اخبار داغ

صاحبان مشاغل سخت از روزه‌داری می‌گویند/ گرسنگی و تشنگی خدمت به مردم را تعطیل نمی‌کند

صاحبان مشاغل سخت از روزه‌داری می‌گویند/ گرسنگی و تشنگی خدمت به مردم را تعطیل نمی‌کند
مشاغل سخت رمضان و غیر رمضان، تابستان و زمستان، پاییز و بهار نمی‌شناسد و شاغلان در این حوزه در هر فصل سال برای به دست آوردن روزی حلال باید کار کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، چند سالی است که ماه رمضان با فصول گرم و روزهای طولانی سال مصادف شده است، و این امر روزه‌داری را برای صاحبان برخی مشاغل دشوار می‌کند اما با وجود گرما و افزایش دمای هوا در ماه مبارک رمضان، فعالان در این مشاغل ضمن انجام وظیفه و کار خود با زبان روزه بندگی خداوند متعال را نیز به جا می‌آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

روزه‌داری در این روزها سخت است اما تحمل این سختی در برابر پاداشی که خداوند برای فرد روزه دار به ویژه در روزهای گرم در نظر گرفته ارزش بسیاری دارد؛ چه بسا که یک بار در سال به میهمانی خدا می‌رویم لذا لازم است بتوانیم بندگی خود را به شایستگی نشان دهیم.

,

شغل آن‌ها رمضان و غیر رمضان، تابستان و زمستان، پاییز و بهار نمی‌شناسد و در هر فصل سال برای به دست آوردن روزی حلال باید کار کنند.از این رو با توجه به قرار گیری در ایام پرفضیلت ماه مبارک رمضان، در یکی از این روزها به سراغ برخی از فعالان عرصه مشاغل سخت رفتم تا گفت‌وگویی با آن‌ها داشته باشم.

,

بعد از اتمام کارم، ساعت ۴ عصر راهی خیایان کاگر در شهر قزوین شدم که چند کارگاه نجاری و جوشکاری و همچنین نانوایی در این خیابان مشغول به فعالیت هستند؛ ابتدا قصد داشتم که با یک جوشکار هم‌صحبت شوم اما از آنجایی که کرکره مغازه پایین بود، مسیر دیگری را در پیش گرفتم و به کارگاه چوب بری رسیدم.

,

مرد میانسالی مشغول کارکردن با دستگاه چوب بری بود، جلو رفتم و به او خدا قوت گفتم، خودم را معرفی کردم و از وی خواستم تا سابقه و از شغلش برایم بگوید.

,

خورشیدی حرفه خود را برایم اینگونه معرفی می‌کند: ۲۲ سال است که شغلم نجاری است و در تابستان و زمستان شغلم همین است اما در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد فشار کاری برایم زیاد‌تر می‌شود.

,

, ,

 

,

وی که ۵۱ سال سن دارد، ادامه می‌دهد: هر شغلی سختی خود را دارد اما در شغل نجاری در تابستان و ماه رمضان به خاطر گرمای هوا و استفاده از ماسک برای جلوگیری از فرورفتن گردو غبار در حلق نیز سختی‌های آن را چند برابر می‌کند.

,

این نجار بیان می‌کند: اعتقادات مذهبی و سبک زندگی برای انسان‌ها معنا و مفهوم  خاص خود را دارد، خدا را شاکرم که به من توان داده تا بتونم امسال هم ماه مبارک رمضان را روزه بگیرم و برای خانواده‌ام رزق حلال به دست آورم.

,

بعد از خداحافظی به راهم ادامه دادم؛ از مقابل مغازه‌های مختلف عبور می‌کردم و بار دیگر سختی‌های شغل نجاری در ماه مبارک رمضان را از ذهن می‌گذراندم که متوجه یک نانوایی شدم، به سراغ یکی از نانوایان رفتم تا از سختی کارشان در ماه رمضان جویا شوم.

,

هنوز پخت نان را شروع نکرده بودند؛ شاگردش مشغول پخت نان شیرمال بود و شاطر هم مشغول آماده کردن خمیر برای پخت نان.

,

وی با بیان اینکه نانوایی کار آباء و اجدادی ماست، می‌گوید: از بچگی کنار دست پدرم کار کردم و اکنون هم ۱۴ سال است که به طور مستقل این کار انجام می‌دهم.

,

محمدی ادامه می‌دهد: شغل ما با برکت خدا سرو کار دارد و باید حین انجام وظیفه، سعی کنیم که بسیاری از واجبات ماننده نمازخواندن، روزه‌داری و  امور دیگر را رعایت کنیم.

,

 

,

این نانوا با بیان اینکه کارکردن نمی‌تواند مانع روزه داری‌ شود، عنوان می‌کند: خدا را شاکرم که با شغل شریف نانوایی مشغول به کسب روزی حلال برای خانواده‌ام هستم.

,

, ,

 

,

وی سختی شغل نانوایی در ماه رمضان را اینگونه بیان می‌کند: روزه گرفتن در فصل گرما سخت است و باوجود اینکه این ماه با طولانی‌ترین و گرم‌ترین روزهای سخت سال همراه است اما برکات آن، سختی‌ها را برایمان آسان می‌کند.

,

این شاطر نانوایی ادامه می‌دهد: کار در کنار تنور گرم و طاقت فرسای نانوایی به گونه‌ای است که تشنگی بسیار فشار می‌آورد، اما با توکل به خدا سعی می‌کنم از این آزمون الهی سربلند بیرون بیایم.

,

وی یک روز کاری خود را اینگونه برایم توصیف می‌کند که امسال صبح‌ها هم پخت نان داریم و بعد از نمازصبح برای پخت راهی مغازه می‌شویم؛ از ساعت ۵ صبح تا ۹ مشغول به کار می‌شویم و بعد از آن تا ساعت ۳ و نیم بعداز ظهر برای استراحت به منزل می‌رویم و مجدد برای پخت نان عصر بازمی‌گردیم.

,

در حین بازگشت به منزل سوار تاکسی شدم و فرصت را غنیمت شمردم و با راننده هم‌صحبت می‌شوم؛ وی اظهار می‌کند: روزه گرفتن در هوای گرم اجر و پاداش بسیاری دارد، به طوری که بر اساس احادیث، روزه گرفتن در گرما جهاد محسوب می‌شود.

,

وی ادامه می‌دهد: باید سعی کنیم علاوه بر گرسنگی و تشنگی تمام اعمالمان را رعایت کنیم و به بهترین نحو به بندگان خدا خدمت کنیم چراکه طبق روایات و فرمایش بزرگان دین، این کار خود نوعی عبادت به شمار می‌رود.

,

, ,

 

,

این راننده تاکسی می‌گوید: روزه‌داری در این روزهای طولانی و گرم سال سخت است، اما این ماه هم یک بار در سال است و احساس می‌کنم که خداوند در این ماه مبارک نگاه ویژه‌ای به بندگانش دارد و ما هم در مقابل باید سعی کنیم بندگی خود را به بهترین نحو به انجام برسانیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه