اخبار داغ

ترکیه بر سر دوراهی؛

نیاز ترک‎ها به سامانه موشکی و تهدیدات فزاینده‎ی غرب/ترکیه مشمول قانون کاتسا می‎شود

نیاز ترک‎ها به سامانه موشکی و تهدیدات فزاینده‎ی غرب/ترکیه مشمول قانون کاتسا می‎شود
دست‎یابی به تکنولوژی ساخت موشک‎های بالستیک و همکاری‎های بیشتر نظامی با روس‎ها، دو هدف مهم ترکیه برای خرید سامانه‎ی موشکی بوده که به مذاق غرب خوش نمی‎آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ترکیه به دلیل وابستگی به موشک‌های بالستیک ناتو، از سال‌ها پیش در پی داشتن موشک‌هایی بوده‌ که هم توان بازدارندگی داشته باشد و هم از وابستگی به ناتو کم کند. اگرچه تلاش‌های قبلی این کشور برای خریداری سامانه‌های موشکی از کشورهایی مثل چین با شکست مواجه شد، اما این بار به نظر می‌رسد آنکارا این بار با قاطعیت در پی اجرای تصمیم خود و خرید و تحویل اس 400 از روس ها می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

می توان گفت هدف اولیه از چنین خریدی کنترل حریم هوایی ترکیه، به نمایش گذاردن دفاع موشکی بازدارنده روسیه در مرزهای ترکیه و همین طور حفاظت از زیرساخت‌های ملی، تسهیلات دولتی، نظامی و اقتصادی ترکیه از  تهدیدات موشکی است.اماترکیه ازخرید موشک های اس 400 دو هدف مهم نیز دارد.اول اینکه آنکارا می‌تواند به تکنولوژی ساخت موشک که از سال 2013 به دنبال آن بوده، دست پیدا کند و دوم ترک ها می توانند در کنار آموزش و راه اندازی موشک های اس 400 همکاری های خود را با روس ها بیشتر کنند.

,

وزیر دفاع ملی ترکیه، پیشتر در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود ایالات متحده امریکا نگران رادارهای بسیار قوی سیستم‌های راکتی ضد هوائی اس400 است اما این تاسیسات راکتی سازمان ناتو را تهدید نمی‌کند.

,

به گفته وزیر دفاع ملی ترکیه، به همین دلیل است که بسیاری از سناتورها امریکایی مخالف دستیابی به سیستم‌های راکتی ضد هوائی روسیه توسط ترکیه بودند.

,

واکنش ها به خرید سامانه ی موشکی روسی

, واکنش ها به خرید سامانه ی موشکی روسی,

خرید این سامانه توسط آنکارا مخالفت های جدی در منطقه و جهان داشته است.به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روزنامه ملی گازتا، زئیف إلکین، عضو کابینه امنیتی از حزب لیکود و وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی از آمریکا درخواست کرد به علت خرید سامانه روسی اس 400 به ترکیه اعتماد نکند. وی از توقف آموزش خلبانان و کادر فنی اف 35 نیروی هوایی ترکیه در آمریکا حمایت کرد.

,

خبرگزاری تسنیم نیز به به نقل از روزنامه جمهوریت ترکیه از توصیه ی سخنگوی دولت آلمان به آنکارا برای نخریدن این سامانه نوشته است.

,

تهدید آمریکا و شمولیت قانون کاتسا

, تهدید آمریکا و شمولیت قانون کاتسا,

در این میان روز گذشته پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا با ارسال نامه ای به خلوصی آکاروزیر دفاع ترکیه تهدید کرد که اگر ترکیه سامانه موشکی اس 400 را خریداری کند به عنوان حمایت از دشمنان آمریکا تحریم خواهد شد و در درآمد ملی کشور آسیب خواهد.

,

روزنامه جمهوریت ترکیه در مقاله ای با عنوان ”نامه شاناهان و مسئله قبرس“ به قلم  محمد علی گوللرنوشت:

,

اعزام تیم کارشناسی نظامی و فنی ترکیه به روسیه برای آموزش سامانه پدافند هوایی و موشکی اس 400 موجب ناخشنودی و ناامیدی آمریکا شده است.

,

اول:اگرترکیه سامانه اس 400 را خریداری و در ترکیه مستقر کند از خرید هواپیمای جنگی اف 35 محروم خواهد شد.

,

دوم:ترکیه ازحق شرکت در روسای شورای اجرایی اف 35 که در 12 ژوئن برگزار می شود محروم خواهد شد. 

,

سوم:اگر ترکیه اس 400 را خریداری کند. مشمول قانون کاتسا  CAATSA به عنوان کمک به دشمنان آمریکا شناخته شده و تحریم خواهد شد.

,

چهارم:خرید اس 400 باعث کاهش درآمد ملی  ترکیه خواهد شد و تجارت بین المللی ترکیه ضربه خواهد خورد.

,

پنجم:آموزش تیم نظامی و فنی ترکیه شامل خلبانان و کادر فنی اف 35 در آمریکا در 31 ژوئیه متوقف و به ترکیه باز گردانده خواهند شد و اگر خرید اس 400 متوقف نشود، آموزش خلبانان جدید ترکیه پذیرفته نخواهد شد.

,

با این حال روز جمعه مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر آمریکا بابت خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ از روسیه علیه ما تحریم وضع کند، آنکارا اقدامات تلافی جویانه اتخاذ می‌کند.

,

جنگ سرد روسیه و آمریکا در مدیترانه شرقی

, جنگ سرد روسیه و آمریکا در مدیترانه شرقی,

تهدیدات آمریکا علیه ترکیه محدود به سامانه اس 400 نیست. چنانکه ماتو پالمر معاون جانشین وزارت خارجه آمریکا  ترکیه را تهدید کرد که به عملیات اکتشافی و حفاری گاز طبیعی و نفت در مدیرتانه شرقی پایان دهد و گفته است:

,

آمریکا از طرح حل بحران قبرس متکی بر دو جامعه فدرال قبرس حمایت می کند و دو طرف قبرس(ترک نشین و یونانی نشین) باید متعهد به مذاکرات صلح بوده و شرایط را برای همکاری در بخش انرژی فراهم کنند.

,

همچنین ترکیه باید در آبهای ساحلی قبرس به عملیات اکتشافی و حفاری خود پایان دهد چرا که آمریکا در منطقه مدیترانه شرقی 10 فروند ناو جنگی و 130 فروند هواپیمای نظامی و 9 هزار تفنگدار دریایی مستقر کرده و مدیترانه شرقی را بخشی از امنیت ملی خود محسوب می کند.

,

آمریکا و روسیه در قبرس و مدیترانه شرقی جنگ سردی را دنبال می کنند. روسیه از طریق سوریه در مدیترانه شرقی مستقر شده است و همین مساله و ادامه ی همکاری هایترک ها و روس ها باعث حساسیت بیشتر آمریکایی ها شده است.

,

امیرفاطمی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه