اخبار داغ

جامعه شناس هرمزگانی:

آداب و رسوم مردم هرمزگان در عید سعید فطر/ از صله رحم تا آشتی کنان

آداب و رسوم مردم هرمزگان در عید سعید فطر/ از صله رحم تا آشتی کنان
جامعه شناس هرمزگانی گفت: پوشیدن لباس نو، حلالیت طلبیدن، دید و بازدید از بزرگتر ها، بیماران، فقرا و انجام صله رحم از آداب و رسوم مهم مردم این استان در روز عید فطر به شمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زحمت زاد، جامعه‎شناس هرمزگانی در گفتگو اخنصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به آداب و رسوم مردم این استان در عید فطر گفت: مردمان دریا دل هرمزگانی عید فطر را از اعیاد بزرگ و خاص خود دانسته و در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا را با سر دادن سرودهای الوداع به خداحافظی از این ماه پر فیض و برکت می پردازند و خود را آماده عید فطر می کنند.
زحمت زاد تصریح کرد: گسترش تکنولوژی و ارتباطات چیزی از اهمیت برگزاری آداب و رسوم مردم هرمزگان کم نکرده و آداب و رسوم مردم عید فطر این استان همچنان مانند سابق به قوت خود باقی است به این صورت که مردم در ایام نزدیک به عید فطر با فراهم کردن نقل و نبات،شیرینی جات، لباس نو و عیدی برای کوچیکتر ها خود را برای این عید باشکوه و مبارک آماده می کنند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,

وی افزود: در یک روز مانده به عید فطر هر خانواده فطریه روزه های خود را به افراد نیازمند و یا موسسات خیریه اهدا می کنند و در روز عید قبل از رفتن به نماز عید با پخت غذاهای محلی مانند: بلالیت و نان پنجره ای و نان مهیاوه ای روز خود را آغاز و کوچک تر ها در کنار بزرگتر ها همه باهم در نماز عید فطر شرکت می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

زحمت زاد زیارت اهل قبور را یکی از سنت های مهم مردم این منطقه خواند و یاد آور شد: مردم بعد از خواندن نماز عید به آرامستان رفته و به زیارت اهل قبور می پردازند و با خواندن فاتحه رفتگان خود را به نیکی یاد می کنند لذا برگزاری این سنت موجب می شود که در تمام لحظات زندگی از جمله لحظه های شادی و خوشحالی هیچ گاه از یاد مرگ و دیدار معبود غافل نشویم.

,

 جامعه شناس هرمزگانی با اشاره به تکبیر خواندن مردم اهل سنت در روز عیدفطر عنوان کرد: غروب قبل از عید فطر مردم اهل سنت منطقه تکبیر گویان به استقبال عید بزرگ مسلمانان می روند و در نماز عید هم یک نفر تکبیر گویان و مردم هماهنگ با وی تکبیر را تکرار می کنند .
زحمت زاد به وسیع بودن آداب و رسوم مردم هرمزگان در روز عید فطر تاکید کرد: حلالیت طلبیدن، دید و بازدید از بزرگتر ها، بیماران، فقرا و انجام صله رحم از آداب و رسوم مهم مردم این استان به شمار می رود.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه در روز عید فطر درب خانه های هرمزگانی ها برای پذیرای مهمان باز است، اظهار کرد: مردمی که در شهر زندگی می کنند به صورت خانوادگی به دیدار بزرگترهای فامیل مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و دیگر خویشاوندان و آشنایان می روند و در روستاها هم به صورت دسته جات و گروه گروه به دیدار بزرگ روستا و خویشاوندان می پردازند و صله ی رحم را در روز عید فطر به جا می آورند و بزرگتر ها هم با دادن عیدی به کوچک ترها از آنها استقبال می کنند.

,

جامعه شناس هرمزگانی عید فطر و عید قربان را از اعیاد بزرگ هرمزگانی ها بر شمرد و گفت: عید فطر و عید قربان از اعیاد واقعی مردم در این منطقه به شمار می رود که از دیرباز دارای آداب و سنت خاص خود بوده و مردم با پوشیدن لباس نو که عمدتا های محلی بلند به رنگ های شاد و روشن هستند به استقبال این عید می روند و در روز عید کوچک ترهای فامیل با جمع شدن نزد بزرگتر های فامیل لحظات شادی را در کنار خانواده رقم می زنند که این ویژگی به نوعی نشان دهنده مشارکت و همدلی مردم منطقه بندر لنگه است.

,

وی خاطر نشان کرد: عید فطر بهانه ای شده تا گرد کدورت ها و ناراحتی ها بین خانواده ها، اقوام و آشنایان با واسطه گری بزرگتر ها زوده شود و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنند لذا بسیاری از ناراحتی ها و بارها در روز عید فطر به آشتی و دوستی منجر می گردد و در این روز مردم دلهای خود را به یک دیگر نزدیک و یک دل و یک رنگ می سازند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه