اخبار داغ

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اعلام کرد:

۶۰درصد مردم از فشارخون بالای خود بی‌اطلاع‌ هستند/ هر ۵دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود

۶۰درصد مردم از فشارخون بالای خود بی‌اطلاع‌ هستند/ هر ۵دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: تا ۶۰درصد مردم از فشار خون بالای خود بی اطلاع هستند از این رو در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اطلاع بخشی به مردم در مرتبه نخست اهمیت قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح قزوین، علیرضا مهرعلیان امروز(چهارشنبه) در نشست اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: رسانه نقش بی بدیلی در انتقال مفاهیم و فرهنگ و مسائل اجتماعی مدنظر ما دارد، از این رو می‌توان از این عامل برای افزایش فرهنگ در حوزه سلامت و بسیج ملی کنترل فشار خون بهره برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: هزینه‌های حوزه درمان برای مردم افزایش یافته و نیازهای آنها نیز در حوزه درمان افزایش یافته است، از سوی دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال تکمیل است.

,

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین ابراز کرد: با توجه به آمار و ارقام، اطلاعات مردم از فشار خون در سطح پایینی قرار دارد، بنابراین باید دنبال راهکار اساسی و حرکت طبق پیشگیری عمل کنیم.

,

وی ادامه داد: باید برای آگاهی دادن به مردم اقدام کنیم که این موضوع از ابعاد مهم "بسیج ملی فشار خون" است، با وجود اهمیت فشار خون و تبعات آن هنوز تعداد، افراد شرکت کننده در این طرح قابل پذیرش نیست و لازم است از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد.

,

 

,

این مسئول عنوان کرد: مرحله ابتدایی بسیج ملی کنترل فشار خون از 27اردیبهشت با حساس سازی و اطلاع رسانی به مردم آغاز شد و مرحله عملیاتی آن از 17خرداد ماه تا 15تیرماه ادامه دارد.

,

40تا 60 درصد مردم از فشار خون خود بی‌اطلاعند

, 40تا 60 درصد مردم از فشار خون خود بی‌اطلاعند,

وی اذعان کرد: افراد می‌توانند از طریق مراجعه به تیم و گروه سیار مستقر در مراکز پرتردد، ایستگاه‌های ثابت در تمام مراکز جامع سلامت در شهر و روستاها و با استفاده از بخش خوداظهاری و به‌صورت غیر حضوری نسبت به ثبت فشارخون خود اقدام کنند.

,

مهرعلیان اذعان کرد: 40تا 60درصد مردم از فشار خون خود بی‌اطلاعند و 50درصد افراد دارای فشار خون یا درمان نشده و یا  بصورت ناقص درمان می‌شوند؛ همچنین میزان ابتلای مردان به فشار خون بیشتر است اما خانم‌ها بیشتر از آقایان از فشار خون بالای خود مطلع هستند.

,

وی ادامه داد: تا روز گذشته 130 هزار نفر در کل استان نسبت به ثبت فشار خون خود اقدام کرده‌اند که 50هزار نفر مربوط به شهرستان قزوین بوده و شامل 44هزار و 813نفر در مراکز جامع و 6هزار نفر نیز در ایستگاه‌های سلامت است و 30درصد جمعیت مشمول را دربرمی‌گیرد.

,

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان عنوان کرد: در استان قزوین 600هزار نفر افراد بالای 30سال وجود دارند و ما موظفیم 50درصد مشمولین در شهرها و 100درصد مشمولین روستایی را سنجش کنیم.

,

وی اضافه کرد: در مجموع مشارکت مردم در بحث سلامت کمرنگ است و حتی از تست قند و چربی که بصورت رایگان انجام می‌شود، نیز استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد.

,

این مسئول تاکید کرد: شیوه زندگی فعلی، ما را با انواع بیماری‌های غیرواگیر درگیر کرده به همین دلیل توجه به تغییر نگرش و سبک زندگی دارای اهمیت است.

,

ایرانی‌ها 10سال زودتر به فشار خون مبتلا می‌شوند

, ایرانی‌ها 10سال زودتر به فشار خون مبتلا می‌شوند,

وی ادامه داد: متوسط میزان استفاده از نمک برای افراد زیر 50سال زیر 5گرم و افراد بالای 50سال 3گرم است، اما در ایران 11گرم مصرف می‌شود که با کاهش این میزان، 18 درصد سکته‌های قلبی و 20درصد سکته‌های مغزی کاهش می‌یابد.

,

 

,

مهرعلیان تصریح کرد: هر 5دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود و سالانه 100هزار نفر به فشار خون و عوارض آن دچار می‌شوند و 97هزار نفر در سال 96بر اثر فشار خون دچار مرگ شدند که رقم بالایی است.

,

وی ادامه داد: 15درصد از افرادی که سکته مغزی می‌کنند دچار مرگ می‌شوند؛ 82مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ها است و ایرانی‌ها 10سال زودتر از متوسط دنیا دچار سکته مغزی می‌شوند.

,

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان اظهار کرد: 25درصد مردم دارای فشار خون هستند و جعبه، کمدها و یخچال‌های ما از دارو و آزمایش‌ها پر شده است؛ بنابراین توجه به تغییر سبک زندگی و ارتقای سطح آگاهی اهمیت می‌یابد.

,

وی افزود: توجه به نمک پنهان در تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به مدیریت دارد؛ معمولا بسیاری از غذاها و خوراکی‌های مصرفی دارای نمک هستند که باید میزان و نحوه استفاده از آن‌ها مدیریت شود و موادی همچون سبزیجات، آب لیمو و آب نارنج به عنوان جایگزین نمک استفاده کرد.

,

مراجعه فوری به پزشک نیاز ضروری مبتلایان به فشار خون

, مراجعه فوری به پزشک نیاز ضروری مبتلایان به فشار خون,

این مسئول عنوان کرد: در بسیج ملی کنترل فشار خون مراقبت کامل و مجموعه‌ای از تخصص‌ها قرار دارند و آگاهی در درجه نخست اهمیت است، بنابراین مراجعه به در منازل در این طرح وجود ندارد و پیگیری‌ها در مراکز  خدمات جامع سلامت امکان پذیر است.

,

وی درباره علایم فشار خون گفت: فشار خون یک بیماری پنهان بوده و مهم‌ترین علامت آن بی علامتی است؛ در مرحله‌ای که این بیماری عارضه بر جای گذاشته، درد پشت سر، قفسه سینه و تنگی نفس شبانه از علامت‌های آن به شمار می‌آید.

,

مهرعلیان تاکید کرد: پس از آگاهی از فشار خون مراجعه فوری برای درمان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و همچنین کاهش وزن، اصلاح شیوه زندگی در سبک غذایی،نیز مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. 

,

وی عنوان کرد: علمی بودن مباحث از جایگاه بالایی برخوردار است، درباره مصرف نمک، صرفا نمک‌های دارای سیب سلامت مورد تایید ما است و نمک دریا به دلیل داشتن فلزات سنگین مورد تایید نیست.

,

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان ادامه داد: لازم است ذائقه سازی مناسب از بدو تولد و برای کودکان اتفاق بیفتد، زیرا تغییر در سبک زندگی و نحوه عادت‌های غذایی در این دوران بهتر انجام می‌شود.

,

فشار بالای 14نیازمند مراجعه فوری به پزشک است

, فشار بالای 14نیازمند مراجعه فوری به پزشک است,

وی درباره میزان فشار خون مناسب گفت: فشارخون ماکسیمم 12 و مینیمم 8 میزان مناسب فشارخون است و تا 14افراد دارای پیش فشارخون هستند و بالاتر از آن فشارخون بالا به شمار می‌آید و نیازمند درمان و توجه است.

,

 

,

این مسئول ابراز کرد: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در سطح شهرستان 16مرکز جامع، 18پایگاه سلامت، 20مرکز جامع سلامت روستایی، 107خانه بهداشت و 34واحد سیار مشغول به انجام فعالیت هستند.

,

وی در پایان تاکید کرد: آگاهی از فشارخون دارای اهمیت بالایی است، اما متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند تا جایی که حتی در سنجش فشارخون در ارگان‌ها برخی مسئولین به اورژانس نیاز داشتند، از این رو باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صورت گیرد و نقش رسانه‌ها در این زمینه مهم است.

,

آگاهی و درمان از نتایج بسیج ملی کنترل فشار خون است

, آگاهی و درمان از نتایج بسیج ملی کنترل فشار خون است,

در ادامه این نشست خبری محمدحسن ارداقیان اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون از دو بعد دارای اهمیت است؛ در مرتبه اول مردم از سطح فشار خون خود آگاه شده و برای درمان به کلینیک‌های ویژه و پزشکان ارجاع داده می‌شوند.

,

وی افزود: در مرتبه بعدی با استفاده از آمار به دست آمده و جمع بندی اطلاعات از وضعیت فشار خون در استان و کشور آگاه شده و بر مبنای آن برنامه ریزی صورت خواهد گرفت.

,

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: در برخی موارد شاهد این بودیم که افراد پس از سنجش فشار خون و بالا بودن میزان آن برای ارجاع به پزشک مقاومت داشتند.

,

وی افزود: حل این مشکل نیازمند آگاهی بخشی و فرهنگ سازی است که رسانه‌ها در این زمینه از نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

,

این مسئول در پایان گفت: کنترل دیابت برنامه بعدی در بخش سلامت است که استان در این زمینه نیز در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه