اخبار داغ

در نشست خبری نخستین سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار عنوان شد؛

روستای ده زیار خواستگاه تعزیه کشور است/ ارسال بیش از ۳۰ اثر به دبیرخانه سوگواره

روستای ده زیار خواستگاه تعزیه کشور است/ ارسال بیش از ۳۰ اثر به دبیرخانه سوگواره
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تعزیه هنری مردمی است و بایستی مردمی باقی بماند و تا کنون نیز عده ای عاشق و علاقمند خودجوش با اهمیت به این هنر سعی کرده اند آن را زنده نگه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ صبح امروز نشست خبری نخستین سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار با حضور اصحاب رسانه و مسئولین مربوطه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

تعزیه هنری مردمی است/ روستای ده زیار خواستگاه تعزیه استان و کشور است

, تعزیه هنری مردمی است/ روستای ده زیار خواستگاه تعزیه استان و کشور است,

وحید محمدی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: امسال با دعوت از گروه های کشوری هفتمین سوگواره به همت استان کرمان در روستای ده زیار به صورت ملی برگزار می شود.

,

وی گفت: این سوگواره یک همایش مذهبی است که به بازنمایی حوادث و رویدادهای واقعه عاشورا می پردازد و به نوعی ثبت این رویداد در تاریخ می باشد.

,

  معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد : هنرمندان عرصه تعزیه با عشق و علاقه وارد این میدان می شوند و این کار را یک عبادت برای خود تلقی می کنند و مردم نیز با عشق و علاقه در دیدن این هنر مشارکت می کنند .

,

محمدی با بیان این که سوگواره یک آیینی سنتی است، توضیح داد: کرمان از جمله استان هایی است که در حوزه تعزیه قابلیت های زیادی دارد و روستای ده زیار یکی از خواستگاه های تعزیه استان و کشور است.

,

وی توضیح داد: گروه تعزیه ده زیار سال هاست که فعالیت می کند و تعزیه آیینی مردمی است و بایستی هنری مردمی باقی بماند و تا کنون عده ای عاشق و علاقمند خودجوش با اهمیت به این هنر سعی کرده اند آن را زنده نگه دارند.

,

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اضافه کرد: در استان کرمان ظرفیت های زیادی در حوزه تعزیه وجود دارد که یکی از این ظرفیت ها در روستای ده زیار است که مردم با شور و علاقه خاصی این برنامه را مربوط به خود می دانند .

,

محمدی بیان کرد: هنر تعزیه را مردم اداره می کنند و امیدواریم در زمینه کارگاه های آموزشی مشارکت خوبی داشته باشیم و از این برنامه ها حمایت کنیم.

,

برگزاری نخستین سوگواره ملی تعزیه در روستای ده زیار/ بیش از ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است

, برگزاری نخستین سوگواره ملی تعزیه در روستای ده زیار/ بیش از ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است,

ثارالله انکوتی دبیر سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار صبح امروز در نشست خبری با اشاره به این که در سال های گذشته سوگواره ها  در مرکز استان برگزار می شد؛ اظهار داشت : روستاها از برگزاری سوگواره ها بی نصیب بودند اما با برگزاری این تعزیه در روستای ده زیار قشرعظیمی از علاقمندان به این هنر آیینی از این مراسم استقبال کرده اند .

,

وی گفت: تا کنون ۶ دوره سوگواره استانی برگزار کرده ایم که از سوگواره سال سوم به بعد این تعزیه ها با موضوعات مشخص تعزیه انجام داده اند و تمامی گروه های شرکت کننده ملزم به اجرای یک تعزیه بودند و به تحلیل و آسیب زدایی پرداخته ایم .

,

دبیر سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار با اشاره به این که امسال موضوع تعزیه ها شهادت مسلم ابن عقیل است، یادآور شد: گروه های شرکت کننده در تعزیه بایستی همگی بر روی این موضوع تعزیه انجام دهند .

,

انکوتی با بیان این که روستای ده زیار می تواند به عنوان مقصد گردشگری مذهبی کشور انتخاب شود، خاطر نشان کرد: در استان کرمان مناطق تعزیه خیز زیادی وجود دارد که اکثرا معطوف به دهه محرم هستند و هر ساله با بالارفتن سطح سوگواره گروه های غیرفعال و نیمه فعال دیگر نمی توانند در سوگواره شرکت کنند .

,

وی توضیح داد: فراخوان نخستین سوگواره ملی تعزیه روستای ده زیار از اول خرداد ماه به همه گروه ها در سطح کشور فرستاده شده است و گروه ها تا ۱۵ خردادماه فرصت برای ارسال آثار خود داشته اند که بیش از ۳۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه سوگواره ارسال شده است.

,

دبیر سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار افزود: امسال نخستین سوگواره ملی تعزیه در ده زیار برگزار می شود که با توجه به محدودیت زمانی ۵ گروه از استان های اصفهان، اراک، قزوین و تهران و ۵ گروه نیز از استان کرمان حضور دارند .

,

انکوتی گفت: این سوگواره در تاریخ ۲۲ خرداد تا ۲ تیر به مدت ۱۲ شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه در روستای ده زیار برگزار می شود .

,

وی اضافه کرد: این تعزیه ها توسط ۳ داور به نام های اسماعیل محمدی از پیشکسوتان تعزیه کشور، عباس صالحی بهترین نوازنده موسیقی کشور و مسعود گنجعلیخانی حاکمی مدرس تعزیه شناسی مورد داوری قرار می گیرند و برگزیدگان تعزیه خوان انتخاب می شوند.

,

 دبیر سوگواره ملی تعزیه امام (ره) روستای ده زیار ادامه داد: در طول این ۱۲ شب حدود ۳۰۰ نفر درگیر اجرای تعزیه هستند و امیدواریم در سال های آینده این سوگواره در سطح بین المللی برگزار شود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه