افزایشی داشت و با رشد جمعیت و افزایش تولید و عرضه خودرو در کشور باوجود افزایش تولید واردات آن نیز افزایش یافت.

    ,

    روند افزایش تولید و واردات بنزین طی ۴ دهه در کنار افزایش یارانه پرداختی دولت به مصرف‌کنندگان بنزین، و البته رشد جمعیت طی این سال ها منجر به افزایش مصرف از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رساند. این در حالی است که باوجود افزایش نرخ دلار و قیمت تولید بنزین همچنان نهادهای حاکم اصرار بر ثابت نگاه‌داشتن قیمت آن دارند.

    ,

     

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه