اخبار داغ

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم:

اقتصاد نفتی روزنه ای برای تحریم های دشمن است

اقتصاد نفتی روزنه ای برای تحریم های دشمن است
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دولت فعلی در زمینه جدایی نفت از اقتصاد کشور فعالیت جدی انجام نداده است، گفت: وابستگی اقتصادی به اقتصاد نفتی روزنه ای برای اعمال فشار و تحریم های دشمن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص منطق مقاومت، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب چندسالی است که بحث اقتصاد را اولویت اول مشکلات جامعه مطرح می کنند و اهمیت خاصی را روی این موضوع دارند البته در سال های قبل بر روی مسائل فرهنگی و جنگ نرم هم تاکید داشتند.
وی ادامه داد: دشمن بحث نظامی را قبلا تجربه کرد و به نتیجه نرسیده است و می داند از این گزینه به نتیجه نخواهد رسید پس بر روی گزینه فرهنگی سرمایه گذاری کرد و در این مسئله هم به آن نتیجه دلخواه نرسید گرچه هنوز دست از مسائل فرهنگی برنداشته است اما به دلیل اینکه به آن نتیجه دلخواه نرسید وارد فاز اقتصادی شد و در این زمینه سرمایه گذاری بسیاری را انجام داده و امیدوار است که به نتیجه برسد.

استقلال اقتصادی راهی برای مقابله با دشمن است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به وظایف ما در قبال جنگ اقتصادی دشمن، گفت: در مقابل این تهاجم و جنگ اقتصادی که دشمن راه انداخته است طبیعتاً ما وظایفی در برابر دفاع از حیثیت و منافع کشور داریم؛ یکی از مسائلی که بسیار مهم است و مقام معظم رهبری از زمان ریاست جمهوری هم به آن تاکید داشتند بحث استقلال اقتصادی و مخصوصاً جدا کردن اقتصاد از مسئله نفت است.
وی اضافه کرد: رهبری تعبیری دارند که آرزو داریم روزی درهای چاه های نفت را ببندیم و نیاز به نفت نداشته باشیم؛ کشور ما از دوران رژیم گذشته وابستگی شدیدی به اقتصاد نفتی دارد و این مسئله باعث شده است که کشور در آن حد خود پیشرفت نداشته باشد البته به لطف خداوند ما بعد از انقلاب توانستیم تا حدودی در این زمینه پیشرفت هایی را داشته باشیم .
این کارشناس سیاسی و اقتصادی عنوان داشت: در قبل از انقلاب با توجه به اینکه  35میلیون نفر جمعیت داشتیم اما روزانه شش میلیون بشکه نفت را صادر می کردیم و دولت هم به شدت به این مسئله وابسته بود اما بعد از انقلاب این مسئله به کمتر از نصف رسیده است با توجه به اینکه جمعیت هم دو برابر شده است.

اقتصاد نفتی روزنه ای برای تحریم های دشمن است
وی بیان داشت: این نشان می دهد که وابستگی ما به اقتصاد نفتی خیلی کاهش پیدا کرده است و جای شکر گذاری دارد اما هنوز نتوانسته ایم این وابستگی را به طور کامل قطع کنیم و این روزنه ای است برای امیدواری دشمن که بتواند از همین روزنه با اتخاذ تدابیری مثل تحریم نفتی بتواند ضربه و فشار هایی را به ملت ایران وارد کند.
ملک زاده ادامه داد: طبیعتاً در برابر دشمن باید آن روند جدا سازی نفت از اقتصاد کشور را تشدید تر و تسریع تر انجام دهیم تا بتوانیم به مرحله ای برسیم که  هیچ نیازی به فروش نفت نداشته باشیم و اقتصاد جامعه را روان سازی کنیم .

دولت فعلی در زمینه جدایی نفت از اقتصاد کشور اقدام جدی انجام نداده است
وی در ادامه با اشاره به وظیفه مسئولین کشور خاطرنشان کرد:  دولت فعلی در زمینه جدایی نفت از اقتصاد کشور اقدامی جدی و زیادی را نتوانست انجام دهد و آن‌طور که باید و شاید در این زمینه فعالیت های جدی را نتوانست انجام دهد
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت:  در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد این هستیم با توجه به فشار ها و تحریم ها این وابستگی به نفت اگر بیشتر نشد کمتر هم نشده است.

وابستگی اقتصادی به اقتصاد نفتی تهدیدی برای کشور
وی یادآور شد:  از تحریم ها کسی خوشحال نیست اما تحریم زمینه ای را به وجود آورده است تا بتوانیم این معضلات و تنگناها و بیماری های اقتصادی کشور را درمان کنیم که یکی از این بیماری های وابستگی اقتصادی به اقتصاد نفتی است که امیدواریم در شرایط جدید از این تهدید به عنوان یک فرصت برای کشور خودمان استفاده کنیم و این وابستگی را قطع کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,
,
,
, استقلال اقتصادی راهی برای مقابله با دشمن است,
,
,
,
,
, اقتصاد نفتی روزنه ای برای تحریم های دشمن است,
,
,
,
, دولت فعلی در زمینه جدایی نفت از اقتصاد کشور اقدام جدی انجام نداده است,
,
,
,
, وابستگی اقتصادی به اقتصاد نفتی تهدیدی برای کشور,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه