اخبار داغ

آدرس اشتباه دولتی‌ها در خصوص قاچاق سوخت؛

مرزنشینانی که فدای مافیای قاچاق می‌شوند/ واقعیت ماجرای قاچاق سوخت چیست؟

مرزنشینانی که فدای مافیای قاچاق می‌شوند/ واقعیت ماجرای قاچاق سوخت چیست؟
تعابیری نظیر تامین معاش مرزنشینان برای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت، امری است که موجب نادیده گرفته شدن واقعیت ماجرا و در نتیجه زیر سوال رفتن اقدامات برای برخورد با قاچاق سازماندهی شده در مرزها می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌ نیوز، ماجرای قاچاق سوخت از مرزهای زمینی کشور موضوعی است که همانند پدیده قاچاق دام یا قاچاق انسان در بازه‌های زمانی مختلف برای مسئولین دولتی و دیگر نهادهای متولی برخورد با این پدیده شوم موجب ایجاد حاشیه و مشکلات متعددی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌ نیوز,

انجام ندادن وظایف قانونی توسط دستگاه‌های دولتی و ناظران مرزی جزو عوامل اصلی در زمینه افزایش قاچاق در هر زمینه‌ای به‌ویژه قاچاق سوخت محسوب می‌شود که برای مقابله با آن تدابیر و تصمیمات بسیاری در قالب مصوبات مجلس و هیات دولت ارائه شده ولی با ورود به مرحله اجرایی همانند تمام طرح‌های دیگر با مشکلاتی نظیر نبود بودجه مناسب، عدم تامین نیروی انسانی و نیز نداشتن فرصت مناسب برای تامین نیازهای این مصوبات مواجه شده و به همین دلیل یا بطور کامل اجرایی نشده و یا اینکه اجرای آن‌ها با روشی نامناسب و ناقص انجام شده است.

,

در این میان، نحوه برخورد با قاچاق به‌ویژه در بحث سوخت از دغدغه‌هایی است که همیشه برای مسئولین و نیروهای امنیتی وجود داشته و دلیل آن نیز نداشتن تسلط کافی بر موضوع و نیز همراهی برخی نیروهای حاضر در مرزها با عوامل قاچاق نامیده می‌شود.

,

در سال‌های نه چندان دور، معابر مرزی شمالغرب کشور به‌ویژه آذربایجان‌غربی به دلیل قرار داشتن در جوار کشورهایی که قیمت سوخت آن‌ها فاصله بسیاری با داخل مرزها دارد به یکی از مبادی اصلی قاچاق سوخت تبدیل شده بود که این امر با همت مسئولین دولتی و نهادهای نظارتی و امنیتی تا حد زیادی کنترل و رسیدگی شد ولی ریشه‌کن کردن یا کاهش مطلوب این پدیده تنها با اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی مقدور خواهد بود که آغاز آن نیازمند عزم جدی از سوی تمام این مسئولان است.

,

 

,

* مرزنشینان؛ قربانیان ناتوانی در برخورد با قاچاق سازماندهی شده

, * مرزنشینان؛ قربانیان ناتوانی در برخورد با قاچاق سازماندهی شده, * مرزنشینان؛ قربانیان ناتوانی در برخورد با قاچاق سازماندهی شده,

«محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی، در اقدامی که برای نخستین بار در این استان رخ داده، دستور واریز مبالغی به حساب مرزنشینان را صادر کرده که محل تامین آن‌ها «فروش سوخت سهمیه مرزنشینان» عنوان شده و تنها به اهالی مرزنشین تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرزهای استان اختصاص می‌یابد.

,

عنوان و دلیل این واریز مبلغ نیز «تغییر شکل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان از حواله به مزایده قانونی و شفاف» اعلام شده که بنا به گفته شخص استاندار آذربایجان‌غربی، تا پیش از این توسط مسئولین رده بالای استانی «بدون هیچ ضابطه‌ای و به روش‌هایی دلبخواهی و سلیقه‌ای» هزینه می‌شد!

,

همین سخنان شهریاری، موید وجود یک مافیای قوی در مرزهای کشور در راستای فروش و قاچاق سازماندهی شده سوخت به خارج از مرزهای کشور است که البته در صورتی که از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گیرد قطعا می‌توان شاهد افشای اسامی و نیز برخورد با عوامل دانه درشت آن بود.

,

هرچند این سخنان استاندار آذربایجان‌غربی تنها در حد سخن باقی مانده و تا امروز نه سندی و نه دلیل قانع کننده‌ای در خصوص شرایط فروش سهمیه سوخت مرزنشینان در سال‌های گذشته و نیز طی چند ماه اخیر ارائه نشده، ولی حتی با استناد به همین سخنان نیز می‌توان به پشت پرده‌های بسیار عظیم در امر قاچاق سوختو نیز فروش سهمیه سوخت مرزنشینان دست یافت.

,

در کنار این موضوع، نباید از واقعیتی تلخ غافل شد و آن هم قاچاق سوخت در قالب ناوگان حمل و نقل برون مرزی و توسط رانندگان کامیون‌های ترانزیتی است. موضوعی که به اندازه سهمیه سوخت مرزنشینان و حتی بیش از آن دارای اهمیت است چراکه این اقدام در مقابل دیدگان مسئولین مرزی و گمرکی رخ داده و به دلیل نبود نظارت و البته اختیار کافی برای مقابله، هرروز در حال افزایش است.

,

 

,

* رانندگانی که سوخت گالنی می‌فروشند!

, * رانندگانی که سوخت گالنی می‌فروشند!, * رانندگانی که سوخت گالنی می‌فروشند!,

«ارسلان شکری» مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی، مسئولی است که متولی اصلی پایانه‌ها و گذرگاه‌های مرزی محسوب می‌شود.

,

او، معتقد است که موضوع قاچاق با کاهش زمان رسیدگی به مدارک رانندگان ترانزیتی قابلیت کاهش دارد، می‌گوید: فرصتی که رانندگان در زمان رسیدگی به مدارکشان دارند زمینه لازم برای انتقال سوخت های قاچاق از طریق گالن‌های تعبیه شده در مخازن و جاسازهای مخصوص را ایجاد می‌کند که برخورد با این پدیده نیازمند تحول در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش مدت زمان رسیدگی است که البته توسط عوامل پایانه‌ها در حال انجام است.

,

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی، ضمن تاکید بر لزوم برخورد با چنین اقداماتی، خاطرنشان می‌سازد: متاسفانه هیچ دستگاهی در این زمینه برخورد نداشته و رانندگان به راحتی می‌توانند چنین اقداماتی را در مرزها انجام دهند. برخورد با این مدل قاچاق نیازمند ساز و کار و تامین نیرو برای برخورد است.

,

 

,

* عدم توانایی گمرک در برخورد با قاچاق!

, * عدم توانایی گمرک در برخورد با قاچاق!, * عدم توانایی گمرک در برخورد با قاچاق!,

«احمد برکابیان» ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه ضمن اشاره به نقش مردم محلی برخی مناطق مرزی در بروز پدیده قاچاق سوخت، می‌گوید: وجود مشکلات اقتصادی در مناطق مرزی عامل چنین اتفاقاتی است که موجب سوءاستفاده قاچاقچیان نیز می‌شود.

,

این مسئول، نبود توان کافی در برخورد با قاچاقچیان سوخت را مورد اشاره قرار داده و تاکید می‌کند: برای این امر نیازمند نیروی امنیتی در مرزها هستیم که متاسفانه با توجه به وضعیت بودجه قادر به استقرار نیرو نیستیم.

,

 

,

* مرزنشینان کجا قربانی می‌شوند؟

, * مرزنشینان کجا قربانی می‌شوند؟, * مرزنشینان کجا قربانی می‌شوند؟,

همین سخنان خود حاکی از نقش عدم پذیرش مسئولین دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق است که با بهانه‌هایی نظیر نبود نیروی انسانی یا نداشتن ساز و کار مناسب از انجام وظیفه تعریف شده سر باز زده و نسبت به عقب‌نشینی در برابر قاچاق عادی سوخت اقدام می‌کنند.

,

نکته جالب در این خصوص، سکوت مسئولین در برابر این قاچاق سازماندهی شده در مرزهای رسمی است که در کنار متهم کردن مرزنشینان به انجام قاچاق به روش کولبری رخ می‌دهد و برخلاف برخورد بسیار تند و سخت با کولبران هنوز هیچ برخورد قانونی با این نوع قاچاق انجام نمی‌شود!

,

این موضوع همان تعبیر رهبر انقلاب اسلامی را تداعی می‌کند که فرمودند: «مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می‌رود آن‌طرف یک چیزی را برمی‌دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ این‌ها که چیزی نیست، این‌ها اهمّیّتی ندارد؛ با آن‌ها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. من قاچاق‌های سازمان‌یافته بزرگ را می‌گویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟ خب، باید برویم برخورد کنیم با این‌ها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما می‌توانیم؛ به‌طور جدّی با این‌ها برخورد کنیم.»

,

 

,

* راه‌حل پدیده قاچاق چیست؟

, * راه‌حل پدیده قاچاق چیست؟, * راه‌حل پدیده قاچاق چیست؟,

با وجود اینکه نباید تلاش دستگاه‌های متولی برخورد با قاچاق به‌ویژه قاچاق سوخت نادیده گرفته شود، اما ایجاد خلاهای قانونی با تعابیر و روش‌های غیرقانونی از سوی مسئولین نباید زمینه بروز تخلفاتی در حد قاچاق با روش‌های عادی و در انظار عمومی در مرزها را فراهم سازد.

,

برخورد با پدیده قاچاق سازماندهی شده در مرزها در کنار رسیدگی به فروش سهمیه سوخت مرزنشینان از راه‌های منطقی امری است که باید مورد توجه مدیران دولتی به‌ویژه در سطح کلان استانی قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد بهبود وضعیت و جلوگیری از ایجاد تشویش در مرزهای زمینی شمالغرب باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه