اخبار داغ

تحلیلگر مسائل منطقه ای در مصاحبه تفصیلی عنوان کرد؛

دستپاچگی امریکا در مسئله فلسطین/ معامله قرن نابودی اسرائیل را نزدیک تر می کند

دستپاچگی امریکا در مسئله فلسطین/ معامله قرن نابودی اسرائیل را نزدیک تر می کند
تحلیلگر مسائل منطقه ای از دستپاچگی امریکا در مسئله فلسطین می گوید که با اتخاذ تصمیمات شتابزده و احساسی تنها زوال اسرائیل را نزدیک تر می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم ماهی که جمعه آخر آن مصادف با روز جهانی قدس است، روزی که اهمیت ان امروزه بر کسی پوشیده نیست، روزی که تمام مسلمانان و آزادی خواهان جهان حمایت خود را از قدس شریف اعلام می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

قدس شریف در نگاه وحیانی و اسلامی به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والا و اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. قدس را با توجه به اهمیت جایگاهی که از آن برخوردار است، باید از شهرهای بسیار مهم و حساس جهان تلقی کرد، به گونه‌ای که در حال حاضر تبدیل به اساس منازعه میان رژیم غاصب اسرائیل از یک طرف و مسلمانان، بالاخص ساکنین و مالکین اصلی قدس و سرزمین های اشغالی از طرف دیگر شده است.

,

در همین راستا یکی از محورهایی که با روی کار آمدن دولت جدید امریکا بر روی قدس متمرکز شده ایجاد طرحی برای پایان دادن به مسئله فلسطین به هر قیمتی است و برای این کار به دنبال آن است تا با تشکیل اجماع به اهداف خود در این موضوع برسند اما واقعیت این تصمیمات با اقدامات روانی همچون انتقال دائم سفارت امریکا از تلاویو به قدس به موضوعات دیگری برمی گردد.

,

به همین منظور با دکتر "صارم شیراوند"، دکترای روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل منطقه ای به مصاحبه نشستیم. وی در این مصاحبه از دستپاچگی امریکا در مسئله فلسطین می گوید که با اتخاذ تصمیمات شتابزده و احساسی تنها زوال اسرائیل را نزدیک تر می کند.

,

شیرواند معتقد است معامله قرن در واقع انتحار سیاسی است که فقط دامن امریکا، اسرائیل و متحدانشان را خواهد گرفت. در ادامه مصاحبه ایلام بیدار با دکتر "صارم شیراوند"، دکترای روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل منطقه ای را در زیر با هم می خوانیم.

, , در ادامه مصاحبه ایلام بیدار با دکتر "صارم شیراوند"، دکترای روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل منطقه ای را در زیر با هم می خوانیم.,

ایلام بیدار:: تلاش های اخیر امریکا برای به رسمیت شناختن اسرائیل را چگونه ارزیابی می کنید؟

, ایلام بیدار:: تلاش های اخیر امریکا برای به رسمیت شناختن اسرائیل را چگونه ارزیابی می کنید؟, ایلام بیدار:: تلاش های اخیر امریکا برای به رسمیت شناختن اسرائیل را چگونه ارزیابی می کنید؟,

شیراوند: در حقیقت عنصر اساسی و اولیه برای هر ملتی داشتن سرزمین مستقل است که رژیم صهیونیستی از این عنصر زیرساختی از همان ابتدا محروم بوده است. باید اذعان داشت که دولت تنها نهاد آشکار سیاسی بوده که ذاتا سرزمینی است و در عین حال بر روی قلمروخواهی و قلمرو سازی بسیار تاکید دارد.

,

رژیم صهیونیستی عناصر اصلی و مهم تشکیل یک کشور را نه تنها ندارد بلکه سالهاست که در تلاش است تا بتواند این مولفه ها را برای خود جعل نمایند و در این راه قدرت­های استعمارگر مخصوصا آمریکا و اروپا  بعد از اعلام رسمی مبنی بر تشکیل این رژیم در سال 1948 از هیچ کمک و همکاری دریغ ننموده­ اند.

,

در حقیقت رژیم اسراییل یک دولت استعماری  است که بدون داشتن هرگونه سرزمین و با سیاست های تشویقی یهودیان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در پی تشکیل یک دولت -  ملت با تکیه بر نژاد یهود بوده است و در عین حال در سرزمین­های اشغالی دو عمل قلمرو خواهی و قلمروسازی را توامان انجام می دهد.

,

دستپاچگی امریکا و اسرائیل در معامله قرن

, دستپاچگی امریکا و اسرائیل در معامله قرن, دستپاچگی امریکا و اسرائیل در معامله قرن,

شیراوند: باید دقت داشت که تلاش آمریکا و در رأس آن دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت این کشور از تلاویو به قدس جهت مشروعیت بخشیدن به سلطه رژیم اسراییل و یا همان معامله قرن بر این منطقه است.­ محاسبات نشان دهنده این است که تصمیم ترامپ در نهایت به ضرر اسراییل است اما این رژیم بر تحقق این امر اصرار فراوان دارد و در عین حال روی این موضوع حساسیت خاص و فوق العاده ای دارد و در ارزیابی های خود به نحو دیگری مساله را می نگرد.

,

شیرانوند، خروج از یونسکو، توسعه شهرک سازی در همه مناطق قدس، مطرح کردن نقشه قدس بزرگ و ممنوعیت به کارگیری قدس غربی را از جمله عواقب برخی اقدامات اسراییل در خصوص قدس که ماهیتا تشنج آفرین هستند، ذکر کرد. علی رغم اینکه منافع اسراییل در وضعیت فعلی تشدید تنش با کشورهای عربی و اسلامی را ایجاب نمی­ کند اما فشارهای اسراییل در برهه اخیر برای پیشبرد قدرتهای جهانی در به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان  پایتخت این رژیم متوقف نشده و در این زمینه شتابزده نیز عمل نموده است.

,

ایلام بیدار:: یعنی امریکا و اسرائیل در این قضیه شتابزده عمل می کنند، چرا؟

, ایلام بیدار:: یعنی امریکا و اسرائیل در این قضیه شتابزده عمل می کنند، چرا؟, ایلام بیدار:: یعنی امریکا و اسرائیل در این قضیه شتابزده عمل می کنند، چرا؟,

شیراوند: باید دقت داشت که در حقیقت تصمیم ترامپ برای تحقق چنین امری صلح و ثبات در منطقه را با چالش جدی مواجه می نماید چیزی که ظاهرا هم ترامپ و هم نتانیاهو از  آن غافل هستند و  چه اینکه این تنش  در صورت بروز و شعله ور شدن نمی تواند در حکم یک فرصت تاریخی برای اسراییل تلقی شود، چه اینکه اگر فرصتی تاریخی باشد از بعدی باید بدان نگریست که اسراییل را با پیچیدگی ها و چالش هایی اساسی روبرو نماید.

,

معامله قرن و انتحار سیاسی 

, معامله قرن و انتحار سیاسی , معامله قرن و انتحار سیاسی ,

با نگاهی به وضعیت کنونی متوجه خواهیم شد که تصمیم انتقال پایتخت از تل­اویو به قدس اشغالی عملا به نفع رژیم اسراییل نخواهد بود چرا که منجر به تقویت مواضع قدرت­های منطقه­ای مخالف این رژیم و در راس آن جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و گروهای شیعه همراه آنان و نیز حزب الله می شود و نیز پشتوانه برای ادعاهای برخی گروه­های مسلح و بنیادگرا و تروریستی درباره حفاظت از مقدسات دینی و مقابله با اشغالگری و قدرت­های حامی آن خواهد بود و این معنایی جز بازخیزی تروریسم منطقه­ ای و تشدید آتش آن نخواهد داشت.

,

علام تصمیم انتقال سفارت به قدس توسط ترامپ بیشتر به یک انتحار سیاسی و به یک اشتباه محاسباتی بزرگ شباهت دارد تا یک تصمیم استراتژیک، چرا که آمریکا در پروژه­های مختلفی در منطقه با شکست مواجه شده است.

,

به موضوع خوبی اشاره کردید، ارزیابی شما از تقابل جریان عبری - غربی - عربی در مقابل جریان مقاومت  در مسئله فلسطین چیست؟

, به موضوع خوبی اشاره کردید، ارزیابی شما از تقابل جریان عبری - غربی - عربی در مقابل جریان مقاومت  در مسئله فلسطین چیست؟, به موضوع خوبی اشاره کردید، ارزیابی شما از تقابل جریان عبری - غربی - عربی در مقابل جریان مقاومت  در مسئله فلسطین چیست؟,

شیراوند: در پروژه داعش و تلاش برای تشکیل یک حاکمیت سرزمینی تحت سیطره این گروه تروریستی و تهدید ایران و شکستن کمر محور مقاومت ناتوان ماند، در پروژه استقلال اقلیم اگرچه آشکارا از خود واکنشی نشان نداد اما در اسراییل به نیابت از متحد استراتژیک خود این نقش را به خوبی ایفا نمود که باز با شکست مواجه شد و در عرصه های دیگر هم امریکا در سیاست های خود در منطقه عملا موفقیتی نداشته و در مقابل ایران به تثبت موقعیت خود فکر می کند.

,

نقش محوری جریان مقاومت در مسئله فلسطین

, نقش محوری جریان مقاومت در مسئله فلسطین, نقش محوری جریان مقاومت در مسئله فلسطین,

نتیجه این روند و تقابل با تروریسم بین ­المللی و تلاش برای نابودی آن و شکست سیاست­های محور عبری- غربی – عربی در سوریه و عراق و ایفای نقش اساسی و محوری توسط ایران در این دو کشور برای مبارزه با تروریسم توازن قوا را در منطقه به نفع محور مقاومت به هم زده است، این همان چیزی است که آمریکا نمی پسندد و لذا تلاش می کند که یک استراتژی را انتخاب نماید که بتواند این معادلات را بر هم بزند و برای همین به دنبال معامله قرن هستند.

,

براین اساس این بازیگر در عرصه بین­ المللی بر روی نکاتی دست گذاشته است همه آنها نشان از این مدعا دارد، در حقیقت نکته قابل توجه این است که استراتژی امریکا بیشتر تدافعی است و همان طور که بیان شد در پی آن است  که از روند رو به افزایش قدرت ایران در منطقه به هر طریق ممکن ممانعت به عمل آورده و محور مقاومت به شدت تضعیف شود و در عین حال محور عربی- عبری را تقویت نماید که در حال فروپاشی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه