اخبار داغ

بوم گردی ها از مسیر انتقال فرهنگ خارج می شوند

بوم گردی ها از مسیر انتقال فرهنگ خارج می شوند
بوم گردی‌ها در ایران اگرچه با یک هدف و منظور مشخص یعنی انتقال فرهنگ به وجود آمدند اما اکنون از این هدف خود به سبب بی ضابطه بودن رشد آنها در استان‌های کشور فاصله می‌گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آن زمان که روستاییان به هر غربیه یا مسافری در ده و روستای خود خدمات می‌دادند آنها را در گوشه‌ای از منزلشان اسکان داده با همان غذایی که برای خودشان تهیه کرده بودند پذیرایی می‌کردند و با مهمانانشان شب‌ها تا صبح گپ می‌زدند هیچ وقت در نظرشان نبود که از آنها بابت این میزبانی پولی دریافت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما حالا برای آن دسته از شهرنشینانی که دوست دارند از شهر و دیارشان به روستایی به دور از دغدغه‌های شهری بروند و به سبک و سیاق گذشته خود چند روزی را سپری کنند، زمینه‌ای فراهم شده که این نوع خدمات را از روستاییان گرفته و در ازایش پولی پرداخت کنند.

,

حالا با این سبک از میزبانی و مهمانی در روستاهایی که جاذبه‌ای برای سفر دارد، هم شهری‌ها به دلخواهشان رسیده‌اند و هم روستایی‌ها کسب درآمد می‌کنند. در برخی از شهرها روستاییان به محل زندگی خودشان برگشته‌اند تا از این مسافران پذیرایی کنند و در کنارش فرهنگ زندگی شأن را به آنها یاد دهند.

,

, ,

این پروژه با چنین رویکردی یعنی انتقال فرهنگ به یکدیگر آغاز شد در واقع روستایی‌ها از اینکه می‌دیدند شهر نشین ها چقدر طالب زندگی ساده آنها هستند لذت می‌بردند و سعی می‌کردند فضای بکر تری را در اختیار مسافرانشان قرار دهند. اما رفته رفته اوضاع در حال تغییر است. روستاییان خانه‌های گلی و خشتی خود را به آپارتمان تبدیل کرده‌اند و از گردشگران پذیرایی می‌کنند دلیلشان هم بالابودن سطح توقعات مسافرانشان است.

,

از سوی دیگر از آنجا که هیچ وقت برای ایجاد یک واحد اقامتی بومی در یک روستای و یا ده ضوابطی تعیین نشد، هر کسی محل زندگی خود را برای اقامت مسافران تجهیز کرد و نامش را بوم گردی گذاشت.

,

فارغ از اینکه استانداردهای اولیه یک اقامتگاه بومی گردی را هم ندارند. خیلی از این افراد گوشه‌ای از خانه و یا خانه‌ای متعلق به خودشان را برای اقامت تجهیز کرده‌اند. گاهی این خانه‌ها یک آپارتمان هستند و نه یک اقامتگاه سازگار با محیط بومی آن منطقه.

,

, ,

این آپارتمان‌ها که پیش از این سازمان میراث فرهنگی نامشان را خانه مسافر گذاشته بود اکنون در بسیاری از استان‌ها با نام بوم گردی مجوز گرفته‌اند و در نهایت تنها با چیدن چند صنایع دستی در خانه نامش را بوم گردی گذاشته‌اند.

,

از این دست واحدهای اقامتی زیاد است و سازمان متولی گردشگری نیز آمار می‌دهد که بیش از ۱۵۰۰ واحد بوم گردی در کشور فعال شده که تاپایان دولت دوازدهم به دو هزار واحد نیز خواهد رسید.

,

با این رشد فزاینده اما بدون استاندارد کم کم بوم گردی از آن حال و هوای خاص روستایی و میزبانی از مهمان و احترام به جامعه میزبان و مهمان، به واحدهای اقامتی دیگری تبدیل می‌شود که میزبانی شایسته در رتبه چندم اولویت‌های آن قرار خواهد گرفت.

,

 

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه