اخبار داغ

وقتی مدیران تنها به فکر خودشان هستند؛

تعطیلی واحدهای تولیدی؛ کابوس فعالان صنعت مرغداری/ وظیفه دولت در قبال تولیدکنندگان چیست؟!

تعطیلی واحدهای تولیدی؛ کابوس فعالان صنعت مرغداری/ وظیفه دولت در قبال تولیدکنندگان چیست؟!
در شرایطی که همه از لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی سخن می ‬گویند، تولیدکنندگان و کارآفرینان در بخش ‬های مختلف شاهد پس‬ رفت هرروزه امورات و بی‬ توجهی از سوی دولتی‬ ها هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، صنعت دامپروری و به خصوص مرغداری جزو فعالیت‌‬هایی است که در کنار سرمایه‬‌گذاری و داشتن توانایی کافی از سوی تولیدکننده، نیازمند توجه ویژه از سوی دولت به دلیل آنچه مربوط به واردات نهاده‌‬های دامی نامیده می‬‌شود، است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در حال حاضر ۱۴ هزار واحد مرغداری در کشور فعال است که خروجی این واحدها به طور میانگین شامل تولید سالیانه ۲ میلیون تن گوشت مرغ می‬‌شود.

,

آذربایجان‬‌غربی با داشتن ۷۳۲ واحد مرغداری گوشتی و تولید بیش از یک میلیون مرغ گوشتی در سال، رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده و بر همین اساس حدود ۶۵ درصد از بازار استان‬‌های همجوار خود را نیز تامین می‬‌کند و مرغداران این استان به‌‬عنوان معین همسایگان خود نیز شناخته می‬‌شوند.

,

اما این واحدها در شرایط فعلی بازار و بی تدبیری موجود از سوی دولت و مدیران ارشد استانی و کشوری، شاهد وضعیت بغرنج و اسفناکی هستند که همین موضوع موجب ایجاد مشکلات متعدد و ایجاد اوضاع متشنج در بازار مرغ شده است.

,

واحدهای مرغداری از اواسط سال گذشته با آغاز نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار با مشکلات متفاوتی روبرو شده‌‬اند.

,

بارها مرغداران صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده و برخی حتی اقدام به تعطیلی واحد خود کرده‬اند اما تنها نتیجه‌‬ای که از این اقدامات گرفته‌‬اند، سکوت و ابراز همدردی مسئولینی بوده که هرروز ندای همکاری و همت برای تامین نیازهای اولیه فعالیت در حوزه‬‌های مختلف تولید و اقتصاد را سر می‌‬د‌هند.

,

افزایش یک‌باره قیمت مرغ در اواخر سال گذشته باعث به وجود آمدن حاشیه‌‬های گوناگونی شده و بسیاری با عناوین مختلف به بیان دلایل و چگونگی گرانی مرغ پرداختند اما مرغدارن تنها عامل این گرانی را بالا بودن قیمت نهاده‌‬های دامی دانسته و وارداتی بودن آن را تنها معضل این صنعت عنوان کرده‬‌اند.

,

همچنین در کنار افزایش قیمت نهاده‌‬های دامی، بالا رفتن هزینه تولید همچون دستمزد کارگری، دارو، ریز‬مغذی، مکمل، واکسن، حمل و نقل، کاهش نقدینگی و نیز نبود سرمایه در گردش از مهم‌‬ترین چالش‬‌های صنعت مرغداری است.

,

مرغداران که در شرایط فعلی تامین کننده یکی از مهم‬‌ترین اقلام سبد غذایی مردم در سایه گرانی گوشت قرمز بوده و مردم بیشتر از هر چیزی سراغ خرید مرغ می‬‌روند، خود با گرانی‌‬ها دست و پنجه نرم کرده و این موضوعات در کنار مشکلاتی نظیر افزایش قیمت مرغ به دلیل شرایط تنظیم بازار و عدم رسیدگی به مشکلات موجب بلندتر شدن صدای این فعالان بخش تولید شده است.

,

* رتبه هشتم آذربایجان‌‬غربی در تولید مرغ گوشتی

, * رتبه هشتم آذربایجان‌‬غربی در تولید مرغ گوشتی,

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‬‌غربی، در گفت‬‌و‌‬گو با خبرنگار اروم‬‌نیوز، در خصوص وضعیت مرغداران استان، گفت: امروز ۷۳۲ واحد مرغداری گوشتی در سطح استان فعال هستند که یک میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۳۰ واحد ظرفیت اسمی تولیدی این مرغداری‬‌ها بوده و قادر به جوجه ریزی ۴ نوبته در سال هستند.

,

رضا یوسفی، افزود: ۳۵ مورد واحد تخم‌‬گذار در سطح آذربایجان‬‌غربی فعال است که یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۰۸ واحد ظرفیت اسمی این واحد‬ها بوده و علاوه بر این ۶۹ مورد مرغ مادر در استان وجود دارد که ظرفیت اسمی این مرغ‌‬های مادر سالانه ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۳۲۲ واحد جوجه یک روزه است.

,

وی، ادامه داد: رتبه ۸ کشور در بحث تولید مرغ گوشتی و رتبه نخست تولید جوجه یک‌‬روزه در کشور مختص آذربایجان‌‬غربی است. ۵۶ درصد تولید مرغ‬‌های استان به استان‬‌های همجوار و در برخی از سال به کشور‬های همسایه صادر می‬‌شود.

,

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‬‌غربی، تاکید کرد: گاهی اوقات تخم مرغ نطفه دار، تخم مرغ و جوجه یک روزه نیز صادر می‬‌شود. در زمینه نهاده‬‌های مصرفی نیز مرغداری در کشور گردشی بوده و نمی‬‌توان گفت صرفا تولید و نهاده‌‬های مصرفی از داخل استان تامین یا در همان استان مصرف می‌‬شود.

,

* تامین ۸۰ درصد نهاده‌‬های دامی توسط شرکت‌‬های خصوصی وارد کننده

, * تامین ۸۰ درصد نهاده‌‬های دامی توسط شرکت‌‬های خصوصی وارد کننده,

وی، در خصوص مشکلات تامین نهاده‌‬های دامی مرغداران، گفت: از نیمه دوم اسفند ماه وزارت جهاد کشاورزی عملا به ‬صورت مستقیم به تامین نهاده‌‬های مور نیاز مرغدارن اقدام کرده اما تنها ۲۰ درصد از این نهاده‌‬های مورد نیاز از این مبادی تامین شده و ۸۰ درصد شرکت‬‌های خصوصی وارد کننده تامین می‌‬کنند.

,

یوسفی، بیان داشت: متاسفانه امروز شرکت‬‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و علاوه بر پیگیری‌‬ها جهت تامین دام و سویا هنوز با وجود گذشت ۲ ماه هیچ سویایی تحویل مرغدارن نداده‌‬اند که با توجه به پیگیری‬‌های مستمر این مشکل نیز حل خواهد شد.

,

* مافیایی شدن ترابری موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود

, * مافیایی شدن ترابری موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود,

در همین زمینه، تولیدکننده نمونه صنعت مرغ کشور، با تاکید بر اینکه مسئولین و متولیان باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان عزم جدی داشته باشند، اعلام کرد که در صورت ادامه وضعیت موجود اقدام به تعطیلی واحد تولیدی خود می‌کند.

,

رضا سواری، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با بیان اینکه مشکلات نهاده‌های طیور همچنان پابرجاست، اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی در راستای ارائه حواله جهت خرید سویا اقدام می‌کند اما پس از واریز هزینه‌های چندین میلیاردی جهت خرید سویا، تولید کنندگان برای دریافت نهاده‌های خود سردرگم می‌شوند.

,

وی، با بیان اینکه از بهمن ماه جهت دریافت سویا هزینه هنگفت واریز کرده‌ام اما به‌صورت قطره چکانی سویا دریافت می‌کنم، افزود: علت این پرداخت قطره چکانی هم تعرفه رانندگان و دلال بازی‌ها و زیرمیزی گیری های این افراد است.

,

تولید کننده نمونه مرغ کشور و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه، تاکید کرد: تعرفه راهداری برای سویا مشخص بوده اما بارگیری در جنوب کشور مافیایی شده و از بارگیری توسط رانندگان با این مبلغ جلوگیری می‌شود چرا‌که واحد‌های باربری و رانندگان به صرت مافیایی درخواست هزینه پشت بارنامه دارند.

,

وی، ابراز داشت: رانندگان به تعرفه‌های ارائه شده هیچ توجهی نداشته و هزینه چندین برابری از صاحبان بار دریافت می‌کنند. در صورت مخالفت با این مبلغ از بارگیری خودداری کرده و به همین منظور و برای جلوگیری از نابودی صنعت خود مجبور به بارگیری سویا با هزینه چندین برابری جهت مقابله با از بین رفتن طیور و گلّه می‌شویم.

,

سواری، تصریح کرد: این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده محصول تولیدی شده و از طرف دیگر این افزایش قیمت به هیچ وجه در قیمت مرغ لحاظ نشده و اجبار به فروش مرغ با قیمت پایین در بازار وجود دارد که این مسئله موجب ضرر بسیار بالا برای تولید کنندگان می‌شود.

,

* پس از ۱۲ سال مجبور به تعطیلی واحدم می‌‬شوم

, * پس از ۱۲ سال مجبور به تعطیلی واحدم می‌‬شوم,

وی، با بیان اینکه تا‌کنون مجموعه تولیدی مرغ متعلق به وی بهترین مجموعه بوده، بیان داشت: ۱۲ سال به عنوان تولید کننده نمونه و ۲ سال کارآفرین نمونه مطرح بوده‌ام اما امروز در حال نگارش نامه‌ای به استانداری جهت تعطیلی واحد خود هستم. خود دولت‌مردان اقدام به اداره واحد کنند، تولید کنندگان دیگر قادر به این امر نیستند.

,

تولید کننده برتر کشوری مرغ در آذربایجان‌غربی، گفت: مسئولان به جای آوردن فشار به تولید‌کنندگان اقدام به جلوگیری از باندهای مافیایی و دلالان کنند چرا‌که تولید کنندگان از افزایش حقوق، تعزیرات و مشتریان بد حساب تحت فشار بوده و قانون هیچ حمایتی از تولید کننده ندارد. در صورت دادگاهی شدن یک مسئله برای رسیدن به حق و حقوق خود گاهی تا بیش از ۱۰ سال نمی‌توانیم حق خود را از برخی افراد دریافت کنیم.

,

* شرایط ناگوار تولید در کشور

, * شرایط ناگوار تولید در کشور,

وی، اظهار داشت: وضعیت تولید‌ بسیار اسفبار بوده و تولید کنندگان دلسوز به مملکت دنبال تولید ملی و خواستار حفظ سرمایه ملی هستند اما تنها دلسوزی تولید کننده کافی نبوده و دولت نیز باید در این خصوص اهتمام داشته باشد.

,

سواری، در خصوص حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: نماینده تنها یک نفر است، تنها کاری که قادر به انجام آن است دادن یک نامه به واحد‌های حمایتی است که کارمند همان واحد نامه نماینده را بدون توجه پاره می‌کند.

,

وی، با انتقاد از مدیران شهرستانی و عملکرد آنان، ابراز داشت: نمایندگان کارفرمایان در هیات حل اختلاف این اداره یک فرد دلال بوده و هیچ ارتباطی به کارفرمایی ندارد. فردی که خود چندین سال گذشته در واحد‌های دیگر مشغول بوده رای ناحق داده و سنوات کاری وی را در واحد دیگر نیز در نظر گرفته و سنوات می‌دهند.

,

* احیای واحدهای تولیدی نیازمند عزم جهادی و ملی است

, * احیای واحدهای تولیدی نیازمند عزم جهادی و ملی است,

این تولید کننده نمونه مرغ در کشور، تصریح کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که متولی امر به مسئولان زیرمیزی پرداخت کرده و به همین دلیل وعده تایید درخواست‌های وی داده شده و در نتیجه فرد ذکر شده سنواتی معادل چند برابر مدیران یا حتی بیش از رئیس جمهور درخواست کرده است! این در حالی است که دیوان عدالت اداری هم رای را غیرقانونی دانسته و خواستار اصلاح شده البته که هیچ توجهی به این رای دیوان عدالت اداری ندارد.

,

* حمایت از تولیدکننده تنها در حد شعار باقی مانده است

, * حمایت از تولیدکننده تنها در حد شعار باقی مانده است,

این سخنان تولیدکننده برتر مرغ کشور و جزو کارآفرینان موفق در این زمینه، در شرایطی مطرح می‬‌شود که مسئولین استانی و کشوری در زمینه حل مشکل مرغ با برگزاری جلساتی بی نتیجه تنها به بیان این موضوع که «مشکل حل خواهد شد» بسنده کرده و از اقدام برای حل این مشکل اساسی طفره می‌‬روند.

,

به عنوان مثال در آذربایجان‌‬غربی طی یک ماه گذشته ۳ مرتبه جلسه حل مشکل مرغداران و واحدهای تولید مرغ تشکیل شده که تنها خروجی این جلسات حق جلسه برای مسئولین حاضر و نیز وعده‬‌های بی‬ پایان به مرغداران و فعالان این حوزه بوده است.

,

با توجه به اینکه نیاز اصلی بخش مرغداری و در نگاه کلی نیاز اساسی بخش دامداری در کشور به نهاده‬‌های دامی بوده و متاسفانه بخش اعظمی از این نهاده‌‬ها به صورت وارداتی توزیع می‬‌شود، اکنون نگاه تولیدکنندگان به مرزهایی است که بر اساس گفته مسئولین دولتی در سایه تدابیر نادرست با مشکل مواجه شده و حتی با ورود نهاده‬‌ها نیز با مشکل حمل قانونی و البته بر اساس نیاز واحدهای مختلف مواجه می‬‌شوند.

,

در صورتی که این شرایط ادامه یابد و مرغداران با مشکلات بیشتر از این مواجه شوند، شاهد جهش قیمت‬‌ها و نیز پایین آمدن خدمات‬ این بخش به مردم خواهیم بود که همین امر می‬‌تواند یکی از زنجیره‬‌های غذایی مورد نیاز مردم را با مشکل جدی مواجه سازد.

,

بنابراین باید دید که دولت و مسئولین مرتبط در بخش‬‌های مختلف چگونه با این مشکل عمومی و جدی مواجه خواهند شد و آیا راهی مناسب برای آن پیدا می‬‌کنند یا همانند گذشته به وعده‌‬های بی سرانجام بسنده خواهند کرد؟

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه