اخبار داغ

کمبود کود؛ شایعه یا واقعیت

وقتی سخاوت آسمان، کودهای شیمیایی را قیمتی کرد/ کمبود کود، شیرینی بارش‌ها را در کام کشاورزان تلخ می‌کند؟!

وقتی سخاوت آسمان، کودهای شیمیایی را قیمتی کرد/ کمبود کود، شیرینی بارش‌ها را در کام کشاورزان تلخ می‌کند؟!
در فصل کشت بهاره امسال درحالی کمبود سهمیه کود اوره با نرخ دولتی و حتی نایاب شدن آن باعث ایجاد بازار سیاه شده و گلایه کشاورزان را به همراه داشته که مسئولان ذی ربط مسئله کمبود کود اوره با نرخ دولتی را تکذیب و به کشاورزان توصیه می کنند که طبق دستورالعمل های توصیه شده کارشناسان بخش کشاورزی عمل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیداست، در استان خراسان شمالی، سالی نکو از بارش های سیلابی و رعد برق های تندری اسفند ماه پارسال به کشاورزان نوید داده شد و سخاوت آسمان، بهاری پربارش را برای این استان به ارمغان آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک, ، گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیداست، در استان خراسان شمالی، سالی نکو از بارش های سیلابی و رعد برق های تندری اسفند ماه پارسال به کشاورزان نوید داده شد و سخاوت آسمان، بهاری پربارش را برای این استان به ارمغان آورد.,

این سخاوت آسمانی پس از حدود هشت سال کم بارشی شدید، چنان کشاورزان استان را به وجد آورد که آنان در بهار امسال برای تکمیل دوره رشد محصولات کشت شده پاییزه و آغاز کشت و کار بهاره، سهمیه کود شیمیایی بیشتری را از مسئولان شبکه توزیع کود استان مطالبه کردند.

,

نکته جالب آن است که از اواخر فروردین ماه امسال بارها و بارها به طور شفاهی و یا حتی در فضای مجازی اخباری مبنی بر کمبود کودهای شیمیایی و قیمت بالای آنها در استان پخش شد و این اخبار شفاهی در اردیبهشت امسال اوج گرفت، در این میانه، هیچ مسئول ذی ربطی به طور شفاف نسبت به این اعتراضات پاسخی نداد و حتی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک پیگیر دریافت پاسخ شفافی در این باره شد که جهاد کشاورزی استان این کمبود سهمیه را تکذیب کرد.

,

با این وجود، پایگاه خبری عصر اترک به طور میدانی به بازکردن لایه هایی از این دغدغه تولید کنندگان بخش کشاورزی استان در سالی که به نام حمایت از رونق تولید ملی نامگذاری شده است، پرداخت.

,

وقتی به سراغ شماری از کشاورزان خراسان شمالی رفتیم آنان به شدت از کمبود کود اوره و افزایش قیمت آن در این فصل از کشت همچنین افزایش قیمت دیگر کودها گلایه داشتند.

,

آنان می گفتند در سالیکه آسمان، باران رحمتش را بر این اراضی تشنه نازل کرده چرا باید با مسئله توزیع سهمیه ای کود و کاهش این سهمیه مواجه شویم.

,

درحالیکه در زیر سایه این رحمت الهی می بایست کود به اندازه ای به زارعان اختصاص می یافت تا دوره رشد گیاه و آغاز کشت و کار بهاره نیز مسیر خود را طی می کرد.

,

آنان همچنین نسبت به عدم حمایت از کشاورزان در هنگام آغاز کشت نیز معترض بودند و می گفتند برخی از کشاورزان بدهکار استان، درآمد و سرمایه کافی ندارند که در زمان خرید بذر مجبور می شوند مقداری از سهمیه کود خود را به دلالان بفروشند و این وضعیت یک شبکه قاچاق را برای عده ای فراهم کرده است.

,

و این در حالی بود که مسئولان ذی ربط استان به شدت کمبود سهمیه کود اوره را در این فصل زراعی در سطح استان رد کردند و گفتند کشاورزان اگر طبق توصیه های کارشناسان کشت و کار کنند با کمبود سهمیه کودی که ماه به ماه دریافت خواهند کرد، مواجه خواهند شد.

,

با این وجود، پایگاه خبری عصر اترک در این زمینه پای صحبت های زارعان و مسئولان ذی ربطی نشسته و دغدغه ها و توصیه های آنان را در این گزارش منعکس کرده است تا برنامه ریزان، در آینده زوایای مختلف از دغدغه های این اقشار را در محاسبات خود ملاحظه و رفع کنند.

,

وحید از زارعان شهرستان مانه و سملقان درباره تامین کود برای انجام کشت در اراضی خود گفت: سهمیه کود اوره به نرخ دولتی که امسال از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شهرستان مانه و سملقان دریافت کردم تا در اراضی دیم استفاده  کنم کافی نبود.

,

وی افزود: این در حالی بود که بارندگی ها اسفندماه 97 تا اوایل خرداد ماه 98 زیاد بود و می بایست کود به اندازه کافی تحویل می گرفتیم تا حداقل در مزارع گندم پاشیده می شد و گندم ها زرد نمی شد و گیاه به خوبی رشد می کرد.

,

وی تصریح کرد: در بهار امسال در دوره رشد گندم ها مجبور شدم که مابقی کود مورد نیاز را از بازار آزاد در بجنورد تهیه کنم.

,

 

,

, ,

 

,

وی در ادامه بیان کرد: از اواسط بهار که کشت بهاره پنبه در شهرستان مانه و سملقان آغاز شد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی این شهرستان برای هر هکتار از اراضی آبی که زیر بار کشت پنبه رفت چهار تا پنج کیسه 50 کیلویی کود اوره و برای اراضی دیم نیز دو کیسه 50 کیلویی کود اوره در اختیار پنبه کاران قرار داد.

,

وحید افزود: این در حالی است که هر هکتار از اراضی به هفت تا هشت کیسه 50 کیلویی کود اوره نیاز دارد.

,

وی خاطر نشان کرد: نکته جالب تر آن است درحالیکه استان خراسان شمالی از وجود یک مجتمع پتروشیمی با خط تولید کود اوره برخوردار است، در بهار امسال کودهای تحویل شده از سوی شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی استان به صورت فله ای از بندرعباس در اختیار زارعان استان قرار گرفتند.

,

وی عنوان کرد: در بهار امسال قیمت کود اوره با نرخ دولتی در هر کیسه 50 کیلویی به 42 هزار تومان، قیمت کود فسفاته با نرخ دولتی در هر کیسه 50 کیلویی به 120 هزار تومان تومان رسید.

,

وی افزود: قیمت کود اوره با نرخ بازار آزاد در هر کیسه 50 کیلویی به 80 هزار تومان و قیمت کود فسفاته با نرخ بازار آزاد در هر کیسه 50 کیلویی به 180 هزار تومان رسید.

,

این زارع مانه و سملقانی گفت: قیمت دولتی کودهای اوره و فسفاته از سال 90 تا به کنون هر ساله روند افزایشی داشته و این در حالی است که سرمایه جیب اغلب کشاورزان استان که خرده مالک هم هستند، ضعیف است.

,

 

,

جیب خالی، کشاورزان را مجبور به فروش سهمیه کود می کند

, جیب خالی، کشاورزان را مجبور به فروش سهمیه کود می کند, جیب خالی، کشاورزان را مجبور به فروش سهمیه کود می کند,

وی در بخشی دیگر از سخن خود با بیان اینکه در بهار امسال نرخ بذرها نیز بالا بود، عنوان کرد: در هنگام کشت پنبه، هر کیلو بذر را با قیمت دولتی 18 هزار تومان خرید کردم و این وضعیت در شرایطی است که کشاورزان بدهکار هستند و سرمایه ای در جیب ندارند و با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

,

وی تصریح کرد: برای برخی از کشاورزان چاره ای باقی نمی ماند جز اینکه بخشی از کود اوره با نرخ دولتی خود را به دلالان بفروشند تا بذر بخرند و با مابقی سهمیه خود که ماه به ماه دریافت می کنند به اراضی زیربار کشت رفته، کود بپاشند.

,

وی یادآور شد: این مسئله در دو شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان عمومیت دارد.

,

وحید همچنین افزود: دلالان عمده، کودهای خریداری شده را به استان های همجوار انتقال می دهند و با قیمت بیشتری می فروشند.

,

وی گفت: درصورتیکه صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان برای کمک به کشاورزی در زمینه تامین نهادها به ویژه خرید بذر به صورت واقعی به وظیفه اش عمل می کرد شاید کودی برای تامین هزینه های کاشت برخی از کشاورزان فروخته نمی شد.

,

 

,

, ,

 

,

کود اوره نایاب شده است

, کود اوره نایاب شده است, کود اوره نایاب شده است,

فرهاد از کشاورزان شهرستان مانه و سملقان نیز عنوان کرد: علاوه بر اینکه سهمیه کود شیمیایی کم شده همچنین قیمت کود نیز بالا رفته است.

,

وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان در مراحل کاشت تا برداشت حمایت نمی شوند، عده ای از آنان بخشی از سهمیه کود دریافتی خود را به دلالان می فروشند  تا بتوانند کشت و کار کنند.

,

فرهاد تصریح کرد: تنها کشاورزان نیستند که بخشی از سهمیه کود خود را می فروشند بلکه برخی از کارگزاران توزیع کود دولتی نیز در این زمینه دستی بر آتش دارند و سوء استفاده هایی می کنند و کود به دلالان می فروشند.

,

کریمی، از دیگر  کشاورزان خراسان شمالی نیز در این باره بیان کرد: کشاورزان خرده مالک خراسان شمالی در خرید و تهیه کود به لحاظ سهمیه مود نیاز و قیمت ها دچار مشکل هستند.

,

وی گفت: علاوه بر اینکه در بهار امسال سهمیه کود اوره با نرخ دولتی کم شد حتی وجود این کود در بازار آزاد استان نیز نایاب شده است.

,

امین تصریح کرد: دولت در بهار امسال در ارائه این خدمت به کشاورزان ضعیف عمل کرد.

,

با این وجود، کریمی عنوان کرد: مهمترین اقدامی که باید انجام شود آن است که دوره های آموزشی به منظور آگاه سازی زارعان و باغداران در زمینه آشنایی با اصول اصلی زراعت و باغداری و نحوه درست استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در سطح استان به طور مستمر برگزار شوند تا وابستگی آنان در استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در مزارع کمتر شود.

,

امین از زارعان شهرستان بجنورد نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به بارش های بسیار خوب باران از اسفند ماه 98 تا اوایل خرداد ماه 98 ، نیاز به تامین کود اوره برای تقویت دوره رشد محصول گندم را بیشتر کرد و این در حالی بود که در بهار امسال با کمبود سهمیه کود اوره با نرخ دولتی مواجه شدیم.

,

وی در ادامه افزود: در بهار امسال در زمان کشت صیفی جات نیز با سهمیه کم کود اوره با قیمت دولتی و نایاب شدن کود اوره در بازار آزاد مواجه شدیم و این در حالی بود که صیفی جات کاشته شده به دریافت کود اوره نیاز داشتند.

,

امین عنوان کرد: کشاورزان شهرستان بجنورد اعتراضات خود را در این زمینه به اداره جهاد کشاورزی، فرمانداری شهرستان بجنورد همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس ارائه دادند که متاسفانه هیچیک به این اعتراضات پاسخی ندادند.

,

 

,

, ,

 

,

کشاورزی در استان همانند قماربازی است

, کشاورزی در استان همانند قماربازی است, کشاورزی در استان همانند قماربازی است,

نقویان از دیگر زارعان استان نیز بیان کرد: در بهار امسال با کمبود سهمیه کود اوره دولتی و قیمت بالای آن مواجه بودیم.

,

وی افزود: کشاورزی در استان در این شرایط و این وضعیت مثل قماربازی است.

,

نقویان تصریح کرد: در سالی که شعارش حمایت از تولید ملی است قیمت کودها و سهمیه اختصاصی آنها به کشاورزان استان عادلانه نبود.

,

یک ناظر گیاه پزشکی در استان نیز اظهار کرد: در بهار امسال، کود اوره در بازار آزاد استان نایاب شد و این در حالی بود که سهمیه دولتی این کود برای کشاورزان استان به صورت ماهانه میان زارعان توزیع شد و این روش، نارضایتی بوجود آورد و زارعان گفتند که سهمیه یک دوره کشت زراعی را یکجا عرضه کنید.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سود حاصل از صادرات برای پتروشیمی های کشور بیشتر شد، دولت توزیع کود اوره را در بهار امسال محدود و سهمیه ای کرد و این در حالی است که در گذشته توزیع کود اوره دولتی به صورت سهمیه ای عرضه نمی شد.

,

وی افزود: توزیع سهمیه ای و محدود کود، یک جو روانی را میان زارعان استان در زمینه تامین کود بوجود آورد.

,

این ناظر گیاه پزشکی همچنین یادآور شد: هر چند مصرف کود فسفاته نیز در مزارع کم است، با این وجود، در بهار امسال این نوع کود نیز در بازار آزاد استان کمیاب شد.

,

وی توصیه کرد: کشاورزان باید روش استفاده از کودهای شیمیایی را در مزارع خود تغییر دهند و به توصیه های ناظران بخش کشاورزان عمل کنند.

,

 

,

جو روانی برای تامین وذخیره کودهای شیمیایی در استان بوجود آمد

, جو روانی برای تامین وذخیره کودهای شیمیایی در استان بوجود آمد, جو روانی برای تامین وذخیره کودهای شیمیایی در استان بوجود آمد,

ذکریا یاران، مسئول بسیج مهندسان بخش کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک نیز عنوان کرد: در بهار امسال بخاطر افزایش بارندگی ها، تقاضای برای تهیه کود اوره دولتی به ویژه برای اراضی دیم استان که زیربار کشت محصولات قرار داشتند، بسیار زیاد شد و این مسئله یک جو روانی را به منظور تهیه و ذخیره سازی این کود در استان را بوجود آورد.

,

یاران افزود: این مسئله موجب بوجود آمدن بحران کمبود کود اوره در استان شد.

,

 

,

آماده انجام سوآپ هستیم

, آماده انجام سوآپ هستیم, آماده انجام سوآپ هستیم,

شفیعی، مدیر عامل مجتمع پتروشیمی خراسان نیز درباره اعتراضات زارعان استان نسبت به کمبود سهمیه کود اوره اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور هر ساله سهمیه کود اوره پتروشیبمی ها برای تامین از استان را تعیین و به پتروشیمی های کشور اعلام می کند.

,

وی گفت: در بهار امسال، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی علاوه بر اینکه باید سهمیه کود خود را از مجتمع پتروشیمی خراسان واقع در شهر بجنورد تامین می کرد همچنین می بایست از پتروشیمی پردیس نیز سهمیه تعیین شده اش را تحویل می گرفت.

,

 

,

, ,

 

,

شفیعی افزود: با این وجود، این شرکت به علت عدم زیربار رفتن هزینه حمل و نقل خواستار شد که تمام سهمیه کود مورد نیاز استان در سال جاری را از مجتمع پتروشیمی خراسان تهیه کند.

,

وی گفت: تنها در صورتیکه مجتمع پتروشیمی پردیس به انجام سواپ موافقت کند، مجتمع پتروشیمی خراسان آمادگی دارد تمام سهمیه کود مورد نیاز استان را در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قرار دهد.

,

عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز عنوان کرد: مکاتباتی را با مجتمع پتروشیمی خراسان داشته ایم تا بتوانیم امسال سهمیه های کود اوره ای که در سال گذشته نتوانستیم جذب کنیم را جذب کنیم، اما این مطالبه هنوز محقق نشده است.

,

 

,

کمبود سهمیه کودهای شیمیایی در استان را قبول ندارم

, کمبود سهمیه کودهای شیمیایی در استان را قبول ندارم, کمبود سهمیه کودهای شیمیایی در استان را قبول ندارم,

در عین حال، محسن نظام دوست، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در پاسخ به نارضایتی زارعان استان نسبت به کمبود سهمیه کود اوره در استان اظهار کرد: بنده این موضوع را قبول ندارم و اصلا سهمیه ای کاهش نیافته است.

,

وی اظهار کرد: تمام اطلاعات مزارع و زارعان استان در سامانه این شرکت ثبت است و در زمان فرا رسیدن فصل های کشت طبق نیاز مزارع، انواع کودها در اختیار زارعان قرار می گیرد.

,

وی عنوان کرد: زارعان استان از سال 92 تا 97 به علل خشکسالی یا فقر مالی به طور کامل از سهمیه کود شیمیایی خود استفاده نمی کردند.

,

نظام دوست گفت: طی سال های 92 تا 96 زارعان استان سالانه به طور میانگین 17 هزار و 500 تن و در سال 97 نیز 22 هزار تن کود اوره با نرخ دولتی دریافت کردند.

,

وی افزود: با توجه به اینکه در بهار امسال با افزایش بارندگی ها مواجه بودیم تقاضا برای کود اوره بالا رفت و این شرکت با برنامه ریزی های انجام شده، تلاش کرد تا به تقاضای زارعان استان پاسخ دهد.

,

وی گفت: در بهار امسال به وزارت جهاد کشاورزی درخواست افزایش سهمیه چهار هزار تنی در تامین کود اوره را اعلام کردیم تا در بهار امسال 36 هزار تن کود اوره در اختیار زارعان استان قرار گیرد که وزارتخانه نیز با این افزایش سهمیه موافقت کرده است.

,

 

,

عده‌ای از کشاورزان قصد قاچاق کود را دارند

, عده‌ای از کشاورزان قصد قاچاق کود را دارند, عده‌ای از کشاورزان قصد قاچاق کود را دارند,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان افزود: تصور می کنم که عده ای از کشاورزان با طرح این نارضایتی، قصد فروش، خارج از شبکه کود را دارند.

,

وی همچنین در مورد سایر کودها نیز بیان کرد: در سطح استان سالانه سرانه مصرف کود فسفاته شش هزار تن و کود پتاسه نیز حدود هزار و 530 تن است که در بهار امسال برای این دو نوع کود نیز تقاضای افزایش سهمیه از سوی وزارتخانه را داشته ایم که وزارتخانه با این افزایش سهمیه موافقت کرده است.

,

وی اعلام کرد: انبارهای این شرکت کودهای ذخیره شده را دارا است و در عرضه آنها به زارعان برای کشت بهاره هیچ مشکلی وجود ندارد.

,

در عین حال، نظام دوست خاطر نشان کرد: هر گیاهی یک مقدار مشخص به کود احتیاج دارد و درصورتیکه کشاورزان بخواهند بیشتر از حد استاندارد کود استفاده کنند بدان معنا است که میزان مصرف این کودها از دستورالعمل های کارشناسی شده جهاد کشاورزی خارج شده است.

,

وی افزود: این شرکت باید طبق دستورالعمل های کارشناسی شده کود در اختیار زارعان قرار دهد و سهمیه کود استان نیز طبق این دستورالعمل ها تعیین می شود.

,

 

,

قیمت های بازار آزاد به قاچاق کود دامن زده است

, قیمت های بازار آزاد به قاچاق کود دامن زده است, قیمت های بازار آزاد به قاچاق کود دامن زده است,

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که تا چه مقدار از کود توزیعی به نرخ دولتی وارد شبکه قاچاق می شود؟ اعلام کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان هر ساله این موضوع را بررسی و رصد می کند که البته مقدار خروج، خارج از شبکه کودها در استان زیاد نیست و علت اصلی این خروج نیز قیمت بالای بازار آزاد است.

,

وی همچنین افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تاکنون به مورد خاصی درباره دست داشتن کارگزاران توزیع کود در سطح شهرستان ها برخورد نکرده است و این شرکت بر عملکرد آنان نظارت دارد.

,

وی درباره افزایش قیمت کودها نیز گفت: امسال قیمت کودها 10 تا 12 درصد افزایش پیدا کرد که این افزایش قیمت ها طبق مصوبه شورای اقتصاد کشور بوده است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

کشاورزان کود مورد نیاز را ماه به ماه خریداری و ذخیره سازی کنند

, کشاورزان کود مورد نیاز را ماه به ماه خریداری و ذخیره سازی کنند, کشاورزان کود مورد نیاز را ماه به ماه خریداری و ذخیره سازی کنند,

محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: در بهار امسال افزایش بارندگی ها مطالبه و تقاضا برای کود را افزایش داده است به طوریکه برای امسال سهمیه توزیع کود اوره تا 27 هزار تن تعیین شد.

,

وی افزود: البته مصرف کود فسفاته و پتاس در استان بسیار کمتر است.

,

وی گفت: این سازمان به زارعان توصیه می کند که کود را به صورت متوازن و طبق نظر کارشناسان این سازمان استفاده کنند.

,

در عین حال،تشکری بیان کرد: متاسفانه کشاورزان استان در زمان افزایش بارندگی ها اعتقاد دارند که باید از کود بیشتری استفاده کنند تا گیاه بهتر رشد کند و این در حالی است که این سازمان با این عقیده موافق نیست و اعلام می کند که به توصیه های کارشناسان این سازمان عمل کنند.

,

وی همچنین تصریح کرد: در بهار امسال تقاضای تامین و مصرف کود اوره در استان های همجوار نیز افزایش یافت که این امور موجب شد تا عده ای از زارعان تقاضای سهمیه بیشتری برای اوره را داشته باشند تا به خروج، خارج از شبکه بخشی از سهمیه خود اقدام کنند.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هر ساله به تمامی کشاورزان استان اعلام کرده ایم که سهمیه مشخص کودهای سالانه خود را ماه به ماه خریداری و ذخیره سازی کنید و به یکباره حجم بالایی از کود را از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شهرستان ها مطالبه نکنید که پاسخگویی به تقاضای های شما کشاورزان در اسرع وقت امکانپذیر نیست.

,

 

,

جهاد کشاورزی کمبود سهیمه کود را اعلام نکرده است

, جهاد کشاورزی کمبود سهیمه کود را اعلام نکرده است, جهاد کشاورزی کمبود سهیمه کود را اعلام نکرده است,

محمدرضا موفق، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در گفت و گو با عصر اترک در این باره اظهار کرد: تا کنون از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان موضوع کمبود سهمیه کود شیمیایی ارسال نشده است.

,

موفق گفت: اگر سازمان جهاد کشاورزی استان تایید می کند که سهمیه لازم از کود شیمایی استان برای کشت های سال جاری تامین شده است، حتما این چنین است و نباید در سطح استان با کمبود کودها مواجه شده باشیم.

,

به گزارش عصر اترک، بر اساس گزارش فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در سال 97، 76 تن و 550 کیلوگرم و طی دو ماه نخست امسال نیز پنج تن و 950 کیلوگرم کود اوره خارج از شبکه در سطح استان کشف و تحویل سازمان جهاد کشاورزی استان شدند.

,

بر اساس این گزارش، در همین زمینه در سال گذشته 11 متهم و در دو ماهه امسال نیز 3 متهم دستگیر شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه