اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح شد؛

آمریکا در پی ایجاد خطای محاسباتی برای جمهوری اسلامی/ یک بام و دو هوای تهدید نظامی و اعزام میانجی

آمریکا در پی ایجاد خطای محاسباتی برای جمهوری اسلامی/ یک بام و دو هوای تهدید نظامی و اعزام میانجی
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا به دنبال این است با تغییر مواضع سریعی که در سیاست خارجه نسبت به جمهوری اسلامی نشان می‌دهد، دستگاه محاسبه‌گر کشور دچار خطا شده و بتوانند از این خطا در راستای راهبردهای خودشان حداکثر سوءاستفاده را داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مشهدپیام، پیرامون موضوع میانجی گری برخی کشورها در موضوع احیای برجام اظهار کرد: با نگاهی به روندهای دیپلماتیک در نظام بین الملل در دهه‌های گذشته تا کنون روش های ارتباط بین کشورها دستخوش تغییرات قابل توحهی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

وی افزود: در 3 دهه قبل ارتباطات بین کشورها بصورت مستقیم، واضح و روشن و در قالب معادلات، توافقات و علایق دو یا چند کشور مدیریت می شد و سیاست های دیپلماتیک بسیار آشکار و رشون بود و برای فهم آنها نیازمند تجزیه و تحلیل چندضلعی وجود نداشت.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته نوع تعاملات نظام های سیاسی در سطح بین‌الملل تفاوت های قابل توجهی داشته گفت: در گذشته ارتباط بین کشورها به صورت مستقیم توسط فرستادگان، نامه ها و پیام های صریح بود اما در دهه اخیر شیوه‌های اظهار نظر کشورها متفاوت شده و بر همین اساس توئیت به عنوان وسیله ای برای ابراز علایق، نفرت و مواضع سیاسی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

وی افزود: علی رغم اینکه در گذشته موضوع میانجی‌گری و واسطه‌های سیاسی مطرح بوده اما در تغییر و تحول بین‌المللی امروز میانجی‌گری نیز نسبت به سال‌های گذشته تفاوت پیدا کرده است.

,

خروج آمریکا از توافق را نباید فراموش کرد

, خروج آمریکا از توافق را نباید فراموش کرد,

صدرالحسینی تصریح کرد: بر همین اساس مسئله حل اختلاف آمریکا و جمهوری اسلامی نیز دچار تحولاتی شده و مشاهده می‌شود در کمتر از شش ماه تعداد قابل توجهی از فرستادگان یا میانجی‌هایی که بتوانند مشکل اختلافات بین دو کشور را مرتفع سازند روز به روز گسترش داشته است.

,

وی ضمن تأکید بر اینکه تحولات اخیر را باید در قالب تحولات دیپلماتیک در نظام بین‌الملل تفسیر کرد افزود: نباید فراموش کرد آمریکا حدود 14 ماه گذشته از توافق 1+5 خارج شده و از آن به بعد روابط خویش با جمهوری اسلامی را متشنج کرده و علاقه دارد از این تشنج بهره سیاسی لازم را ببرد.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در این ایام اعوجاجات زیادی در سیاست خارجی آمریکا مشاهده می‌شود و آمریکایی‌ها در پی تأثیرگذاری بر محاسبات ایران هستند و در واقع دنبال نوعی خطا در محاسبات جمهوری اسلامی هستند.

,

آمریکایی‌ها در پی تأثیرگذاری بر محاسبات ایران هستند

, آمریکایی‌ها در پی تأثیرگذاری بر محاسبات ایران هستند,

وی افزود: آمریکا به دنبال این است با تغییر مواضع سریعی که در سیاست خارجه نسبت به جمهوری اسلامی نشان می دهد، دستگاه محاسبه‌گر کشور دچار خطا شده و بتوانند از این خطا در راستای راهبردهای خودشان حداکثر سوءاستفاده را داشته باشند.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا از یک طرف واسطه هایی را برای انجام مذاکرات اعزام می‌کنند و از طرفی ناو هواپیمابر خویش را با تبلیغات رسانه‌ای به سمت آب های کشورمان اعزام می‌کند.

,

وی افزود: از طرفی دیگر برای مدتی تحریم‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی را توسط چند کشور و شرکت مستثنی می کنند و پس از مدتی آنها را ملغی می‌کنند، شروطی را برای انجام مذاکرات می‌گذارند و پس از مدتی اعلام می‌کنند که بدون شرط حاضر به گفتگو با ایران شده‌اند.

,

سیاست‌های آمریکا برای شرطی شدن افکار عمومی و تأثیر بر اقتصاد جاری کشور

, سیاست‌های آمریکا برای شرطی شدن افکار عمومی و تأثیر بر اقتصاد جاری کشور ,

صدرالحسینی اظهار کرد: این تغییرات در سیاست خارجه آمریکا در مدت کوتاه نشان می دهد در پی خطا در دستگاه محاسبه‌گر ایران هستند و از طرف دیگر نیز به دنبال شرطی شدن افکار عمومی مردم کشور و تأثیر سیاست‌های آمریکا روی اقتصاد جاری کشورمان می‌باشند.

,

وی با بیان اینکه مواضع اصولی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در ماه های اخیر مکررا  توسط مقامات کشور بیان شده و بر آن پافشاری شده است افزود: در موضوع میانجی‌گری نیز شورای عالی امنیت ملی کشور مسیر را به درستی مشخص و بر آن تأکید دارد.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: مسیر فعلی جمهوری اسلامی شامل بازگشت آمریکا به میز مذاکرات 1+5 در قالب توافق‌نامه برجام،  لغو کردن تمام تحریم‌های یکسال اخیر که توسط امریکا تحمیل شده و ثالثا موضوع پرداخت غرامت‌هایی است که اقتصاد ایران از این تحریم‌ها خسارت دیده است.

,

استراتژی موازی تهدید نظامی و اعزام میانجی

, استراتژی موازی تهدید نظامی و اعزام میانجی,

وی افزود: به نظر می رسد آمریکایی ها در شرایط کنونی با افزایش تحریم ها به همراه تهدیدات نظامی و همچنین موضوع اعزام میانجی ها برای مذاکره با ایران استراتژی‌هایی موازی را در پیش گرفته‌اند لذا در شرایط کنونی مقاومت بر اصول و ارزش های سیاست خارجه جمهوری اسلامی و مسیر یک سال گذشته بهترین گزینه برای پیمودن راه برون رفت از مشکلات است.

,

صدرالحسینی ضمن تأکید بر این مطلب که نیاز آمریکا به گفتگو با جمهوری اسلامی است خاطرنشان کرد: آرام به ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم و یکی از وعده‎های ترامپ به افکار عمومی آمریکا، حل مسئله ارتباط با جمهوری اسلامی است.

,

آمریکایی‌ها مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند

, آمریکایی‌ها مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند,

وی افزود: بر همین اساس برای ترامپ و سیاست خارجه آمریکا اصلاً اهمیت ندارد که مذاکرات با ایران تا چه زمانی به طول بینجامد و یا بر روی چه موضوعاتی گفتگو صورت بگیرد بلکه آنها مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و در پی استفاده از مذاکره در تبلیغات انتخاباتی هستند تا در برابر احزاب رقیب بتواند ادعای حل مشکلات با ایران را داشته باشند.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ایران با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا مذاکره می‌کند گفت:  ما همه میانجی‌گری و همه فرستاده ها را می‌پذیریم و می‌توانیم به راحتی و منطقی گفتگو داشته باشیم اما سیستم مذاکرات جمهوری اسلامی بر اساس منطق و منافع ملی است و لذا از مذاکره با هیچ کشوری ترس نداریم و در جریان مذاکرات قطعا پیش شرط در گفتگو را از هیچ کشوری نخواهیم پذیرفت.

,

وی افزود: علی رغم اینکه امروز روابط سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند بر روی اقتصاد همه کشورها مؤثر باشد اما اقتصاد ایران باید بر اساس اقتصاد درون‌زا طراحی شود یعنی بر اساس چارچوب اقتصاد مقاومتی، مذاکره با کشورهای دیگر را برای حل مشکل اقتصادی نخواهیم پذیرفت.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در این گفتگو ها نیازهای کشور مطرح می‌شود و بخشی از نیازهای کشور مقابل نیز بررسی می شود اظهار کرد: باتوجه به نزدیک بودن ورود «شینزواپه» به کشور، گفتنی است یکی از نیازهای ژاپن انرژی ایران است و یکی از نیازهای ایران کمک به پیشرفت تکنولوژی کشور است لذا مذاکرات را با کشورهای مختلف با توجه به توانمندی های طرف مقابل انجام می‌دهیم.

,

وی ضمن تأکید بر تلاش برای افزایش توان اقتصادی کشور افزود: به هیچ عنوان حاضر نیستیم در مذاکرات سیاسی موضوع اقتصاد درون زا و مستقل کشور را در برابر دیپلماسی ذبح کنیم لذا جمهوری اسلامی با تمام کشورهای غیر متخاصم آماده مذاکره می باشد اما مسئله درون زایی و تقویت اقتصاد داخلی موضوعی است که نباید با مذاکرات سیاسی به صورت سیستماتیک متصل گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه