اخبار داغ

وضعیت حجاب در دیگر ادیان؛ آیا حجاب فقط در دین اسلام واجب است؟

وضعیت حجاب در دیگر ادیان؛ آیا حجاب فقط در دین اسلام واجب است؟
هر کشوری لباس ملی خود را با حجاب و پوشش به نمایش می‌گذارد حتی نوع پوشش در بسیاری از دانشجویان و دانشگاه‌ها و حتی مدارس متفاوت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آنا،  پوشش یعنی تن‌پوشی که تن انسان را از عریان بودن می‌پوشاند و حال ممکن است همه مردم منظورشان از پوشش، چادر تلقی شود که آن هم ارجاع دادن به آن درست نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از تاریخ کهن تاکنون این موضوع که لباس پوششی برای انسانهاست وجود داشت و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که پوشش جامعه در طول تاریخی سیر تکاملی را طی کرده تا به صورت امروز درآمده است. . حتی در نوشته‌های یونانیان از پوشش زنان بسیار یاد شده‌است. «آرتمیس»، الهه عفت بوده و بهترین الگو برای دختران جوان به‌شمار می‌رفته‌ است.

,

البته پوشش در گذر زمان تغییراتی کرده است شاید نوع خاصی از آنها را در لباس اقوام و قبیله‌ها و همینطور افرادی ببینیم که از لحاظ آیین و مذهب و دین متفاوت باشند اما همه در یک چیز و آن هم لباس و پوشش خود مشترک هستند.

,

در گذشته‌های دور به شکلی پوشش ارائه می شد که فرهنگ جامعه آن با پوشش افراد نمایان بود. یعنی مدنیّت و تمدن بشری ارتباط مستقیم با پوشش داشته است, چنانچه تمایز بین افرادی که جایگاه اجتماعی بالا یا پایین دارند توسط لباسهایشان به چشم می‌آمد به طوری که گاهی حتی در فیلم‌های کلاسیک بیشتر نمایش داده می‌شود یعنی هرچه پوشیده‌تر بودی از طبقات بالای اجتماع و هر چه برهنه‌تر باشی جایگاهی در طبقات پایین داری.

,

نوع پوشش از قدیم و سال‌های پیش در ادیان مختلف با دین و فرهنگ‌های مختلف بسته به شرایط و متقضیات همان زمان وجود داشته است؛ در دین اسلام هم پوشش به صورت حجاب عنوان شده اما این حجاب در جامعه ما به نام چادر و روسری نیست بلکه چادر و روسری حجاب برتر است که بانوان را از طریق همین حجاب یعنی از دید نامحرم پوشیده نگه دارد.

,

البته پوشش از دوران عصر حجر بوده چنانچه در کتاب «زن در آینه تاریخ» آمده است که پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‌شود و به این دلیل، عقیده عده‌ای که می‌گویند «مذهب» ایجادکننده حجاب است، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار مؤثر بوده است. (شمیم یاس، شماره ۳۲–عباس رجبی، به نقل از علی اکبر علویقی زن در آینه تاریخ)

,

اما از قرن بیستم به بعد تمدن افراد با عریانی و برهنگی همراه می‌شود و از نظر آنان هرچه عریان‌تر به نظر برسی با تمدن و باکلاس‌تر به‌نظر می‌رسی البته این نگاه تعداد محدودی افراد بود که در زندگی‌شان این‌گونه برخورد می‌کردند.

,

این پوشش در زنان به عنوان حجاب از ابتدا رعایت شده است یعنی در کتاب تورات و در شریعت حضرت ابراهیم(ع) هم به آن پرداخته شده است «رفقه چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت: آقاى من است. پس برقع خود راگرفته، خود را پوشانید. »

,

در آیین مسیحیت هم در کتاب انجیل آمده است: «پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح می کند: اما می‌خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا. هر مردى که سرپوشیده دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا می‌‏نماید. اما هر زنى که سربرهنه دعا کند، سر خود را رسوا می‌سازد؛ زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی‌پوشد، موى را نیز ببرد و اگر زن را موى بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد؛ زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد چون که او صورت و جلال خداست، اما زن جلال مرد است؛ زیرا که مرد از زن نیست، بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده، بلکه زن براى مرد. از این جهت زن می ‌باید عزتى بر سر داشته باشد، به سبب فرشتگان… در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند. »( باب۱۱، آیه ۳تا۱۴)

,

حتی در آیین یهود هم در کتاب «تلمود» آمده: «اگر زنى به نقض قانون یهود می‌پرداخت، چنانچه مثلاً بی‌آنکه چیزى بر سر داشت به میان مردم می‌رفت و یا در شارع عام نخ می‏رشت یا با هر سنخى از مردان درد دل می‌کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلّم می‌‏نمود، همسایگانش می‌‏توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد. »

,

و در انتها به دین مبین اسلام می رسیم که پوشش همان حجاب محسوب می‌شود و هر زنی در دین و شریعت اسلامی باید پوشش وحجاب خود را رعایت کند و خود و بدن خود را از نگاه نامحرم بپوشاند.

,

در قسمتی از قرآن در باره جلباب یکی از پوشش‌های لازم برای زنان مومن معرفی شده که آمده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً- ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مومنین بگو که خویش را به چادر فرو پوشند که این کار برای اینکه انها به عفت و حرمت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند، بسیار بهتر است و خدا در حق خلق بسیار آمرزنده است.»(آیه۵۹ سوره احزاب)

,

یا در قسمتی دیگر از قرآن کریم از خمار یکی دیگر از پوشش برای زن معرفی شده آمده است:‌ «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ…وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ… به زنان با ایمان بگو سرو سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند.»(آیه ۳۱ سوره  نور)

,

البته هر کشوری هم با حجاب و پوشش لباس ملی خود را به نمایش می‌گذارد. حتی نوع پوشش در بسیاری از دانشجویان و دانشگاه‌ها و حتی مدارس متفاوت هست هر کسی یک رنگ و یک شیوه‌ای را برای محیط آموزشی و علمی در نظر می‌گیرد تا با پوشش مناسب باعث موضوعات غیر اخلاقی در محیط آموزشی و علمی نشود و همینطور یک پارچگی و همسانی لباس را برای دانشجویان فراهم می‌کنند این مبنی بر قانون همان کشور و دانشگاه است تا همراه با فرهنگ آن جامعه دانشجویان را مجبور به استفاده پوشش مناسب کنند که از لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد.

,

, ,

ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌ است که می‌توان ایران را منشأ اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

,

در ایران البته امروزه پوشش مناسبی دیده نمی‌شود چرا که برخی‌ها از مدل سوپراستارهای هالیودی که با خودنمایی کاسبی می‌کنند الگو قرار می‌گیرند. سلبریتی‌ها هم از زبان بدن و زیبایی‌شان برای انتقال این نوع پوشش به لایه‌های پایین  تلاش می‌کنند و سعی در نشان دادن جایگاه بالای اجتماعی خود دارند.

,

این افراد ممکن است برای اهداف سیاسی و یا اهداف جاهلانه نمایش مد را راه‌اندازیکنند. در صورتی که طیفی از افراد در جامعه وجود دارند که به خاطر اطلاعات کم و کم‌خردی در استفاده کردن از پوشش سعی در جلب توجه دیگران دارند.

,

این جلب توجه بیشتر در زنان به چشم می‌آید چرا که خلقت خانم‌ها به این صورت است که زیبا بودن و تحسین شدن را دوست دارند و این تفاوت را بین پوشش زن و مرد ایجاد می‌کند چرا که زن احساس خوب جذاب بودن را هر لحظه می‌خواهد داشته باشد تا نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند.  

,

البته پوشش و آ‌رایش با رنگ‌های مختلف پیام‌هایی را می‌رساند که باید به آن توجه شود ولی وقتی به پیام‌ها توجه نمی شود در حقیقت تقلید کورکورانه از مد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه