اخبار داغ

گزارشی از تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر روابط خانوادگی؛

فرورفتن زوجین ناآگاه در باتلاق طلاق/کودکان و بانوان آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی

فرورفتن زوجین ناآگاه در باتلاق طلاق/کودکان و بانوان آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی
رشد چشمگیر شبکه های مجازی در چند سال اخیر و عدم آشنایی شهروندان با مخاطرات این فضای نوظهور موجب افزایش چشمگیر معضلاتی چون طلاق، سرقت، دوستی های نامتعارف و دیگر مشکلاتی از این دست شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، با گسترش شبکه های اجتماعی نو ظهور در جامعه و همه گیر شدن استفاده از اینگونه ابزارهای خاص ارتباطی در کشور معضلات و آسیب های خاص این حوزه نیز روز به روز گسترش یافته تا جایی که با وجود فواید غیرقابل انکار استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی، استفاده غیرقابل کنترل از شبکه های اجتماعی موجب بروز مشکلات زیادی برای کاربران ایرانی که هیچ آموزشی برای بهره مندی از و فضای مجازی نداشتند شد.

افزایش طلاق، گسترش بی اعتمادی در میان زوجین و به انحراف کشیده شدن جوانان و نوجوانان تنها گوشه ای از معضلات جدی است که با روی کارآمدن شبکه های اجتماعی در کشور دامنگیر خانواده های ایرانی شده و حتی موجب تغییر در رفتار و سبک زندگی کاربران شده است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان روانشناسی، تاثیرات مخرب حضور بیش از اندازه در فضای مجازی بر روی روان کاربران تاحدی است که فرد پس از مدت کوتاهی به این محیط اعتیاد پیدا کرده و تلاش میکند هرچه بیشتر با الگوگیری از دیگر کاربران حاضر در شبکه های اجتماعی به آنان نزدیک و نزدیکتر شود.

از سوی دیگر استفاده مجرمان حرفه ای از این فضا و سوء استفاده از سادگی و عدم آشنایی طیف گسترده ای از کاربران شبکه های اجتماعی، این محیط را به باتلاقی خطرآفرین برای جوانان و نوجوانانی تبدیل کرده که در شرایط روحی و روانی خاصی قرار داشته و به نوعی شخصیت آنان در حال شکل گیری است.

کودکان نیز در زمره آسیب پذیرترین  کاربران این شبکه های اجتماعی قرار دارند اما والدینی که خود غرق در این محیط هستند نه تنها هیچ کنترلی بر روی استفاده فرزندانشان از اینگونه تکنولوژی های نوین ارتباطی ندارند بلکه برای چشم و هم چشمی های کور و یا دورشدن از هیاهوی طبیعی بازی های کودکانه، این فرشتگان معصوم را وارد زمینی خطرناک کرده و خود حامی آنان برای حضور در شبکه های اجتماعی می شوند و در برخی موارد نیز با انتشار عکس های با ژست های عجیب و نامتعارف از خود و کودکانشان به آتش این معرکه می‌دمند.
 
نباید کودکان را در فضای مجازی تنها گذاشت
در همین رابطه مسلم کرد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان قربانیان اصلی فضای مجازی هستند، گفت: والدینی که برای حضور فرزندانشان در شبکه های مجازی هیچ قانون و کنترلی وضع نکرده و هیچگاه بر روند حضور کودکشان در این باتلاق مجازی کنترل نمی کنند خود نابود کننده آینده کودکان و نوجوانانشان هستند.

وی افزود: علاوه بر خطرات بیشماری که از سوی افراد سودجو این فرزندان را تهدید می کند وجود مطالب، تصاویر و فیلم های خشن و جنسی در این محیط موجب می شود تا کودکان پیش از موعد به بلوغ رسیده و از ابتدای امر روحیات آنان با مطالب غیراخلاقی شکل گیرد.

فضای مجازی مکانی امن برای کودکان و نوجوانان نیست
این کارشناس ارشد روانشناسی کودکان با اشاره به اینکه باید برای رشد کودکان محیطی امن فراهم شود، بیان کرد: شاید برخی تصور کنند که وقتی کودکشان در اتاق خود با تبلت و گوشی مشغول فعالیت است در امنیت کامل بوده و خطرات خارج از خانه وی را تهدید نمی کند اما کاملا برعکس است چرا که فرزندانی که در فضای مجازی حضور دارند بیش از همه در خطر هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه دوستی با جنس مخالف و افراد ناباد در فضای مجازی بیش از هرجای دیگری کسترش یافته و این خود به تنهایی برای دختران و پسرانی که تازه پا به سن نوجوانی نهاده اند بسیار خطرآفرین است و این کودکان در خطر انواع سوء استفاده های جنسی، اقتصادی و دیگر انواع معضلاتی از این دست قرار دارند.

طلاق بزرگترین هدیه شبکه های اجتماعی به خانواده هاست
توران اصلی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه بیش از 50درصد طلاق ها به صورت مستقیم با شبکه های اجتماعی در ارتباط است، اذعان کرد: غرق شدن در فضای مجازی موجب دلسردی زوجین از هم و ازمیان رفتن عواطف آنان می شود که این خود عاملی برای جدایی و طلاق است.

وی افزود: افزایش سطح توقعات زن و مرد از یکدیگر و گرفتاری در چنگال افراد سودجو یکی دیگر از خطراتی است که زوج های جوان به خصوص بانوان را تهدید می کند چرا که زنان خانه دار بیش از هر قشر دیگری در این فضا حضور داشته و به دلیل طبیعت پر برخورد شبکه های اجتماعی مستعد آشنایی با طیف گسترده ای از افراد هستند.
 
کاهش محبت میان اعضای خانواده دستاورد شوم شبکه های اجتماعی است
این کارشناس خانواده با بیان این مطلب که خانواده ها باید ساعت بدون تلفن همراه در خانه وضع کنند، خاطرنشان کرد: خانواده ها برای اینکه بتوانند هرچه بیشتر از فضای دروغین شبکه های اجتماعی فاصله بگیرند و عادات غلطشان را اصلاح کنند باید ساعات بدون تلفن همراه را در خانه وضع کنند تا در ساعاتی خاص از شبانه روز بتوانند در کنار هم با انجام اقدامات جمعی برای افزایش مهر و محبت تلاش کنند.

وی ادامه داد: بانوان و دختران جوان نباید به دروغ های پوشالی افراد در شبکه های اجتماعی دلخوش کنند چرا که همواره افرادی سودجو در این محیط ها به دنبال شکار طعمه های ساده دل و بی خبر می گردند تا با شگردهای مختلف از آنان سوء استفاده کنند.

اصلی در پایان با تاکید بر اینکه استفاده از نرم افزارهای داخلی تاحدودی میتواند جلوی انحراف در خانواده ها را بگیرد، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی داخلی به دلیل پایش مستمر اطلاعاتی محیطی امن تر برای کاربران ایرانی است هرچند استفاده غیرمعمول از این شبکه ها نیز موجب مشکلات گوناگونی در خانواده ها می شود اما می توان تا اندازه ای نسبت به وجود محیطی پاک از خشونت و مطالب غیراخلاقی این نرم افزارها اعتماد کرد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نباید کودکان را در فضای مجازی تنها گذاشت,
, عصرهامون,
,
,
,
, فضای مجازی مکانی امن برای کودکان و نوجوانان نیست,
,
,
,
,
, طلاق بزرگترین هدیه شبکه های اجتماعی به خانواده هاست,
, عصرهامون ,
,
,
,
, کاهش محبت میان اعضای خانواده دستاورد شوم شبکه های اجتماعی است,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه