اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

مدیریت بهره‌وری با استفاده بهینه از نهاده‌ها/ افزایش راندمان آبیاری در گرو استفاده از روش‌های نوین

مدیریت بهره‌وری با استفاده بهینه از نهاده‌ها/ افزایش راندمان آبیاری در گرو استفاده از روش‌های نوین
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هدر رفت آب در بخش کشاورزی حدود ۶۰ درصد است یعنی بهره‌وری آب ۴۰ درصد است و این به دلیل عدم جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های غرقابی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه بهره‌وری یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی است هر چه این نسبت افزایش پیدا کند نشانه کارآیی و بازدهی نهاده‌های تولید در اقتصاد است، گفت: عمدتا در کشور به دلیل اینکه تناسب استفاده از نهاده‌ها و شرایط اقتصادی وجود ندارد با کاهش بهره وری روبرو می‌شویم با وجود نیروی کار زیاد و جمعیت کافی ولی متاسفانه شاهد هستیم که برخی از صنایع به جای روش کاربر به دنبال روش‌های سرمایه بر یا سرمایه طلب هستند و این باعث بیکاری نیروی کار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سفارش قرآن به کار و تلاش افزود: در مراحل کاهش نیروی بهره ور در کشور متاسفانه این ضعف انگیزه کار و تلاش در بین جوانان رایج و شاهد تبلیغات و روشنگری‌ها خلاف سعی و تلاش  هستیم و به جای تشویق به کار و تلاش باالعکس آن تبلیغ می‌شود.

,

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در روز کارگر به سعی و تلاش اشاره نمودند و خطاب به صدا و سیما فرمودند: در تبلیغات سعی به تشویق  به کار و تلاش شود و از تبلیغات و فعالیت‌هایی که متضمن سعی و تلاش نیست و به نحوی آماده خوری را تبلیغ می‌کند اجتناب کنید چرا که این روش خلاف دین مبین اسلام و سیره ائمه اطهار است.

,

شیخی در خصوص بهره وری پایین نهاده های دیگر افزود: به عنوان نمونه در بخش کشاورزی دچار هدر رفت آب، کود، سم و… هستیم هدر رفت اب در بخش کشاورزی حدود ۶۰ درصد است یعنی بهره وری اب ۴۰ درصد است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر بهره وری پایین آب در بخش کشاورزی بیان داشت: در بخش کشاورزی که دانش های نوین بهره وری را داریم و قانون بهره وری در بخش کشاورزی  را دولت تصویب کرده و در اختیار متولیان قرار داده متاسفانه بهره‌وری نهاده ها بویژه آب در بخش کشاورزی پایین است و این به دلیل عدم جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های غرقابی است.

,

وی گفت: بهره وری مصرف سرمایه در بخش صنعت و بخش‌های دیگر هم  پایین است. بهره وری مصرف انرژی در کشور خیلی بیشتر از متوسط انرژی در دنیا است و از انرژی به نحو احسن استفاده نمی شود و هدر رفت انرژی داریم و این به الگوی مصرف  نهاده‎ها در بخش تولید بر می‌گردد  یا پایین بودن بهره وری نهاده‎ها در بخش‌های مختلف به الگوی مصرف برمی‌گردد.

,

شیخی با بیان اینکه الگوی مصرف در کشور اشتباه است، اضافه کرد: یکی از عناوین سال‌های گذشته بر طبق فرمایشات رهبری بحث الگوی مصرف بود که معظم له فرمودند این نامگذاری‌ها به معنی رعایت آن هدف در آن سا ل بخصوص نیست این‌ها باید ملکه ذهن ما در طول سال‌های دیگر شود.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش تولید، توزیع و هم در بخش مصرف پایین بودن بهره وری عارضه ای است که ما دچار آن هستیم و باید سعی کنیم الگوی مصرف را در بهره وری مصرف ، بالا ببریم و در الگوی تولید استفاده از نهاده ها را به نحو بهینه ای به کار ببریم تا  بهره وری افزایش یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه