اخبار داغ

مساجد گرجستان در تور گرجستان

مساجد گرجستان در تور گرجستان
اسلام در گرجستان بزرگترین اقلیت دینی است که حدود ۲۰درصد جمعیت را در برمی‌گیرد. جمعیت مسلمانان را عمدتاً آذر‌ی‌ها تشکیل می‌دهند که در حدود نیمی از آن‌ها، یعنی۱۰ درصد جمعیت گرجستان (تقریباً پانصدهزار نفر) شیعه اثنی عشری هستند. روس‌های ساکن گرجستان، ارامنه آپوستولیک و ژرمن‌های پروتستان از دیگر اقلیت‌های این کشور هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورود اسلام به گرجستان به دوره حکومت خلیفه سوم بازمی‌گردد که مسلمانان با لشکرکشی به قفقاز، توانستند شرق گرجستان را فتح کنند و در تفلیس مستقر شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

در سده ۷ میلادی یا ۱ قمری با ورود عرب‌ها به گرجستان و تصرف تفلیس و سپس تاسیس امارت تفلیس در سده ۸-۷ میلادی یا ۲ قمری، باعث استقرار مسلمانان در این شهر گردید. پس از ویرانی‌های مکرر تفلیس توسط مغولها و سپس تیمور لنگ، اولین مسجد در سده ۱۶ میلادی یا ۱۰ قمری ساخته شد. در ۱۵۲۲ میلادی یا ۹۲۸ قمری در سمت راست رودخانه کر و در محل کلیسای خراب شده، مسجد شیعیان با مرمت و تزیینات بسیار زیبا ساخته شد . در مورد تور گرجستان در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

, تور گرجستان,

در سال‌های ۱۷۳۵-۱۷۲۳ میلادی یا ۱۱۴۷-۱۱۳۵ قمری در دوره کوتاه‌ مدت سلطه عثمانی‌ها بر تفلیس، مسجد سنی‌ها ساخته شد و در اواسط همان سده با دستور نادر شاه نابود گردید که در سال‌های ۱۸۵۱-۱۸۴۶ میلادی یا ۱۲۲۹-۱۲۲۴ شمسی ترمیم گردید. در پایان سده ۱۹ میلادی این مسجد هم خراب شد. اما متعاقبا در همان محل مسجدی ساخته شد که تنها مسجد تفلیس است و در آن مسلمانان سنی و شیعی کنار هم فعالیت می‌کنند. بیشتر مسلمانان روستانشین هستند و به شغل‌های روستایی مشغول‌اند. بیشتر آنان، پس از تحصیلات دبیرستانی به سراغ مشاغل آزاد می‌روند؛ اما دانشگاهیان فعال نیز در بین مسلمانان یافت می‌شوند.

, .,

اسلام در گرجستان بزرگترین اقلیت دینی است که حدود ۲۰درصد جمعیت را در برمی‌گیرد. جمعیت مسلمانان را عمدتاً آذر‌ی‌ها تشکیل می‌دهند که در حدود نیمی از آن‌ها، یعنی۱۰ درصد جمعیت گرجستان (تقریباً پانصدهزار نفر) شیعه اثنی عشری هستند. روس‌های ساکن گرجستان، ارامنه آپوستولیک و ژرمن‌های پروتستان از دیگر اقلیت‌های این کشور هستند.

, .,

گرجستان مسیحی از اوان قرون وسطی همواره ارتباطات و مواجهات چشمگیری با جهان اسلام داشته‌است. ارتباط با جهان اسلام مستلزم آگاهی از اسلام و عناصر اسلامی که نقش مهمی در روابط بین الملل امروز دارد، می‌باشد.

, .,

مصالح و منافع ژئوپولتیک گرجستان، جوامع اسلامی موجود در گرجستان، عنصر افزایش تاثیر اسلام بر فرآیندهای سیاسی – مذهبی جهان و رشد هویت دینی شهروندان مسلمان کشورهای شوروی سابق همه و همه عامل مشوق محققان گرجی تاریخ اسلام می‌باشد. در مطالعات تاریخی اتحاد شوروی و متعاقب آن در گرجستان شوروی و در شرایط سانسور ایدئولوژیک، قرآن و دیگر منابع فقه اسلامی مورد مطالعه قرار نمی‌گرفت.

, .,

از این رو در طی سال‌های متمادی، اسلام شناسی گرجی و به ویژه منشورات مربوط به موضوعات دینی، برآورنده نیازهای تبلیغات ضد دینی بوده و بر اساس رویکردی منفی و ساده انگارانه به اسلام شکل گرفته بود.

, . ,

شیعیان

, شیعیان,

۲۰ درصد جمعیت گرجستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، بیش از نیمی مسلمانان، شیعه هستند. شیعیان گرجستان، اکثراً اصالت آذری دارند و عمدتاً در شهرهای تفلیس، مارنئولی و گاردابانی زندگی می‌کنند. آنان در مجموع ۱۰۰ مسجد و حسینیه دارند، و عقدهای خود را در مساجد می‌خوانند.

, .,

تفلیس (پایتخت گرجستان)، مارنئولی و گاردابانی شیعه‌نشین بوده و به ترتیب بالاترین آمار شیعه را دارند. شیعیان در این مناطق مراکزی دارند. موسسه آل البیت وابسته به دفتر آیت الله سیستانی در گرجستان فعالیت چشمگیری دارد و مرکز آن در تفلیس قرار دارد. شیعیان این کشور با اهل سنت رابطه نسبتا خوبی دارند و مسجد جامع تفلیس با دو محراب شیعه و سنی نمایانگر اتحاد آنان است.

, .,

مسجد جمعه تفلیس

, مسجد جمعه تفلیس,

در قرن هجدهم با فتح عربستان میزان تراکم و جمعیت مسلمانان در تفلیس افزایش یافت. با توجه به گفته های پّلاتون لوسِلیانی (Platon Ioseliani) تاریخ نویس گرجی اولین مسجد مسلمانان شیعه در قرن شانزدهم و در مکان یک کلیسای مسیحی که توسط سلطان سلیمان تخریب شده بود، بنا گردید. اما این مسجد در طی پروژه ساخت پل مِتِخی در سال 1950 از بین رفت. علاوه بر این مسجد در تفلیس محل های دیگری برای عبادت مسلمانان مانند مسجد سنی واقع در انتهای باغ گیاه شناسییافت می شود. مسجدی که در سال های 1723 تا 1753 در زمان امپراطوری عثمانی ساخته شد و در اواسط قرن هفدهم به دستور نادر شاه از بین رفت. مسجد سنی در فواصل بین سال های 1846 تا 1851تحت پروه بازسازی با تیم معماری جووانی اِسکودییِر قرار گرفت اما در اواخر قرن نوزدهم به طور کامل تخریب شد. مسجد جمعه در محل تخریب مسجد سنی احداث گردید. مسجدی بی نظیر با هشت مناره زاویه دار که طراحی فوق العاده اش نظر همگان را حتی از راه های بسیار دور به خود جلب می کند. این مسجد در انتهای باغ گیاه شناسی قرار دارد و می توان از آن به عنوان تنها مسجد فعال مسلمانان در تفلیس نام برد. تنها جای دنیا که در آن مسلمانان شیعه و سنی با هم به عبادت می پردازند. در داخل این مسجد راهنمایان مسلط به زبان انگلیسی شما را در مورد ادیان مختلف راهنمایی می کنند. همه افراد می توانند از مسجد جمعه تفلیس دیدن نمایند.  تور ارازن گرجستان را از دست ندهید.

, (Platon Ioseliani) , . , تور ارازن گرجستان,

مسجد باتومی

, مسجد باتومی,

باتومی قدیمی ترین شهر گرجستان می باشد که قدمت آن به سالها قبل از مسیح بازمیگردد. پس طبیعی ست که تور باتومی، جاذبه های تاریخی برای شما همراه داشته باشد. مسجد باتومی یکی از معروف ترین مساجد گرجستان در حاشیه دریای سیاه، آدجارا می باشد که جمع گسترده ای از مسلمانان در آن منطقه زندگی می کنند. بیشتر بخوانید: مراکز خرید معروف استانبول در تور استانبول

, ., مراکز خرید معروف استانبول در تور استانبول,

این مسجد که به همت خانواده اصلان بیگ یک مسلمان گرجی در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد. دیوارهای مسجد توسط برادران لاز طراحی و نقاشی شده است. در ابتدا دو مسجد دیگر در اطراف این مسجد قرار داشت که از بین رفتند و تنها همین بنا باقی ماند.

, .,

مسجد اوترا یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری برای ایرانیان می باشد که در عین سادگی زیبایی وصف ناپذیری دارد. این مسجد که به نام مسجد جامع در بین اهالی مسلمان باتومی معروف است، برای آنها از ارزش معنویی والایی برخوردار است. در این مسجد نه تنها از مکانی تاریخی دیدن می کنید، بلکه حال و هوای معنوی آن شما را مجذوب خواهد کرد.

, .,

گر چه پخش اذان در باتومی ممنوع است با این حال بیشتر مسلمانان در زمان مقرر به مسجد می آیند و مشغول عبادت می شوند. تماشای تعداد زیادی مسلمان از تعداد مسلمانان باتومی کم نیست و این مسجد جوابگوی این جمعیت نیست به همین علت در حال حاضر قصد دارند مسجد دیگری در باتومی بسازند. همچنین مطالب بیشتر در مورد تور گرجستان در سایت سفر باتو موجود است.

, ., همچنین مطالب بیشتر در مورد تور گرجستان در سایت سفر باتو موجود است.,

اترا تنها  مسجد شهر باتومی می باشد که دیوارها و در و پنجره های فوق العاده دیدنی و جذابی دارد . معماری این مسجد بازمانده ای از دوران عثمانی می باشد. هر چند در گرجستان پخش اذان ممنوع است ولی مسلمانان گرجی راس ساعت به مسجد می روند و خدا را عبادت می کنند. تعداد مسلمانان در این شهر زیاد است و این مسجد جای کافی برای همه ندارد. شاید در آیند مسجدی دیگر در باتومی ساخته شود.

, .,

انتهای پیام/   

,

 

,  ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه