اخبار داغ

هشدار سازمان نقشه برداری به 7 وزیر!/ بهره برداری 100 درصدی از آبهای زیرزمینی و فرونشست 29 سانتیمتری البرز

هشدار سازمان نقشه برداری به 7 وزیر!/ بهره برداری 100 درصدی از آبهای زیرزمینی و فرونشست 29 سانتیمتری البرز
سازمان نقشه‌ برداری طی نامه‌‎ای دو معاون رئیس جمهور و 7 وزیر را در جریان نشست 29 سانتیمتری زمین در استان البرز قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی روزهای اخیر در نامه سازمان نقشه‌‎برداری که هفت وزیر کابینه (کشاورزی، کشور، صنعت، نیرو، راه، ارتباطات و نفت) نیز از مخاطبانش بودند، آمده است: محدوده تحت تاثیر پدیده فرونشست در استان البرز در حدود ٧٠٠ کیلومتر مربع بوده و بیشترین نرخ فرونشست سالانه قابل توجه به میزان ٢٩ سانتیمتر در سال، مربوط به زمین‌های زراعی جنوب اتوبان کرج - قزوین در محدوده روستای حاجی‌ آباد است.
 
در ادامه این نامه عنوان شد محدوده فرونشست به منطقه شهری حسین‌آباد مهرشهر با نرخ سالانه ١٨ سانتیمتر در سال نیز رسیده است. در محدوده نظرآباد، ماهدشت و کمال‌‌شهر نیز این نرخ به ترتیب به چهار، پنج و هشت سانتیمتر در سال نزدیک شده است.
 
طبق آخرین گزارش سازمان زمین‌‎شناسی، سطح آب‌‎های زیرزمینی در استان البرز سالانه ۸۱ سانتیمتر کاهش می‌‎یابد که این کاهش به نشست زمین هم دامن زده است به طوری که زمین در دشت‌‎های استان سالانه بین ۲۱ تا ۲۲ سانتیمتر نشست می‌ کند.
 
همه این موارد نتیجه بهره‌‎برداری از منابع آب زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی است، آنگونه که در دنیا استاندارد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر زیر ۴۰ درصد است اما در ایران این رقم نزدیک به ۹۲ درصد و در البرز ۱۰۰ درصد خواهد بود که یک فاجعه بزرگ است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه