اخبار داغ

خودروسازان کرمانی به چه کسی پاسخگو هستند؟

خودروسازان کرمانی به چه کسی پاسخگو هستند؟
از همه مهمتر این که محاسبه قیمت خودروهای تولیدی مدیران خودرو از میانگین افزایش قیمت دلار بازار آزاد هم بالاتر رفته است و این درحالی است که نمایندگی های فروش معتقدند خودروها با ارز نیمایی وارد کشور می شوند که قیمت آن به مراتب از ارز بازار آزاد کمتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمیتوان انکار کرد که گرانی برخی اقلام در بازار بیشتر از دیگر کالاها مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال مسکن، ارز و طلا یا مایحتاج اساسی مثل گوشت و نان از جمله این موارد هستند که هر بار گران شدن آنها مورد توجه مردم قرار گرفته و نبض بازار را در مورد دیگر کالاها نیز تندتر می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
یکی دیگر از این موارد خودرو است که گرانی یا ارزانی آن بر همه بازار اثر گذاشته و فکر مردم را درگیر خود می کند.
,
 
,
طی سالهای اخیر اگرچه ما با افزایش قیمت خودرو مواجه بوده ایم اما هیچ گاه به اندازه 6ماه گذشته بازار دچار التهاب و نگرانی نشده است و متاسفانه خودروسازانی که یک روز به دلیل کاهش خرید مردم، شیفت های کاری خود را کم کرده یا به انواع مختلف ترفندها از جمله اقساط و وام و ... تولیداتشان را به مردم می فروختند، امروز نازشان را افزایش داده و به مشتری ها به چشم مخاطبان سودآور نگاه می کنند که می شود به هر شکل ممکن به آنها خودرو فروخت یا پیش فروش کرد و صدای کسی هم در نیاید چون چاره ای به جز پذیریش شرایط ندارند.
,
 
,
یکی از این ظاهراً تولید کنندگان، خودروسازان یا بهتر بگوییم مونتاژ کنندگان خودروی چینی هستند که اغلبشان هم در کرمان خانه دارند. برندهایی مثل کرمان موتور، مدیران خودرو و امثال اینها
,
 
,
این برندها که روزی به انواع روش ها تلاش می کردند خودروهای خود را در بازار بفروشند و بازهم بازار نظر خوبی نسبت به آنها نداشت امروز هرگونه که مایل باشند قیمت تعیین کرده و با سودهای باورنکردنی آن را به صورت نقد و اقساط به مردم می فروشند.
,
 
,
به عنوان مثال مدیران خودرو اخیرا خودروی چری تیگو 7 را با قیمت نقدی 412 میلیون تومان به بازار ارایه کرده است در حالی که قیمت این خودرو در سال 96 حداکثر 140 میلیون تومان بود که البته دست دوم آن افت قیمتی باورنکردنی پیدا می کرد و تا 90 تومان هم قابل خرید بود.
,
 
,
حالا این خودرو ساز که مشخص نیست بر اساس دستور کدام مرجع قیمت گذاری های خود را انجام می دهد فروش شرایطی خودرو را آغاز کرده است. قیمت تیگو7 به صورت نقدی 412 میلیون تومان است که می توان با شرایط هم آن را خرید اما قیمت شرایطی از 437 میلیون تومان پایه شروع می شود که پس از آن با سود 21 درصد قسط بندی خواهد شد.
,
 
,
در واقع قبل از تقسیط خودرو، 25 میلیون تومان به قیمت خودرو افزوده می شود و بعد محاسبه سود 21درصد آغاز می شود که به یک حساب ساده سودی که از تقسیط خودرو نصیب شرکت لیزینگ مدیران خودرو می شود نزدیک به دو برابر سود معمول وام بانکی است.
,
 
,
از همه مهمتر این که محاسبه قیمت خودروهای تولیدی مدیران خودرو از میانگین افزایش قیمت دلار بازار آزاد هم بالاتر رفته است و این درحالی است که نمایندگی های فروش معتقدند خودروها با ارز نیمایی وارد کشور می شوند که قیمت آن به مراتب از ارز بازار آزاد کمتر است.
,
 
,
همه اینها در حالی است که گفته می شود شرکت های کرمانی ارز خوبی هم از دولت گرفته اند.
,
 
,
به عنوان نمونه رسما اعلام شده که شرکت کرمان موتور میلیون ها دلار ارز با ارزش ریالی 4200 تومان دریافت کرده. البته این خودروساز در بیانیه ای نسبت به این مساله واکنش نشان داد وخیلی هم گلایه کرد که چرا او را متهم به گران فروشی کرده اند در حالی که این شرکت چندهزار میلیارد ریال! ضرر کرده است. اما همین شرکت متضرر شده بدون این که دلیلی برای قیمت گذاری خود توضیح بدهد ظرف یک ماه چندبار قیمت خودروهایش را افزایش داده است. این شرکت در خصوص خودروی جک s3 که قبل از گران شدن خودروها قیمت آن 70میلیون تومان بود فقط در اردیبهشت ماه 3 بار قیمت آن را افزایش داده است. 2اردیبهشت قیمت این خودرو 180 تومان بود. 8 اردیبهشت یعنی کمتر از یک هفته قیمت آن به 195 میلیون تومان و 24 اردیبهشت قیمت آن به 210 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
,
 
,
هیچ کس هم مشخص نمی کند این افزایش قیمت با مجوز کدام نهاد مسئول است. در حالی که ظرف یکسال قیمت این خودرو سه برابر شده است آن هم نه در بازار آزاد بلکه توسط تولید کننده خودرو. البته الان در بازار آزاد قیمت این خودرو بسیار کمتر است و به خصوص کارکرده آن در شرایط کنونی تقریبا بدون خریدار است.
,
 
,
با این حساب همپای افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو هم در میان تولید کنندگان کرمانی افزایش یافته و با سه برابر شدن قیمت ارز، قیمت خودروها هم سه برابر شده است و البته الان کرمان خودرو مدعی زیان چندصد میلیارد تومانی است.
,
 
,
به نظر می رسد در این خصوص وزارت صمت باید جوابگو باشد که چگونه یک خودرو ساز می تواند اینگونه قیمت اعلام کند و در حالی که قیمت خودروهایش در بازار آزاد بسیار کمتر از قیمت نمایندگی هاست، آنقدر بازار را ملتهب کند تا بازار آزاد هم قیمت هایش را تا قیمت کارخانه بالا بیاورد.
,
 
,
آیا این گران کردن مرحله به مرحله برای اثرگذاری به بازار آزاد نیست؟ چرا در حالی که خودروی تیگو 7تولیدی مدیران خودرو در بازار آزاد 250 میلیون تومان خرید و فروش می شد این شرکت قیمت 330 میلیون تومان را برای آن اعلام کرد؟ این کار آیا بر بازار اثر خاصی ندارد؟ و متاسفانه این روند آنقدر ادامه یافت که الان مدیران خودرو در همان نمونه ذکر شده قیمت را به 437 میلیون تومان رسانده است. یعنی بیش از افزایش قیمت دلار و یوان در بازار . چون به هرحال برخی از خریدهای این خودروها با یوان انجام می شود و قیمت یوان هم در بازار مشخص است که چه اندازه افزایش یافته است.
,
 
,
در هر صورت به نظر می رسد وزارت صمت باید توضیحاتی درباره میزان ارز واگذار شده، میزان ارزهای واگذاری با قیمت های مختلف و شیوه قیمت گذاری مونتاژکاران کرمانی توضیحاتی به مردم بدهد.
,
منبع: قدس آنلاین
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه