اخبار داغ

دودی که به بهای اندک به چشم شهر می رود/سوزاندن لاستیک های فرسوده تهدیدی برای سلامتی انسان و محیط زیست

دودی که به بهای اندک به چشم شهر می رود/سوزاندن لاستیک های فرسوده تهدیدی برای سلامتی انسان و محیط زیست
در حالی برخی از شهروندان زاهدانی شاهد دود سیاهی از بیرون شهر هستند که به هوا رفته که عده ای از سودجویان با آتش زدن لاستیک فرسوده ماشین علاوه بر آلودگی محیط زیست، سلامتی انسان را در مقابل بهای اندکی مزد نشانه گرفته و آن را تهدید می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، دود سیاهی از بیرون شهر به هوا رفته و بوی پلاستیک سوخته حاشیه شهر را پر کرده است. این صحنه‌ای است که خیلی از زاهدانی ‌ها با آنها مواجه بوده و می‌دانند عده ای سود‌جو در حال سوزاندن لاستیک خودرو هستند تا سیم‌های داخل لاستیک را بیرون آورند و برای خود درآمدی کسب کنند؛ درآمدی که از یک سو ضربه بزرگی به محیط زیست وارد کرده و از سوی دیگر تهدیدی جدی برای سلامتی انسان به شمار می رود.

آتش سوزی لاستیک های فرسوده ماشین این روزها در حوالی کلانشهر زاهدان علاوه بر اینکه زمینه آلودگی هوا را فراهم کرده منجر به گلایه شهروندان نیز شده است به گونه ای که صبح امروز نیز یکی از شهروندان از آتش سوزی مقدار زیادی لاستیک فرسوده در نزدیکی کمربندی این شهر خبر داد و گفت: موضوع را با پلیس 110 در میان گذاشته و اعلام شد باید آتشنشانی را خبر کنید وقتی آتشنشانی را اطلاع دادیم عنوان شد باید با 110 تماس بگیرید تا فرد خاطی را دستگیر کنند! به راستی چه کسی متولی رسیدگی به این موضوع است؟

در این راستا وحید پور مردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: سوزاندن ضایعات و لاستیک های فرسوده در حاشیه زاهدان به یک مشکل زیست محیطی تبدیل شده و نقش موثری در افزایش آلودگی هوا دارد.

وی ضمن تایید خبر سوزاندن لاستیک های فرسوده در حوالی شهر زاهدان افزود: تماس هایی از سوی شهروندان مبنی بر اینکه عده ای اقدام به آتش سوزی لاستیک فرسوده ماشین در محدوده کمربندی و پلیس راه کرده اند، برقرار می شود که محیط بانان به محل اعزام و اقدام به اطفای حریق می کنند.

به گفته وی، عده ای از شهروندان با جمع آوری لاستیک های فرسوده و دپو کردن آنها در این مکان ها اقدام به آتش زدن آن ها کرده و در محدوده ای دور نظاره گر هستند تا به محض خاموشی آتش، سیم های ارزشمند داخل لاستیک را استخراج و به فروش برسانند که در این زمینه می طلبد سایر دستگاه های همچون نیروی انتظامی و آتشنشانی همکاری لازم را با ما داشته باشند و اگر موردی گزارش شد وارد عمل شوند؛ همچنین در این راستا یک فرد دستگیر و به مقامات قضائی تحویل داده شده است.

پورمردان ادامه داد: سوزاندن ضایعات و لاستیک های فرسوده در حاشیه زاهدان به یک مشکل زیست محیطی تبدیل شده و نقش موثری در افزایش آلودگی هوا دارد از این رو این اداره کل با جدیت موضوع را دنبال می کند.

وی بیان کرد: مشکل عمده استان در بحث آتش زدن لاستیک ها این است که زباله ها و نخاله ها همه بازیافت می شود، در شهر زاهدان کارخانه بازیافت داریم که یکسری از شهروندان که نیازمند هستند استخدام شده و در این چرخه هم محیط زیست را تخریب کرده و هم دستمزدی دریافت می کنند که می طلبد از صنایعی که بازیافت می کنند حمایت شود تا کمتر شاهد این قبیل اتفاقات باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه این عمل خلاف قانون است، افزود: آتش زدن لاستیک ها موجب ایجاد دود غلیظ گسترده ای حاوی انواع عوامل سرطانزا شده و با وزش باد در سطح شهر پراکنده و سلامت مردم را مورد تهدید قرار می دهد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
,
,
,
, ،,
,
,
,
,
,
, و,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه