اخبار داغ

سال پرحادثه برای پایتخت نشینان/

غافل‌گیری تهرانی‌ها از طوفان،گردوغبار و هجوم مگس‌های سفید در شش‌ماه اول سال/تدبیر مسئولان برای زمستان چیست؟

غافل‌گیری تهرانی‌ها از طوفان،گردوغبار و هجوم مگس‌های سفید در شش‌ماه اول سال/تدبیر مسئولان برای زمستان چیست؟
در اوج همهمه و شلوغی شهر، امسال سالی پر حادثه برای پایتخت نشینان بود از طوفان سهمگین و غیر منتظره که منجر به مرگ 5 نفر هم شد گرفته تا وجود نیترات در آب تهران و ورود مگس های سفید به پایتخت که موجی از نگرانی را بین مردم به وجود آورده است.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی  راه دانا، تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران است؛ این شهر همچنین مرکزاستان تهران وشهرستانهای تهران نیز هست و هجدهمین شهر پرجمعیت دنیا نیز محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی  راه دانا,

تهران یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جنوب غربی آسیا و بیست و یکمین شهر بزرگ دنیا است که در شمال ایران و جنوب دامنه  رشته کوه البرز واقع شده‌ است.

,

 اما در اوج همهمه و شلوغی شهر، امسال سالی پر حادثه برای پایتخت نشینان بود؛ از طوفان سهمگین و غیر منتظره که منجر به مرگ 5 نفر هم شد گرفته تا وجود نیترات در آب تهران و ورود مگس های سفید به پایتخت که موجی از نگرانی را بین مردم به وجود آورده است.

,

طوفان بی‌سابقه تهران و مرگ ۵نفر وگرد و غباری که چندی پیش در تهران رخ داد،زنگ خــــطر ناهماهنگی در مقابله با حوادث طبیعی در کشور را به صدا درآورد، چرا که ایران کشوری حادثه خیز است و حوادث طبیعی همیشه در کمین است تا به شکل سیل، زلزله، طوفان، رانش زمین، ریزش کوه و... ظاهر شده و به هر چه که بر سر راهش قرار دارد، آسیب برساند.

,

در این میان سیل و طوفان ازجمله حوادثی هستند که قابل پیش‌بینی بوده و آمادگی برای مقابله با آنها می‌تواند از خسارات آن بکاهد،البته به‌رغم قابل پیش‌بینی بودن، این حوادث همچنان در ایران قربانی می‌گیرند و خسارات زیادی به جا می‌گذارند و به‌نظر می‌رسد این داستان تکراری ادامه دارد.

,

هنگام وقوع یک حادثه طبیعی، وظیفه سازمان مدیریت بحران مقابله با آن، کاهش و به حداقل رساندن خطرات آن حادثه است؛ مدیریت بحران فرایند پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران برخورد و مداخله در بحران و سالم‌سازی‌ بعد از وقوع بحران است.

,

با توجه به این تعریف  مشخص است که پیش‌بینی یکی از مهم‌ترین شرایط مدیریت بحران در حوادثی است که قابل پیش‌بینی هستند؛ درست مثل طوفانی که در پایتخت رخ داد و قابل پیش‌بینی بود. 

,

هر چند که به گفته مسئولین امر حادثه هایی که در تهران امسال رخ داد  در میان حوادث طبیعی، تنها یک حادثه عادی به شمار می‌رود و به هیچ وجه در سطح بحران قابل طبقه بندی نیست ولی با این وجود این اتفاق تنها در مدت ۲۵ دقیقه، منجر به کشته شدن ۵ نفر از شهروندان عزیزمان و بروز ۳۵۰ حادثه در شهر تهران شد.

,

باتوجه به جایگاه ویژه آموزش در اعتلای ایمنی فرد و جامعه، استفاده از ظرفیت‌های آموزشی به منظور توانمندسازی و ارتقاء سطح آمادگی شهروندان در مواجهه با بحران‌هایی نظیر طوفان  امری اجتناب ناپذیر است.‏

,

در حال حاضر که در آستانه فصل زمستان قرار داریم به نظر می رسد که باید تمهیدات ویژه‌تری را برای این فصل در نظر گرفت چرا که معمولا با کاهش دما و برودت هوا و همچنین بارش برف و باران مشکلات مختلفی برای شهروندان به وجود می آید که البته با پیش بینی و کنترل می توان از بار این اتفاقات کاست.

,

به هر حال،عدم‌توانایی در مدیریت حوادث قابل پیش‌بینی، ناتوانی در کنترل حوادث غیرقابل پیش‌بینی را نیز به همراه دارد و این حقیقت ضرورت به‌کارگیری قانون بازنگری‌شده مدیریت بحران کشور را که به‌گفته وزیر کشور پس از تأیید شورای نگهبان و رفع برخی نواقص احتمالا از سال آینده اجرایی می‌شود، بیش از پیش آشکار می‌سازد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه