اخبار داغ

گزارشی از رنج بی آبی باغداران جغین هرمزگان؛

مسئولان با وعده ایجاد آبیاری قطره‌ای، چاه‌ها را پلمپ کردند/کشاورزان جغینی به کارگران فصلی تبدیل شدند

مسئولان با وعده ایجاد آبیاری قطره‌ای، چاه‌ها را پلمپ کردند/کشاورزان جغینی به کارگران فصلی تبدیل شدند
جغین که یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان به شمار می رود در سال های اخیر مسئولان با وعده ایجاد آبیاری قطره ای چاه های باغداران را پلمپ کردند و اقدامی برای آبیاری قطره ای نیز انجام نداده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهرستان رودان یکی از شھرستان ھای شرقی ھرمزگان در فاصله 90کیلومتری از بندرعباس است که بواسطه آب و ھوای منحصر به فرد، نقش بسزایی در تولید محصولات زراعی و باغی دارد از این رو رودان را بعنوان بھشت جنوب می شناسند رودخانه های پرآب در این منطقه و خاک حاصلخیز آن موجب شده تا این شهرستان همچون نگینی در دل بیابان های خشک و نیمه خشک جنوب کشور بدرخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

باغ های انبوه و رودخانه های پر آب مهم ترین جلوه های دیدنی شهرستان به شمار می روند که به پشتوانه خشکسالی دو دهه اخیر رو به زوال رفته و دیگر خبری از رودهای پرآب سابق نیست اما با همت کشاورزان و باغداران رودانی همچنان می توان نشانه حیات و زندگانی را در آن یافت.

,

بحران کم آبی رودان در شرایطی رقم می خورد که این شهرستان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان، اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است  و بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

,

چندصد هکتار از باغات رودان از جمله بخش جغین که از ذخایر آب زیرزمینی و قنوات آبیاری می شود با خشک شدن رودخانه بخش، این روزها با معضل کم آبی روبرو هستند.

,

, ,

تجمیع چاه ها و ایجاد سیستم آبیاری قطره ای مشکل کم آبی زمین های کشاورزی را حل می کند

, تجمیع چاه ها و ایجاد سیستم آبیاری قطره ای مشکل کم آبی زمین های کشاورزی را حل می کند,

یکی از باغداران بخش جغین رودان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: درختان ما در زمان قدیم از طریق آب جدول و قنات آبیاری می شد و مشکلی نداشتیم اما بدلیل خشکسالی های پی درپی این چندسال اخیر و خشک شدن رودخانه جغین مجبور به حفر چاه آب شدیم آن زمان که ما سوادی نداشتیم و کسی نبود ما را راهنمایی کنند که برای حفر چاه باید ثبت نام کنید و مجوز بگیریم بعداز گذشت چندین سال، مسئولین اداره آب آمدند و چاه های زمین های ما را با خاک پر کردند.

,

وی افزود: الآن دو هکتار زمین باغی بنده شامل درختان لیمو خرما و دیگر مرکبات زیرکشت رفتند و به ثمر نشستند که باید نتیجه زحمات خود را بدست بیاریم اما متاسفانه مسئولان بجای اینکه بیایند مشکل بی آبی ما راحل کنند چاه های زمین های ما را پلمپ و با خاک پر می کنند.

,

, ,

این باغدار رودانی با بیان اینکه مسئولان تصور نکنند که این درختان ما تازه کشت شده است، افزود: زمین های باغی و درختان خرما و لیموی ما از همان قدیم الایام بوده اند و از طریق همین چاه ها آبیاری می شدند ما این پیشنهاد رو حتی به مسئولین اداره آب دادیم که درسته الآن خشکسالی، ولی ما مجبوریم چاه های آب زمین های کشارزی این منطقه را تجمیع کنیم و با حفر یک چاه برای هر قسمت و ایجاد سیستم آبیاری قطره ای مشکل بی آبی زمین های کشاورزی را حل کنیم.

,

مسئولان به وعده هاشون عمل نکردند

, مسئولان به وعده هاشون عمل نکردند,

باغدار دیگر بخش جغین رودان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  20چاه در بخش جغین که از نظر مسئولان مجوز نداشت بررسی شد قبل از پلمپ و پُرکردن چاه ها، به ما گفتند که شما تعهد بدهید بعد از اینکه یک چاه مرجع را برای آبیاری زمین های شما فعال کردیم بقیه چاه هاپلمپ و با خاک پر شود ما هم این تعهد را دادیم اما متاسفانه مسئولین چاه مرجع را تجهیز و راه اندازی نکردند و چاه های زمین های ما را هم با خاک پر کردند الآن نمی دانیم بعداز این همه سال که باغداریم و خرج و مخارج زندگی مان از همین راه است برای آبیاری درختان و زمین های کشاورزیمان چه کاری را باید انجام دهیم.

,

وی افزود: بعد از اینکه به مسئولان اداره آب شهرستان مراجعه کردیم گفتند ما توان و هزینه و بودجه ای نداریم که یک چاه آب با تمام تجهیزات برای شما ایجاد کنیم پس تکلیف ما بعد از سال ها باغداری و کشاورزی چیست؟

,

, ,

مردم بخش جغین کارگران فصلی شدند و جهت امرارومعاش به شهرهای همجوار مهاجرت کردند

, مردم بخش جغین کارگران فصلی شدند و جهت امرارومعاش به شهرهای همجوار مهاجرت کردند,

همایون راستین، رئیس شورای بخش جغین رودان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: بیش از 15 است که در این منطقه خشکسالی وجود دارد و رودخانه جغین خشک شده است و تمام باغدارانی که از آب جدول و قنات استفاده می کردند مجبور شدند برای احیای زمین های خود اقدام به حفر چاه کنند بعضی ها مجوز گرفتن و بعضی دیگر نگرفتند.

,

رئیس شورای اسلامی بخش جغین رودان با بیان اینکه  پلمپ و پرکردن چاه های کشاورزان معیشت مردم را به خطر انداخته است، افزود: با توجه خشکسالی و پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی دولت چاه هایی که مجوز ندارند را پلمپ می کند مردم هم با این کار موافق بودند اما به شرط اینکه یک چاه عمیق و مرجع برای کل زمین ها زده شود و به صورت نوبتی باغات آبیاری شود ولی این کار محقق نشد و بعنوان مثال روستای قلعه جغین که کل زمین های آن خشک شدند هیچ مجوزی برای حتی یک حفر چاه هم داده نشد.

,

, ,

راستین با بیان اینکه الآن سه سال است این مشکل وجود دارد، تصریح کرد: با توجه کمبود سوخت و بالابودن هزینه و استهلاک، حتی مالکین چاه های مجوز دار هم حاضرند چاه های آب تجمیع شود و با تجهیز سیستم آبیاری قطره ای مشکل آبیاری باغات مردم حل شود.

,

وی با اشاره به اینکه در اثر خشکسالی بخش جغین رودان دشت ممنوعه اعلام شده،گفت: طرح تجمیع چاه های آب و تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری قطره ای بخش جغین سه بار در کمیسیون مطرح شد اما متاسفانه هر سه بار رد شد حتی تا تهران هم پیگیر شدیم اما در کمیسیون شهرستان رد می شود.

,

, ,

رئیس شورای اسلامی بخش جغین خاطرنشان کرد: جغین با داشتن مردمانی سختکوش و پرتلاش و داشتن زمین های حاصلخیز روزگاری قطب اول تولید محصولات باغی مرکبات و نخیلات بود اما بدلیل کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر مردم این بخش کارگران فصلی شدند و جهت امرار و معاش به شهرهای همجوار مهاجرت کردند.

,

گفتنی است بالغ بر۴۳ هزار هکتار از وسعت شهرستان رودان زیرکشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان ۳۱ هزار هکتار به محصولات باغی و ۱۲ هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد.

,

شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس، مرکز استان هرمزگان واقع شده و بخش جغین با جمعیتی افزون بر 15 هزار نفر در 60 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان رودان قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه