اخبار داغ

شورای نگهبان علت رد صلاحیتها را به عموم اعلام کند

شورای نگهبان علت رد صلاحیتها را به عموم اعلام کند
امام‌جمعه شیراز گفت: برای آنکه با آبروی شورای نگهبان بازی نشود، این شورا باید بر اساس اسناد و مدارک موجود، مشکلاتی که منجر به رد صلاحیت افراد در انتخابات شده را به عموم مردم اعلام کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس،  آیت‌الله دژکام بعدازظهر امروز در دیدار رئیس دفتر هیات نظارت (شورای نگهبان استانی) استان فارس و شهر شیراز اظهار داشت: آنچه امروز از عملکرد شورای نگهبان می‌بینیم، شکل تکامل‌یافته و بهتری نسبت به قبل است اما هنوز ضرورت‌ها و نیازهایی درباره بحث انتخابات احساس می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: سازوکار دقیق مسائل و ابهامات موجود در باب مقدمات انتخابات را مجموعه دولت و شورای نگهبان باید ایجاد کنند و ما نمی‌توانیم منتظر باشیم و تا سالهای بعد سازوکار نداشته باشیم. باید مشخص شود اگر کسی مشکل مالی و یا اخلاقی دارد، یقین بداند که برای حضور در انتخابات، تائید صلاحیت نخواهد شد و هیچ فشار و لابی و تلاشی نیز مؤثر نخواهد بود.

,

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: امروز حمله و هجمه‌ای که متوجه شورای نگهبان می‌شود در این راستا است که شورای نگهبان به خاطر حفظ آبروی افراد، مشکلات آن‌ها را تنها به خود آن‌ها اعلام می‌کند اما به عموم مردم و رسانه‌ها دلایلی که منجر به رد صلاحیت افراد شده را اعلام نمی‌کند اما باید این سازوکار باشد که اگر فرد رد صلاحیت شده‌ای اعتراض کرد و با آبروی شورای نگهبان بازی کرد و حیثیت انتخابات را به خطر انداخت، بر اساس اسناد و مدارک موجود، مشکلاتی که منجر به رد صلاحیت هر کس شده را اعلام کنند. امام‌جمعه شیراز افزود: امروز خیلی محترمانه از افراد می‌خواهند که کنار روند اما اگر کنار نرفت برای مردم مشخص کنیم که علت رد صلاحیت شدن طرف چیست؟

,

وی همچنین گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و تجارب انتخابات قبل برای 18 کرسی مجلس شورای اسلامی در استان فارس بیش از 2 هزار نفر کاندیدا خواهند شد؛ یعنی بسیاری از افرادی که متخصص نیستند و صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند، از سر تفنن یا عطش مشهور شدن و یا رسیدن به کرسی نمایندگی که صلاحیت و تخصص آن را هم شاید نداشته باشند، کاندیدا می‌شوند.

,

دژکام خاطرنشان کرد: بنده با سخنرانی در خطبه نمی‌توانم از این امر جلوگیری کنم و باید مدیریت مسئله به‌گونه‌ای باشد که مردم بدانند عقبه حرف‌های ما موضع محکم 4 نهاد مربوطه و شورای نگهبان است و فردی که تخصص و تعهد لازم را ندارد، نیاید و وقت مردم و دستگاه‌های نظارتی را در انتخابات نگیرد.

,

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه حقوق‌دان‌های شورای نگهبان باید سازوکار مناسب کار را طراحی کنند تا حداقل اطمینان حاصل شود، تصریح کرد: باید فارغ از جنبه احساسی یا حضور حداکثری مردم در انتخابات، به جنبه آموزشی قضیه توجه داشته باشیم و آموزش حقوق اساسی به مردم در دستور کار ائمه جمعه، صداوسیما، سازمان تبلیغات و سایر مراکز دخیل قرار گیرد.

,

دژکام همچنین گفت: ما باید در این چارچوب پیش رویم و اگر این را یاد ندهیم ممکن است بعضاً حتی ائمه جمعه در چند هفته باقیمانده به انتخابات برای تشویق مردم برای حضور در اصل انتخابات صحبت کنند درحالی‌که در آن مدت‌زمان کم، این قبیل کارها فایده ندارد.

,

وی ادامه داد: به نظر بنده می‌رسد شورای نگهبان باید پیشنهاد دهد و از دستگاهی مانند وزارت کشور مطالبه کند و بازرسان خود را معرفی کند تا ازنظر قانون و مقررات حاکم بر انتخابات برای عموم مردم آموزش گذاشته شود چراکه این حقوق شما هست و مردم از شما توقع دارند. اگر این کار را شروع نکنیم وضع روزبه‌روز بدتر می‌شود یعنی انتخابات صحنه یک درگیری قومی و جناحی بیشتر نیست درحالی‌که در انتخابات جمهوری اسلامی باید فکر اهداف متعالی نظام باشیم.

,

دژکام افزود: نهایتاً شما به‌عنوان یک نهاد ارزشی به‌نوعی باید چارچوب‌های ارزشی و اخلاقی انتخابات را هم به دیگران القا کنید. اخلاق سیاسی و اخلاق انتخابات هم سرفصلی بوده است که پیش‌ازاین بعضی به آن ورود پیدا کردند اما اخلاق را نمی‌شود در زمان‌بندی وزارت کشور به مردم یاد داد چراکه اخلاق باید نهادینه‌شده باشد.

,

امام‌جمعه شیراز خطاب به حاضران در جلسه گفت: مجموعه دستگاه ائمه جمعه را به‌کارگیرید و بحث آموزش اخلاق سیاسی، اخلاق انتخاباتی، آموزش قوانین و مقررات حاکم بر مسئله از قبل شروع شود و نگذاریم برای هفته پایانی انتخابات این کارها را انجام دهیم چراکه 4 هفته آخر امام‌جمعه دیگر اثرگذاری ندارد و اگر بنا هست کاری انجام دهیم، امروز روز کار است.

,

وی ادامه داد: در همین ایامی که قرار داریم و هیچ‌گونه رقابت خاصی شکل نگرفته است چارچوب‌ها اعلام شود و پیگیری شود. ائمه جمعه چارچوب‌ها را اعلام کنند و صداوسیما بر روی آن کار کند تا مسائل اخلاقی نهادینه شود.

,

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه جایگاه شورای نگهبان این نیست که از گروه، جناح، فرد یا شخصی جانبداری کند، اضافه کرد: بحمدالله تا امروز نیز این‌چنین عمل کرده‌اید و وقتی می‌خواهید غیر جانب‌دارانه عمل کنید کار سنگین است چون بالاخره هیچ‌کدام از ما بدون علاقه به یک فرد و جریان نیستیم اما می‌خواهیم رفتار و عمل ما جانب‌دارانه نباشد و در این حکومت ما الگو از رفتارهای ائمه اطهار می‌گیریم و باید این‌گونه اداره شود.

,

دژکام همچنین گفت: در شیراز جریان‌های سیاسی ریشه‌دار هستند و باید خیلی دقت شود و مدیریت قضیه سنگین می‌شود اما ان‌شاءالله خدا کمک می‌دهد. این جهات نیاز دارد ما هم کار علمی انجام دهیم و هم در ادامه کار تبلیغی و ترویجی کنیم و حداقل نخبگان ما باید چارچوب کار را درک کنند و بدانند که خارج از چارچوب‌های مشخص‌شده نمی‌شود کار کرد.

,

وی افزود: امروز چون آموزش‌های لازم را نداده‌ایم در فضای مجازی یک پست منتشر می‌شود و فضا علیه شورای نگهبان ایجاد می‌شود و هیچ‌کسی نیست که بگوید روال کار همین است و ما حتی دفاع از قانون را بلد نیستیم.

,

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: باید حکمت و فلسفه قانون را برای مردم تبیین کنیم تا به اصل قانون ایراد وارد نکنند و می‌توان بیشتر از امکانات آموزشی، فرهنگی و ترویجی استفاده کنیم و خداوند نیز در این مسیر کمک خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه