اخبار داغ

در گفت‎وگو با کارشناسان سیاسی عنوان شد؛

15 خرداد آغاز رویارویی نهضت اسلامی در برابر حکومت استبدادی پهلوی/انقلاب ایران نماد مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است

15 خرداد آغاز رویارویی نهضت اسلامی در برابر حکومت استبدادی پهلوی/انقلاب ایران نماد مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است
کارشناسان سیاسی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه 15 خرداد آغاز رویارویی نهضت اسلامی در برابر حکومت استبدادی پهلوی بود، عناصر محوری مردم، رهبر امام (ره) و انگیزه‌ى مذهبى، شهادت‌طلبى و فداکارى براى خدا را رمز پیروزی جریان مقاومت دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، قیام ۱۵ خرداد را باید مطلع نهضت اسلامی مردم ایران علیه طاغوت زمان، به رهبری حضرت امام خمینی (ره) دانست. این قیام خونین یک نقطه عطف در تاریخ معاصر است که در آن پیوند امام و امت، تجلی باشکوهی یافت و زمینه ساز سلسله حوادثی شد که سرانجام کاخ طواغیت حاکم بر ایران را فروپاشاند.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که محمدرضا پهلوی دوباره به قدرت رسید، به مرور حکومت استبدادی خود را تحکیم و تثبیت کرد، اما در سال ۱۳۳۹ تحولاتی در صحنه سیاست بین‌الملل روی داد و پهلوی دوم ناچار به تجدید نظر در سیاست‌های رژیم خود شد.

15خرداد روز مقاومت و ایستادگی است
رضا خادمی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به فرارسیدن سالروز قیام 15 خرداد، بیان کرد: اگر پانزده خرداد ماه سال 42 را بررسی کنیم به این نکته می رسیم که ریشه این روز در مخالفت رژیم شاهنشاهی با اسلام و تکلیف اسلامی بود.

این کارشناس سیاسی گفت: رژیم شاهنشاهی با تفکر اسلامی مخالف بود، تعطیلی مجالس اسلامی حتی سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) از جمله حرکات ضد اسلامی رژیم شاه بود.

وی عنوان کرد: هر کسی در آن زمان مجالس مذهبی را برگزار می کرد دستگیر و با او برخورد می شد، عوامل رژیم شاهنشاهی حتی از روحانیون تعهد می گرفتند که در خطبه های خود حرفی علیه شاه و رژیم صهیونیستی نزنند.

خادمی افزود: بی بند و باری در جامعه توسط رژیم شاهنشاهی رواج یافته بود؛ وضعیت به گونه ای شده بود که شعارهای دینی در جامعه تعطیل شده بود و حوزه های علمیه و دانشگاهها حق هیچ گونه اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی را نداشتند.

وی اضافه کرد: آیت الله العظمی بروجردی برای توسعه حوزه های علمیه در آن زمان برنامه های ویژه ای داشت، این امر باعث شده بود که بارها این فقیه وارسته توسط رژیم شاهنشاهی تحت فشار قرار گیرد.

روحانیت نقطه اتکا و محوری جریان مقاومت است
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: تلاشهای آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) تا حدودی توانست موجب سر پا نگه داشتن حوزه های علمیه شود.

وی ادامه داد: قیام 15 خرداد 42 توانست به خواسته ها و آرزوهای دیرینه همه توده های مردمی در مخالفت با رژیم 2500 ساله شاهنشاهی جهت دهد و به نوعی موجب انسجام بخشی و وحدت رویه در حرکت و جنبش های بعدی مردم شد.

خادمی تصریح کرد: اثربخشی و تاثیرگذاری فراوان این قیام خونین به عنوان سرمنشا و سرآغاز تحولات اساسی و سیاسی در ایران بود، بسیاری از آرمانها و اندیشه های بزرگ امام و شکل گیری نهضت اصلی ایشان در انقلاب اسلامی نشات گرفته و برخواسته از همین قیام 15خرداد 42 بود.

وی گفت: در حقیقت شکل گیری قیام 15 خرداد 1342 در حقیقت ناشی از بینش عمیق سیاسی و دینی حضرت امام (ره) بوده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: تثبیت مرجعیت و رهبری امام خمینی با محوریت ولایت فقیه و ارزش ها و تفکرات دینی و حرکت ها و جنبش های انقلابی و مردمی بر پایه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نیز از مهمترین پیامدهای بعد از قیام 15 خرداد بوده است


قیام 15 خرداد زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود
احمد ملاشاهی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به سالروز قیام خونین 15خرداد، گفت: قیام 15 خرداد در واقع یکی از زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود که در سال 1342 غرور شاه ایران را درهم شکست.

این کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آزاد زابل افزود: قیام 15 خرداد در واقع نمادی از اتحاد یک ملت در برابر ظلم رژیم شاهنشاهی است، مردمی که در کنار روحانیون مبارز قرار گرفتند و آن قیام را تاریخی ساختند.

وی ادامه داد: با برپایی قیام 15 خرداد ماه پایه های ظلم در ایران متزلزل شد به طوری که حامیان رژیم پهلوی نیز سقوط شاهنشاهی را نزدیک می دیدند.

ملاشاهی گفت: به طور کل انگیزه مردم و روحانیون در قیام 15 خرداد تشکیل حکومت اسلامی و بکارگیری قوانین اسلام در ایران بود که به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: پس از این قیام سیاست های رژیم شاهنشاهی دچار دگرگونی شد ، چرا که می دانستند یک تفکر بزرگ اسلامی در جریان قیام قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: قیام 15 خرداد یک روشنگری بسیاری عمیقی برای مردم بود که زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد و مردم را به این باور رساند که می توانند در کنار مذهب و روحانیت بزرگترین قدرت ها را به زمین بکوبند.

ملاشاهی همچنین گفت: این قیام همچنین باعث حضور بیشتر مردم در صحنه مبارزه شد که در نهایت با سرنگونی رژیم شاهنشاهی به همراه بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, 15خرداد روز مقاومت و ایستادگی است,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, روحانیت نقطه اتکا و محوری جریان مقاومت است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قیام 15 خرداد زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه