اخبار داغ

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی خبر داد؛

پیش‌بینی ایجاد ۱۱هزار شغل از محل پرداخت تسهیلات تولید در بخش صنایع

پیش‌بینی ایجاد ۱۱هزار شغل از محل پرداخت تسهیلات تولید در بخش صنایع
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی گفت: از محل پرداخت تسهیلات در حوزه صنعت بیش از ۱۱ هزار شغل امسال در استان مرکزی ایجاد می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید نیک ملکی مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛  عمده برنامه‌های دولت در سال ۱۳۹۸ را استفاده از منابع ریالی برای دستیابی به اشتغال و برنامه‌های سرمایه‌گذاری دانست و گفت: برنامه‌هایی که در قالب تبصره ۱۸ سال ۹۸ تحت عنوان برنامه‌های تولید اشتغال به استان‌ها ابلاغ‌شده و برش استانی دارد شامل ۸ برنامه می‌شود که عبارت‌اند از برنامه تولید و اشتغال در حوزه صنعت و معدن، برنامه تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی، حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حوزه سیاست‌های فعال بازار کار، حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ، برنامه تولید و اشتغال حوزه فرهنگ و هنر، برنامه تولید و اشتغال حوزه بازآفرینی شهری پایدار و برنامه توسعه اشتغال در حوزه حمل‌ونقل ریلی که در قالب این هشت برنامه قرار است با اتکا به منابع ریالی که بخشی از منابع داخلی سیستم بانکی و بخشی هم تسهیلات صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی و اعتباری تأمین می‌شود، در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه پیش برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

نیک ملکی افزود: در حوزه تولید و اشتغال حوزه صنعت مهم‌ترین محورهایی که برنامه دنبال می‌کند، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد،  بازسازی و نوسازی و یا به عبارتی توسعه واحدهای موجود، تأمین سرمایه در گردش واحدهای فعال صنعتی و معدنی و تأمین تخصیص کمک‌های بلاعوض و کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه صنعتی و خدمات کلینیکی است.

,

وی عنوان کرد: تأمین تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع داخلی بانک‌ها خواهد بود. ولی در برنامه‌های دیگر شامل طرح‌های نیمه‌تمام و بحث بازسازی و نوسازی، منابعی که در اختیارداریم ترکیبی از منابع داخلی سیستم بانکی و منابع ریالی صندوق توسعه ملی است.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی بیان کرد: نرخ سود تسهیلاتی که به این بخش اختصاص می‌یابد به‌طورکلی نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است ولی از محل کمک‌های فنی و اعتباری پیش‌بینی‌شده در قالب بند الف تبصره ۱۸، در حوزه صنعت معادل سه درصد به سود تسهیلات در قالب یارانه اختصاص خواهد یافت. همچنین دوره بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش حداکثر یک‌ساله هست و در حوزه تسهیلات بازسازی و نوسازی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تسهیلاتی با دوره تنفس شش‌ماهه و حداکثر با بازپرداخت ۵ ساله خواهیم داشت و این مجموع ویژگی‌هایی است که در تسهیلات داریم.

,

وی ادامه داد: درزمینهٔ تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، ۱۰۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم تسهیلات استان است که عملیاتی خواهد شد. در حوزه بازسازی و نوسازی توجه ویژه‌ای صورت گرفته و ۳۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم بازسازی و نوسازی خواهد بود و در قالب پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای فعال، ۳۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات دارد.  درمجموع در حوزه صنعت ۷۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار خواهیم داشت و حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز یارانه سود تسهیلات و کمک‌های بلاعوض داریم که البته حوزه کمک‌های بلاعوض ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است و صرفاً برای ارائه خدمات کلیدی به بخش صنعت ارائه می‌شود. همچنین قرار است که از محل این تسهیلات در حوزه صنعت بیش از ۱۱ هزار شغل ایجاد شود که به نظر می‌رسد عدد اشتغال پیش‌بینی‌شده عدد بالایی است.

,

نیک ملکی به حوزه کشاورزی پرداخت و تصریح کرد:  در این حوزه سه محور وجود دارد. توسعه رسته فعالیت‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط باآنکه شامل ۱۰ رسته هستند، برنامه ارتقا توان تولید و تثبیت اشتغال که در دو بخش بازسازی و نوسازی واحدهای موجود در بخش کشاورزی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی صورت می‌گیرد و محور سوم ارتقای معیشت مناطق مرزی است که در حوزه استان مرکزی قرار نمی‌گیرد.

,

وی افزود: تأمین منابع تسهیلات در بخش سرمایه در گردش از محل منابع داخلی بانک‌ها و در برنامه توسعه رسته‌ها و بازسازی و نوسازی نیز تلفیقی از منابع بانک‌ها و منابع صندوق توسعه ملی است.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات در این بخش نرخ مصوب شورای پول و اعتبار هست و یارانه سود تسهیلات در بخش سرمایه در گردش سه درصد و در بازسازی و نوسازی در مناطق برخوردار و غیر برخوردار به ترتیب ۲ و ۴ درصد است.

,

همچنین در حوزه توسعه رسته فعالیت‌های کشاورزی نرخ شناورتر است طوری که حداکثر نرخ سود در حوزه توسعه رسته فعالیت‌ها در مناطق برخوردار بین ۹ تا ۱۵.۱ درصد و در مناطق غیر برخوردار بین ۷ تا ۱۲ درصد است.

,

وی در خصوص اهداف کمی این حوزه گفت: درزمینهٔ رسته فعالیت‌های اولویت‌دار ۹۴ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، در حوزه بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده ۴۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و سرمایه در گردش هم ۹۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و درمجموع ۲۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات در بخش کشاورزی در قالب بند الف تبصره ۱۸ خواهیم داشت.

,

نیکی ملکی ضمن بیان اینکه برای تأمین یارانه سود تسهیلات هم ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده است عنوان کرد: اشتغالی که قرار است در بخش کشاورزی انجام شود صرفاً مختص توسعه رسته فعالیت‌های کشاورزی است و از بخش‌های دیگر فقط انتظار تثبیت اشتغال را داریم.

,

وی رسته گلخانه، شیلات و آبزیان، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولید دام و طیور، تولیدات دام و طیور، خدمات دام‌پزشکی و گیاه‌پزشکی ، رسته خدمات فنی و مشاوره‌ای، ساماندهی کسب‌وکارهای خورد و طرح‌های پیش رو، مکانیزاسیون و مدرن سازی اراضی کشاورزی و خدمات بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی را به‌عنوان ده رسته موردنظر معرفی کرد و افزود:  در حال حاضر رسته گلخانه را به‌عنوان اولویت اول و اصلی، تخصیصش را اعلام کرده‌اند و ۲۰ درصد اعلامی فقط برای این بخش در نظر گرفته‌شده است که مبلغی بالغ‌بر ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی به حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی پرداخت و ضمن بیان اینکه در این بخش ۶ گروه مشمول تسهیلات وجود دارد عنوان کرد: تسهیلات حوزه گردشگری از محل منابع داخلی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی خواهد بود. همچنین نرخ سود همان نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

,

نیک ملکی تصریح کرد: ۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مجموع تسهیلاتی است که در حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به استان اختصاص‌یافته و قرار است از محل اجرای این طرح برای ۱۲۳۸ نفر شغل ایجاد شود.

,

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان این برنامه بسیار مفصل و پیچیده است . به‌طورکلی در این حوزه ۶ محور را دنبال می‌کند و درمجموع ۳۰ میلیارد تومان برای استان مرکزی تسهیلات گذاشته‌شده است و ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در قابل یارانه سود است و پیش‌بینی‌شده که برای  ۱۱۵۸ نفر از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در استان مرکزی اشتغال ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه