اخبار داغ

آخرین جزئیات پیشنهاد خرید تضمینی ملخ در بندرعباس؛

دعوای خرید تضمینی ملخ در بندر عباس/فرمانداری: دهیاران ملخ ها را کیلویی 8هزار تومان بخرند/سازمان حفظ نباتات: مخالفیم

دعوای خرید تضمینی ملخ در بندر عباس/فرمانداری: دهیاران ملخ ها را کیلویی 8هزار تومان بخرند/سازمان حفظ نباتات: مخالفیم
اعلام خرید تضمینی ملخ از کشاورزان توسط فرماندار بندرعباس از روز گذشته تا کنون یکی از مسئله های داغ مجازی در هرمزگان شده بود که در این میان سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور واکنش نشان داده و مخالفت خود را به صراحت اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ملخ های صحرایی در ماه های اخیر به صورت جمعی به استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و… حمله ور شده و استان های جنوبی کشور در حال  مبارزه با این مهمان ناخوانده هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

۱۳۵ نقطه هرمزگان درگیر هجوم ملخ های صحرایی است و این امر تبدیل به تهدیدی جدی و بحرانی برای بخش کشاورزی این استان شده؛ تاکنون با تلاش های بی شائبه مسئولان ذیربط و همکاری کشاورزان در بیش از ۹۳ هزار هکتار از اراضی هرمزگان مبارزه با این آفت مهاجر صورت گرفته است.

,

طبق اظهارات مدیر کل جهاد کشاورزی هرمزگان تاکنون این مهمان های ناخوانده به دو سوم اراضی کشاورزی هرمزگان هجوم کرده که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی به اراضی کشاورزی باغداران هرمزگانی وارد نکرده است.

,

خوردن این ملخ های صحرایی در گذشته های دور در هرمزگان باب بوده و در حال حاضر با افزایش دوباره آن مردمان این استان را وا داشته تا با زنده گیری و جوشاندن و در نهایت سرخ کردن آن بار دیگر این حشرات مهمان سفره های آن ها باشد که این خود به دلیل سمپاشی این حشره باعث ایجاد مشکلات و بیماری برای دریا دلان هرمزگانی می شود.

,

خوردن ملخ از یک طرف و مصوبه روز گذشته فرمانداری بندرعباس مبنی بر زنده گیری ملخ و تحویل آن به بخشداری ها از طرف دیگر باعث ایجاد نگرانی مبنی بر سلامت شهروندان می شود.

,

خرید تضمینی ملخ در هرمزگان

, خرید تضمینی ملخ در هرمزگان,

روز گذشته فرماندار بندرعباس در جلسه مدیریت بحران شهرستان بندرعباس با دستور کار مبارزه با ملخ عنوان کرد: به منظور تبدیل تهدید ملخ به فرصتی جهت ارتقای معیشت روستائیان حسب دستور استاندار و هماهنگی انجام شده با مدیر کل جهاد کشاورزی استان، هر روستایی می تواند روزانه به ازای جمع آوری و تحویل هر کیلوگرم ملخ زنده به دهیار روستای مربوطه مبلغ ٨ هزار تومان دریافت کند و دهیاران نیز در پایان هر روز و پس از جمع آوری و تحویل ملخ‌های روستائیان به بخشداران به ازای هر کیلو ٩ هزار تومان دریافت کنند.

,

این اظهارات فرماندار بندرعباس از طرفی سبب کمک به معیشت روستاییان می شود اما این موضوع می تواند تبدیل به تهدیدی برای جان شهروندان باشد به طوری که ملخ های صحرایی بر اساس گزارشات جهاد کشاورزی اکثریت آنها سم زدایی شده اند پس سموم موجود بر آن می تواند تهدیدی برای جان روستاییان شود.

,

اعلام خرید تضمینی ملخ از کشاورزان توسط فرماندار بندرعباس از روز گذشته تا کنون یکی از مسئله های داغ مجازی در هرمزگان شده بود که در این میان سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور واکنش نشان داده و مخالفت خود را به صراحت اعلام کرد.

,

با خرید تضمینی ملخ موافق نیستم

, با خرید تضمینی ملخ موافق نیستم,

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به اعلام خرید تضمینی ملخ در جنوب کشور عنوان کرد: این امر نظر شخصی یا سازمانی فرماندار بندرعباس است و سازمان حفظ نباتات با این موضوع موافق نیست و به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کند.

,

وی خاطر نشان کرد: ممکن است مردم ملخ‌های آلوده به سم را در اختیار فرمانداری قرار دهند و آن را بفروشند که این امر مشکلات متعددی را ایجاد کند.

,

 با حذف مبارزه شیمیایی حشرات مفید در طبیعت به خطر نخواهد افتاد

,  با حذف مبارزه شیمیایی حشرات مفید در طبیعت به خطر نخواهد افتاد,

هر چند که سازمان حفظ نباتات کشور به تصمیم فرمانداری بندرعباس واکنش نشان داده و مخالفت خود را به صراحت اعلام کرده است اما ظهر امروز عزیزاله کناری در مصاحبه امروز با واحد خبر صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در خصوص هجوم ملخ اظهار کرد: ما با مشکلی بنام حمله ملخ مواجه هستیم که ریزش بالایی داشته و قدرت رشد و تکثیر آنها بسیار بالا و در مدت زمان ۲۰ روز مجدد تکثیر کرده و هر ملخ تبدیل به حدود ۳۰۰ ملخ خواهد گردید.

,

وی در ادامه افزود: این ملخ ها قدرت پروازی بسیار بالایی دارند و حدود ۳۰۰ کیلومتر در هر مرحله می توانند پرواز کنند و به اندازه وزن خود تغذیه کرده و خسارات زیان آوری را به مراتع ، مزارع و باغات وارد خواهند کرد.

,

فرماندار بندرعباس بیان کرد: حال راهکار این است که با این آفت یا مبارزه شیمیایی صورت گیرد و یا غیر شیمیایی که در مبارزه شیمیایی با سم پاشی دستی در سطوح کوچک و سم پاشی ماشینی و هوایی در سطوح بالاتر آن هم با صعب العبور بودن مسیر ها صورت می گیرد و مشکلاتی از قبیل آلوده شدن محیط زیست ، دام و حشرات مفید در طبیعت را به همراه دارد.

,

کناری از دیگر مشکلات مبارزه شیمیایی مقاوم کردن بسیاری از آفات بعدی در کشاورزی است، گفت: از دیگر مشکلات مبارزه شیمیایی کمبود و دسترسی به امکانات ، تجهیزات و عوامل اجرایی گسترده بیش از حد مزارع و مراتع و هزینه بالای ریالی مبارزه شیمیایی و مشکلات بلند مدتی که از لحاظ سلامتی برای افراد ایجاد خواهد شد است.

,

وی اظهار کرد: در مبارزه غیر شیمیایی بهترین راه استفاده از ظرفیت نیروی مردمی و ایجاد انگیزه در بین آنها برای مبارزه در روستاها است و با بررسی انجام شده و بیکاری فعلی بخشی از روستائیان این ایده را استاندار محترم هرمزگان تائید نمودند و فرمانداری بندرعباس با دستور ایشان طرح را شروع کرده اند.

,

هزینه جمع آوری ملخ های زنده از صرفه جویی مربوط به مبارزه شیمیایی پرداخت می شود
فرماندار بندرعباس با بیان اینکه با حذف مبارزه شیمیایی ، سلامتی افراد به خطر نخواهد افتاد و مشکلاتی مانند بیماریهای پوستی بوجود نخواهد آمد، عنوان کرد: در کل استان این طرح اجرا خواهد شد و حسب دستور استاندار محترم هرمزگان این طرح دنبال و مدیریت می شود و قرار است هزینه جمع آوری ملخ های زنده از محل صرفه جویی مربوط به مبارزه شیمیایی پرداخت گردد.

, هزینه جمع آوری ملخ های زنده از صرفه جویی مربوط به مبارزه شیمیایی پرداخت می شود,
,

وی گفت: با بررسی انجام شده این حشره دارای مواد پروتئینی بسیار بالا و مواد اولیه خوبی برای تولید خوراک دام و آبزیان می تواند باشد و جلساتی را با کارخانجات مرتبط با خوراک دام برگزار کرده ایم و پس از جمع آوری به آنها تحویل خواهیم داد.

,

فرماندار بندرعباس بیان کرد: در حال حاظر با وجود زمان بیکاری برای جمعیت بخش بسیاری از روستائیان و درآمد بسیار کم آنان و وجود نیروی کار آماده فعالیت در روستاها و غنی بودن این حشره از لحاظ غذایی و پروتئینی ایده جمع آوری ملخ ها توسط روستائیان گرامی داده شده است.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: برای اینکه مطمئن شویم در جمع آوری ملخ ها از مواد شیمیایی استفاده نمی گردد تاکید کردیم ملخ ها را زنده جمع آوری و تحویل داده و برای اطمینان و دسترسی آسان دهیاران را مسئول دریافت ملخ ها قرار دادیم و برای تحویل ملخ ها هر کیلو ۱۰۰۰ تومان دریافت و کیلویی ۸۰۰۰ تومان سم کسانی است که جمع آوری می کنند.
عزیزاله کناری خاطر نشان کرد: ملخ ها معمولا شب ها بر روی درخت ها و یا بوته ها می نشینند و حرکتی ندارند و می توان به راحتی آنها را جمع آوری کرد و هر فرد روستایی که بیشترین میزان را جمع آوری کند از آن تقدیر خواهد گردید.

,
,

علی ای حال همت والای مسئولان ذیربط را می طلبد که با اطلاع رسانی دقیق و به موقع به کشاورزان هرمزگانی جلوی ملخ خوری را گرفته همچنین شیوه صحیح ملخ گیری نیز آموزش داده شود تا سلامتی هیچ شهروندی به خطر نیفتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه