اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان:

اجازه هیچ گونه دست کاری در تالاب هامون داده نمی شود/ تقاضای مردمی مقدم بر تصمیمات دولتی

اجازه هیچ گونه دست کاری در تالاب هامون داده نمی شود/ تقاضای مردمی مقدم بر تصمیمات دولتی
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان از عزم جدی این اداره کل برای بهره برداری تمامی مردم منطقه سیستان از تالاب بین المللی هامون با استفاده از نظرات و پیشنهادات بومیان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ وحید پورمردان در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه امسال شاهد ورود حجم قابل قبولی آب ناشی از بارندگی و سیلاب های اخیر کشور افغانستان به داخل منطقه سیستان بودیم که بیش از 38درصد سطح تالاب هامون آبگیری شد و موجبات خوشحالی مردم را فراهم کرد.
 
وی افزود: آبگیری 90درصدی هامون صابوری موجب شد تا بخش زیادی از کانون های بحرانی گرد و غبار از حالت قبلی خود خارج شود و تاثیر بسزایی در کاهش ریزگردها داشته باشد اما متاسفانه به دلیل عدم رهاسازی آب در هامون هیرمند امروز شاهد هستیم که دامنه گردوغبار به مسیر دو راهی زابل و زاهدان نیز رسیده است.
 
وی تصریح کرد: اگر این مسیر بازگشایی شده و آب در آن رهاسازی شود شاهد کنترل و کاهش گردوغبار خواهیم بود اما متاسفانه برخی افراد و گروه های خاص به دلیل انتفاع شخصی و به بهانه های شکار، کشاورزی و حتی استفاده از قایق های موتوری تفریحی و استفاده های اقتصادی شخصی با تصمیمات محیط زیست مخالفت می کنند.
 
به گفته پورمردان؛ امسال حجم خوبی آب وارد تالاب هامون شد اما برخی ها به دنبال انحصار طلبی بوده و مانع بهره برداری عموم مردم از آب می شوند و به نوعی جلوی نفس کشیدن آرام تالاب را می گیرند اما این اطمینان به شهروندان داده می شود که همواره تقاضای مردمی بر دستورات دولتی مقدم تر بوده و در هر تصمیمی که گرفته خواهد شد قطعاً از نظر و مشورت بومیان منطقه استفاده می شود و در ادامه با توجیه مسئولان ارشد دولتی کار را با هدف جلب رضایت مردم انجام می دهیم.
 
وی بیان کرد: محیط زیست با هرگونه دست کاری در تالاب هامون مخالف است و هرگز اجازه اجرای تصمیمات خارج از چارچوب و ضوابط قانونی را نمی دهد و تنها عملیات اجرایی که صورت می گیرد لایروبی مسیرهای ورود آب به تالاب با هدف انتفاع عمومی مردم است.
 
پورمردان ادامه داد: با هدف مقابله با بحران ریزگردها طرح نهال کاری در منطقه نیاتک پیشنهاد شد که در قالب آن 45هزار اصله نهال گز گلدانی در 300هکتار اراضی نیاتک کشت می شود که اعتبار پیش بینی شده برای آن نیز بالغ بر یک میلیارد و 150میلیون تومان است.
 
مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان وبلوچستان با بیان گوشه ای از خدمات انجام شده این اداره کل خاطرنشان کرد: هر چند در بخش اعتبارات و نیروی انسانی حفاظتی با مشکل رو به رو هستیم اما با تلاش صورت گرفته نیروهای یگان امنیت محیط زیست در کنار آموزش های لازم دفاعی و نظامی تعلیم داده شده به لوازم مورد نیاز نیز مجهز شدند اما برای حفاظت از سرمایه های ملی و طبیعی نیازمند همیاری و همکاری عموم شهروندان هستیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه