اخبار داغ

گزارشی درباره اهمیت پرداخت جدی به تکریم زبان ملی؛

فرسایش فارسی؛ "زبان" در هجوم بیگانگان/ چرا دیگر این زبان در دهان بعضی ها نمی چرخد!

فرسایش فارسی؛ "زبان" در هجوم بیگانگان/ چرا دیگر این زبان در دهان بعضی ها نمی چرخد!
باید عمیقا این نکته را دریابیم که نسل‌های گذشته، نقشی اساسی در تکامل زبان فارسی و غنای اندیشه در این کالبد داشته‌اند. ما نیز باید به اندازه فارسی‌زبانان، در حفظ و گسترش زبان فارسی بکوشیم و از سهم گذشتگان خویش در شکل‌گیری این گنجینه، پاسداری کنیم که اگر چنین کنیم، در واقع از هویت، تاریخ و افتخارات گذشته خویش پاسداری کرده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تنوع زبان در دنیا و در زندگی انسان، امری طبیعی است و در این میان، ارج‌نهادن به زبان کشوری که در آن زندگی می‌کنیم، اهمیت فراوانی دارد چراکه زبان، جزو فرهنگ و هویت مردم کشورها محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  خاورستان, خاورستان, خاورستان,

زبان فارسی جزو بهترین سرمایه‌های ملی، فرهنگی، تمدنی و هویت ایرانیان است. این امانت گران‌بها، میراثی است که سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل به دست ما رسیده است. فردوسی شاعر بزرگ ایران می‌گوید عجم را با آن بها داده و قدر و قیمت بخشیده است. "بسی رنج بردم در این سال سی        عجم زنده کردم بدین پارسی". باید همه ما در حفظ، مراقبت و سالم‌نگه‌داشتن زبان فارسی به‌هیچ‌وجه کوتاهی نکنیم. زبان پرظرفیت، شیرین و رسای فارسی توانسته است، بخش عظیمی از سرزمین‌های جهان را تحت نفوذ معنوی خود قرار دهد و برای ملت‌ها، فرهنگ، دین و معرفت به ارمغان آورد.

,

 

,

زبان فارسی، بر بنیاد گسترد‌گی حوزه مفهومی‌اش در میان فارسی‌زبانان، از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مواردی که می‌‌تواند در رشد و گستردگی حوزه مفهومی زبان فارسی مددرساند، کاربرد روش‌های درست‌نویسی و درست‌گویی واژه‌‌ها در زبان است. افزون بر این، به‌کارگیری روش‌های درست‌نویسی و درست‌گویی واژه‌ها کمک می‌‌کند تا زبان را از آسیب‌‌های روزمره و لغزش‌های معنایی دور نگهداریم، و با عملی‌‌سازی این مهم، به پویایی آن بپردازیم.

,

 

,

برخی از افراد از روی عادت یا برای این‌که وانمود کنند باکلاس هستند، در صحبت‌هایشان، از کلمات فرنگی بسیار استفاده می‌کنند.

,

 

,

اندیشمندان بزرگ ایرانی در تقابل با تلاش گسترده و مداوم سلطه‌گران خارجی برای جلوگیری از نابودی هویت و میراث معنوی ایرانی، اقدام می‌کنند. در قرون اخیر، تلاش گسترده‌ای از سوی استعمارگران انجام شده تا با القای این تصور مسخره و بی‌پایه که علت عقب‌ماندگی ملل شرق در نوع خط آنان است، به وسیله روشنفکران و سیاست‌بازان این کشورها و ملت‌ها، ارتباط ملل نامبرده را با گذشته فرهنگی تاریخی خویش قطع کرده و از این راه، با بی‌هویت کردن این مردم، هویت مورد نظر خود را جایگزین آن کنند.

,

 

,

متأسفانه در برخی موارد، همچون ترکیه، آن‌ها موفق به پیشبرد سیاست خود شدند. آنان در آغاز، این‌چنین القا می‌کردند که با تغییر خط، مشکلی پیش نمی‌آید و مردم به راحتی می‌توانند آثار و میراث گذشته خود را به خط جدید بخوانند، در حالی که امروز همگان می‌دانند علاوه بر این‌که در نظام‌های عقب‌افتاده و نابسامان جهان سومی، هیچ‌تلاشی برای نگارش آثار گذشته به خط جدید صورت نپذیرفت که اگر هم‌چنین می‌شد، از نظر زبان‌شناسی، خط جدید، به هیچ وجه قادر به انتقال روح شکل گرفته بصری از فرهنگ و خط گذشته، در قالب نو نبود!

,

 

,

دیدار استادان زبان فارسی و شاعران با امام خامنه‌ای

, دیدار استادان زبان فارسی و شاعران با امام خامنه‌ای,

 

,

راجع به زبان فارسی نگرانم نگذارید زبان فارسی فرسوده و ویران شود

, راجع به زبان فارسی نگرانم نگذارید زبان فارسی فرسوده و ویران شود, راجع به زبان فارسی نگرانم نگذارید زبان فارسی فرسوده و ویران شود,

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت که در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام (30 اردیبهشت 1398) برگزار شد، فرمودند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چراکه ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.

, دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت,

 

,

ایشان در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

,

 

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل این‌که به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی‌شدن آن لغت و آلوده‌شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود.

,

 

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

,

 

,

ایشان همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آن‌ها از صداوسیما در سریال‌ها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و این‌گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پخش شود.

,

 

,

فرهاد فلاحتی

, فرهاد فلاحتی,

 

,

فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ زبان فارسی گفت: انتقاد مقام معظم رهبری یک انتقاد کاملا به جا، دلسوزانه و قابل تأملی است. زبان هویت هر کشوری را تشکیل می‌دهد یعنی انتقال دانش، فرهنگ و تمدن را انجام می‌دهد و بدون پاسداشت زبان هر کشور ناممکن است.

, گفت‌وگویی,

 

,

وی افزود: کشورهایی که زبانشان در طی قرون متمادی حفظ شده و از نسلی به نسل دیگر رفته نتیجه‌اش این است که امروز از توانمندی فرهنگی قوی‌تری برخوردار هستند، وادادگی فرهنگی ندارند و کمتر مورد هجمه فرهنگی قرار می‌گیرند و حفظ هویت آن‌ها، حفظ هویت ملی است.

,

 

,

بی‌توجهی به زبان فارسی آن را خدشه‌دار می‌کند

, بی‌توجهی به زبان فارسی آن را خدشه‌دار می‌کند, بی‌توجهی به زبان فارسی آن را خدشه‌دار می‌کند,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی که کارشناس ارشد ادبیات نیز هست ادامه داد: زبان فارسی یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین زبان‌ها در دنیا با شاخصه‌های کلان فرهنگی مهم است و افتخار ما است که امروز دیوان حافظ به چندین زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود، اشعار مولانا به اکثر زبان‌ها خوانده و ترجمه می‌شود و فیلم فردوسی را به زبان‌های مختلف می‌سازند، حتی خیام را تمام ملت‌ها می‌شناسند و همه این‌ها هویت فرهنگی ایران است؛ در صورتی‌که نسبت به آن بی‌توجهی شود و زبان مورد خدشه قرار گیرد و از بین برود، منجر به این می‌شود که تمام این پیشینه فرهنگی را از دست می‌دهیم یعنی ارتباط با آن عظمت‌های فرهنگی را قطع می‌کنیم.

,

 

,

فلاحتی عنوان کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری این موضوع را تذکر داده و یادآوری می‌کنند. ایران در طول تاریخ مورد هجوم و حملات متعددی قرار گرفته است، فتح ایران از سوی اعراب مسلمان و حمله مغول در قرن هفتم و حمله اتراک در طول تاریخ، حکومت‌های غیرایرانی که بر ایران حکم‌فرمایی کردند، هیچ‌کدام نتوانستند که زبان فارسی را به عنوان زبان معیار در کشور به حاشیه برانند.

,

بعد از حضور اسلام در ایران، زبان فارسی فاخرتر و قوی می‌شود

, بعد از حضور اسلام در ایران، زبان فارسی فاخرتر و قوی می‌شود, بعد از حضور اسلام در ایران، زبان فارسی فاخرتر و قوی می‌شود,

وی با بیان این‌که بعد از حضور اسلام در ایران، زبان فارسی فاخرتر و قوی می‌شود و خودش را نگه می‌دارد، تصریح کرد: این امر پایه‌ای برای توسعه اسلام می‌شود و بسیاری از موارد دیگر تاریخ هم وجود دارد که می‌توان درباره آن صحبت کرد اما امروز علی‌رغم همه این پیشینه فرهنگی قوی و تمدن توانمند و همه نگهداری فرهنگی که تا به امروز به این‌جا رسیده و زبان فارسی به عنوان یک زبان پیشرو در عرصه‌های فرهنگی دنیا شناخته می‌شود، متأسفانه به دست خودمان ضایع و ریشه‌کن می‌شود.

,

 

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: هر روز لغت جدید به ویژه از طرف کشورهایی که هویت فرهنگی قوی ندارند مانند آمریکا که یک هویت 300 ساله در برابر هویت تمدنی بیش از 2700 ساله ایران دارد، زبان و فرهنگ ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این‌ها از بی‌توجهی ما است. زبان‌های غربی به ویژه انگلیسی به صورت استعمال غلط در زبان فارسی و کلمات عربی که نیازی نداریم تا در زبان فارسی به کار ببریم، ”چراکه جانشین درست آن را در فارسی داریم” این‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا به زبان اصلی خود که پرچم افتخار و هویت ما است، بی‌توجه شویم.

,

 

,

رسانه‌های گروهی باید به زبان فارسی بیشتر توجه کنند

, رسانه‌های گروهی باید به زبان فارسی بیشتر توجه کنند, رسانه‌های گروهی باید به زبان فارسی بیشتر توجه کنند,

فلاحتی اظهار کرد: رسانه‌های گروهی و روزنامه‌ها، برخی از ترجمه‌های غلط و فضای مجازی بی‌توجه به این ساختار کار خود را انجام می‌دهد و حتی به نصّ صریح قانون اساسی در قانون‌گذاری در مجلس نیز باید به کاربرد کلمات فارسی در قانون توجه داشته باشیم اما در بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که در مجلس تصویب می‌کنیم متأسفانه بی‌توجهی می‌شود و کمتر توجهی اول به لغت و بعد به ساختار زبان فارسی داریم که این خود یک ماهیت قوی دارد.

,

 

,

این کارشناس ادبی گفت: نتیجه این بی‌توجهی‌ها باعث شده تا مقام معظم رهبری تذکر به‌جا و به‌حقی دهند بنابراین حفظ و صیانت زبان فارسی یک امر عقلایی است چراکه تاریخ، تمدن و فرهنگ ما است و همه به زبان فارسی می‌بالیم و افتخار می‌کنیم و تفاوتی بین گویش‌ها و زبان‌های محلی در کشور وجود ندارد.

,

 

,

حفظ و نگهداری زبان، عزم و اراده ملی می‌طلبد

, حفظ و نگهداری زبان، عزم و اراده ملی می‌طلبد, حفظ و نگهداری زبان، عزم و اراده ملی می‌طلبد,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که برای حفظ و نگهداری زبان فارسی عزم و اراده ملی نیاز است، تصریح کرد: توجه و نظارت دقیقی از سوی مسئولان مربوطه نیاز است به عنوان مثال یکی از وظایف فرهنگستان زبان فارسی این است که قبل از این‌که کلمه غلط عربی یا فرنگی در زبان فارسی مصطلح شود، معادل‌سازی و جااندازی کند از طرف دیگر رسانه ملی در ساخت سریال و فیلم‌ها و در جلسات و همایش‌ها می‌تواند مؤثر باشد و تمام خردمندان و فارسی‌دوستان و تمام کسانی که به هویت ایرانی‌بودن خود افتخار کرده و می‌بالند، در صیانت از زبان فارسی مسئولیت دارند.

,

 

,

فلاحتی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان مهد قانون‌گذاری و اولین خواستگاه در قانون کشور می‌تواند مهم‌ترین جایگاه را در نظارت بر این قضایا و برخورد جدی با این مباحث داشته باشد؛ به نظر بنده تمام خردمندان و فارسی‌دوستان و تمام کسانی که به هویت ایرانی‌بودن خود افتخار کرده و می‌بالند، در صیانت از زبان فارسی مسئولیت دارند و آموزش‌وپرورش و نهادهای فرهنگی تأثیرگذار دیگر نیز وظایف خاصی دارند که برخی از این وظایف در قانون آمده و باید نظارت بیشتری شود و برخی از این وظایف متأسفانه شاید توجهی به آن نشده و باید در اثر قانون‌گذاری به سمت آن برویم.

,

 

,

بنابراین گزارش، حفظ زبان فارسی و حفظ هویت ایرانی، اهمیت فراوانی دارد که باید به آن توجه کرد اما گاهی دوگانگی‌هایی را از برخی افراد شاهد هستیم. برخی افراد که خود را روشنفکر جامعه و به اصطلاح باکلاس و از بقیه افراد جامعه بالاتر می‌دانند، از کلمات خارجی استفاده می‌کنند و گاهی، تأکیدهایی که بر استفاده از کلمات فارسی می‌شود را به تمسخر می‌گیرند و در دوگانگی آشکار، هم خود را فدای ایران می‌نامند و هم از کلمات انگلیسی در زبان فارسی استفاده می‌کنند.

,

 

,

این دوگانگی‌ها را بیشتر در رفتارهای برخی افراد مشهور ازجمله برخی از بازیگران می‌توان مشاهده کرد. آن‌جایی که دم از وطن، کوروش و ایرانی‌بودن می‌زنند اما زمانی که تأکید می‌شود زبان فارسی را پاس بداریم و از آن محافظت کنیم، راه تمسخر را در پیش می‌گیرند.

,

 

,

این‌جاست که دلسوز واقعی ایران و تمدن ایرانی مشخص می‌شود و می‌توان امام خامنه‌ای را بهترین فرد دانست که همواره دغدغه حفظ زبان، هویت و تمدن فارسی را دارند و در عمل نیز آن را ثابت کرده‌اند.

,

 

,

بنابراین گزارش، باید بخواهیم و اراده کنیم از زبان فارسی حمایت کرده و در راستای تقویت و گسترش آن بکوشیم. خواست و اراده حفظ و گسترش زبان فارسی و احساس مسئولیت در برابر آن، باید به یک خواست و اراده‌ عمومی در همه حوزه‌های ملی و فراملی تبدیل شود.

,

 

,

باید در همه عرصه‌های ارتباطی و به ویژه علمی، تجاری، ورزشی، فرهنگی، سیاسی و مبادلات عمومی در عرصه کشوری و بین المللی، اولویت در مسأله زبان، با زبان فارسی باشد. گسترش زبان انگلیسی، نه با قابلیت‌های خاص آن، بلکه با اعمال اراده در به کارگیری گسترده آن بوده است. زبان فارسی با توجه به پشتوانه قدرتمند فرهنگی آن، از زمینه بسیار مساعدتری برای گسترش، نسبت به زبان‌های دیگر، برخوردار است و به همین دلیل، تنها کافی است با احساس مسئولیت، برنامه‌ریزی و واردشدن به عرصه کاربری آن، ضمن حفظ این گنجینه اندیشه‌ورزی ملل شرق، به گسترش اندیشه‌های انسانی نیز یاری رسانیم.

,

 

,

باید عمیقا این نکته را دریابیم که نسل‌های گذشته، نقشی اساسی در تکامل زبان فارسی و غنای اندیشه در این کالبد داشته‌اند. ما نیز باید به اندازه فارسی‌زبانان، در حفظ و گسترش زبان فارسی بکوشیم و از سهم گذشتگان خویش در شکل‌گیری این گنجینه، پاسداری کنیم که اگر چنین کنیم، در واقع از هویت، تاریخ و افتخارات گذشته خویش پاسداری کرده‌ایم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه