اخبار داغ

یادداشت/

فرهنگ بومی، مهره گمشده در ساخت المان‌های شهری بوکان

فرهنگ بومی، مهره گمشده در ساخت المان‌های شهری بوکان
نمادها و المان‌های شهری خاصیتی دارند که می‌توانند تا مدت‌ها به شکل سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر به کار روند و چنان اثری در بیننده بگذارند که با هر بار شنیدن نام آن شهر ناخودآگاه ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مورد نظر خود را در قالب آن المان به خاطر بیاورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز ، المان‌های شهری جزء مهمترین سازه ها برای نشان دادن فرهنگ و هویت یک منطقه است که می تواند تاثیرات فراوانی در حوزه گردشگری نیز داشته باشد.
المان سازه ای است که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی، صفحات قائم یا منحنی، اجزای سازه ای، کابل ها، پوترها و فریم ها به کار رفته است که می تواند به نمادی سمبلیک برای یک فرهنگ تبدیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,
,

بی تردید هنگام مسافرت و ورود به شهری جدید اولین سازه ها و ابزارهای که به چشممان می‌آید نمادها و المان‌های ورودی آن شهر است که معرف شهر و فرهنگ آن منطقه است.
شهر بوکان که در جنوب حوزه آب ریزی دریاچه ارومیه قرار دارد را می توان پایتخت فرهنگ و هنر شهر های کرد نشین ایران دانست که متاسفانه طی چند سال گذشته و به دنبال ساخت و ساز المان های مختلف در سطح شهر به خوبی می توان غیبت این دو عنصر را در این سازه های جدید دید.

,
,

طی دو سال گذشته و به دنبال تغییر و تحولات در حوزه شهرداری بوکان توجه ویژه ای به ساخت سازه های المانی در بوکان صورت گرفته است و اکنون در چندین نقطه شهر شاهد نصب این المان ها هستیم که به علت نو بودن کار در شهر بوکان می تواند امید بخش باشد.

,

ولی متاسفانه با نگاهی به این المان ها و همچنین سازه های ویژه نوروزی به خوبی می توان به عدم اطلاع و آگاهی کافی سازندگان و طراحان این ابزارها در شهری بوکان از کارکرد ویژه المان ها که همان معرفی هویت، فرهنگ، آداب و سنن و … یک منطقه است پی برد.

,

هم اکنون هیچ یک از المان های نصب شده در مناطق مختلف بوکان را نمی توان نشان دهنده فرهنگ منطقه دانست و این مهم در نهایت سبب می شود مسافران و گردشگرانی که وارد این شهر می شوند در نهایت و بدون حتی شناختی جزیی از وضیعت فرهنگی و تاریخی آن، این شهرستان را ترک کنند.

,

نمادها و المان‌های شهری خاصیتی دارند که می‌توانند تا مدت‌ها به شکل سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر به کار روند و چنان اثری در بیننده بگذارند که با هر بار شنیدن نام آن شهر ناخودآگاه ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مورد نظر خود را در قالب آن المان به خاطر بیاورد که متاسفانه المانهای نصب شده در پارکها و بلوارهای شهر بوکان از سوی شهرداری این شهر کاملا مبرا از این خاصیت ها هستند.

,

متأسفانه متولیان شهرداری تنها با قرار دادن سازه‌ای فیزیکی بدون داشتن معنا و مفهوم خاصی در سطح شهر ضمن اسراف بیت المال هیچ کمکی به توسعه معرفی بوکان و جذب گردشگر انجام نداده اند که امید است در سازه ای بعدی با دعوت از کارشناسان این حوزه با تغییر رویکرد توجه ویژه ای به ساخت المانهای با کارکرد معرفی بوکان در حوزه های مختلف داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه